Pandemija koronavirusa donijela je zatišje među startupima i investitorima, no čini se tek nakratko jer je interes za ulaganjima u domaće startupe ponovno “buknuo”.
Premda od otprilike 8-9 dostupnih izvora u financiranja u Hrvatskoj i dalje prednjače VC fondovi i angel investitori, sve više kompanija odlučuje se na platforme poput Funderbeam za prikupljanje kapitala, u kojoj Zagrebačka burza ima trećinu udjela.
Zadovoljni odazivom
Od 2017. se preko Funderbeama financirao niz domaćih startupa. Ove godine lansirane su četiri kampanje – Include, MobilityOne i Miret, uz privatnu kampanju makedonskog startupa Kiimo za preciznije dostave paketa, čiji je cilj prikupiti do 500.000 eura, kako je u svibnju Poslovnom dnevniku otkrio suosnivač Kiima David Pavlovski.
“Izuzetno smo zadovoljni odazivom poduzeća. Imali smo ove godine četiri kampanje u vrijednosti od gotovo dva milijuna eura. Već sada imamo cijelu prvu polovicu godine dogovorene s kampanjama iz Hrvatske i regije čija je vrijednost oko deset milijuna eura. Hrvatska je zasigurno prva u regiji po prikupljanju kapitala u kampanjama, no u 2022. planiramo pokrenuti barem još dvije države iz regije”, otkrio nam je Ognjan Despot, voditelj regije za srednju i istočnu Europu u Funderbeamu.
Otkrio je i da vrijednost udjela ili tokena ovisi o zemlji iz koje startup dolazi, a u Hrvatskoj jedan “udio” vrijedi 200 kuna.
Među spomenutim kampanjama bila je treća po redu solinske tvrtke Include inovatora Ivana Mrvoša. Kampanja još uvijek traje, a cilj je prikupiti između 400.000 i milijun eura, kao uvertiru za drugu fazu do kraja 2022. godine u kojoj je pak plan prikupiti 5,5 milijuna eura.
Na tržištu su se istaknuli pametnim klupama, lani su predstavili novu pametnu klupu Steora i Terra pametne kante za otpad koje smanjuju prikupljanje za 80 posto. Uz platformu Solos kao središnje mjesto za nadziranje pametnih rješenja u gradu, nedavno su predstavili Aerys postaje za mjerenje kvalitete zraka.
Mrvoš je pojasnio da će prikupljenu investiciju iskoristiti za ponudu svojih pametnih proizvoda gradovima s jednostavnom instalacijom, odnosno za skaliranje proizvodnih procesa.
Neka cijeli svijet zna
Kampanju je na Funderbeam platformi lansirala i tvrtka Make IT Easy koja u novu godinu ulazi s ambicioznim planovima za globalno tržište, lansiranjem nove verzije MobilityONE softvera u cloudu za upravljanje voznim parkovima.
Ciljani je iznos bio 200.000 eura, a prikupili su gotovo 259.000 eura koje će iskoristiti za završetak nove verzije softvera. Očekuju finalizaciju nove verzije i testiranja u svibnju sljedeće godine, a tada kreću na svjetsko tržište. Najprije će se usmjeriti na JI Europu kroz hrvatske kompanije, no već 2023. godine žele biti u Njemačkoj i SAD-u.
“Želimo da do 2023. cijeli svijet zna da imamo platformu koja zaista može riješiti problem kompanija za upravljanje voznim parkovima, smanjiti ekološki otisak i potaknuti održivost. Usmjereni smo trenutno na razvoj cloud programa.
U drugom mjesecu sljedeće godine otvorit ćemo novu rundu financiranja i taj ćemo novac uložiti upravo za izlazak na tržište jer go-to-market dosta košta. Želimo pokazati u što se ulagalo”, pojašnjava izvršni direktor Make IT Easy Marko Stojaković.
Kako bi realizirali sve planove, okupili su jake partnere i pojačali tim u menadžmentu koji trenutno čini petero stručnjaka iz nekoliko sektora, uz pridruženog člana u SAD-u.
Stojaković kaže da su Funderbeam platformu odabrali radi dobrih kontakata sa Zagrebačkom burzom.
“Dobili smo i vidljivost na tržištu jer Funderbeam platforma omogućava investitorima da ulože makar i 200 eura i postanu dio priče, te tako s nama podijele i rizik i uspjeh. Smatramo to dobrom prilikom općenito jer tako se može još više projekata u Hrvatskoj realizirati. S VC fondovima, kojih je u Hrvatskoj manje od deset operativnih, situacija je drugačija jer su kompleksniji u svojim zahtjevima i na kraju ostaje pitanje koliko će se projekata završiti. No, konkurencija je uvijek zdrava”, smatra Stojaković
‘Veseli nas velika uključenost Hrvata’
Miret iz Barilovića osvježenje je na startup sceni gdje su se braća Domagoj i Hrvoje Boljar istaknuli svojim istoimenim brendom ekoloških tenisica, stvorivši vlastitu ekološku i startup zajednicu. Ove su godine na Funderbeamu lansirali novu kampanju kojom žele prikupiti 560.000 eura.
Produžili su kampanju do 5. siječnja kako bi dali priliku drugima da postanu dio njihove priče kroz suvlasništvo, a dosad su prikupili 480.000 eura. Investiciju će usmjeriti na povećanje proizvodnje i prodaje, dok će manji dio iskoristiti za završetak certifikacije proizvoda o održivosti te za razvoj novih modela obuće.
“Izuzetno nas veseli velika uključenost Hrvata, pogotovo pojedinaca koji prvi put ulažu. Veseli nas i potpora investitora iz tech zajednice jer se tako dodatno razvija cijeli hrvatski startup ekosustav”, ističe Domagoj Boljar.
Vodeći investitor za ovaj projekt je Danube Angels, udruženje poslovnih anđela iz Austrije, kojima je ovo prvi hrvatski projekt koji su podržali. Ovom kampanjom Miret iz faze razvoja proizvoda i organizacije projekta prelazi u fazu rasta.
Po zaključenju trenutačne kampanje kreću u rad na ostvarenju ciljeva kako bi bili spremni za iduću rundu financiranja. Premda još ne otkrivaju detalje, u tijeku su dvije B2B suradnje, a riječ je o brendovima u obući mode kojima će Miret, između ostalog, pomoći i kod certificiranja i podizanja razine održivosti s obzirom na stroge kriterije.
Uz snažnu prisutnost na europskom tržištu koje čini više od 65 posto njihove prodaje, u Miretu su se već ekipirali kadrovski i organizacijski stoga su spremni su za širenje u SAD i JI Aziju, kada za to dođe vrijeme.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu