Svaki brend je na neki način živ i moraš ga pratiti, odgajati, usmjeravati, podržavati. Moraš ga jako dobro razumjeti da sve ne bi bilo isprazno i lažno. Lako je napraviti nešto efektno, atraktivno. Napraviti nešto pametno i relevantno, primjereno ciljevima i publici, trenutku, puno je zahtjevnije. Zato težimo radu na cjelovitim projektima koji obuhvaćaju razne manifestacije i traju neko vrijeme.
Ovako zbori Andrej Filetin, kreativni direktor zagrebačkog studija za branding, dizajn i komunikacije Filburg, a što zvuči i kao sukus njegove i radne filozofije Mile Marine Burger, izvršne direktorice ove tvrtke koja postoji evo 20 godina.
Zahvaljujući tolikom trajanju pozvani su svjedočiti o mijenama i trendovima u vizualnim i tržišnim komunikacijama, tehnologiji…
“U početku je bilo jednostavnije, a danas nam je zbog velikog i raznolikog iskustva puno lakše. Kad smo počinjali, mediji u kojima smo plasirali komunikaciju bili su kompaktniji, pravila jasnija. Početkom 2000-ih jako smo ušli u digitalne medije, napravili neke od pionirskih stranica, ali su se stvari tehnološki počele jako komplicirati. Osnovne postavke dobrih vizualnih i tržišnih komunikacija uvijek su bile iste, ali njihov efekt se počeo fragmentirati i zbrajati na brojnim kanalima. Filburg smo odlučili fokusirati na strateški pristup brandingu, oblikovanje i usmjeravanje komunikacija, a manje na operativnu implementaciju”, ističe Filetin.
CILJ JE UVIJEK ISTI
Njihov opus obuhvaća u Hrvatskoj rad i za privatne (npr. Garden pivovara, ShoeBeDo) i javne klijente (Lazareti, Centar za kulturu Čakovec, Putovima Frankopana…) a cilj je, kaže M. Burger, uvijek isti – “da razumijemo koje su to publike s kojima projekt komunicira, kako do njih doći i kako im nešto najbolje iskomunicirati i potaknuti ih na neku akciju”.
Na taj način rade i projekte u Europi, Americi, te u Australiji, Kini, gdje su na poziv akceleratora za hardverske startupe HAX, radili na navigacijskom konceptu Loccie. Filetin je bio u Adobeovoj rezidenciji u New Yorku… Početkom ove godine odabrani su na europskom natječaju za projekt ESPON, tj. Europsku promatračku mreža za teritorijalni razvoj i koheziju.
Nije im to prvi put da ih angažiraju europske institucije i organizacije, no ipak se izdvaja:
“Činjenica da smo dobili taj ugovor nam pričinja veliko zadovoljstvo jer je europska javna nabava sama po sebi komplicirana, treba prikupiti dosta dokumentacije, kalkulirati s uvjetima i onda proći kroz par krugova dodatne dokumentacije i pojašnjenja”, opisuje Mila Marina Burger.
Filburgovci će tako do siječnja 2023., nastavlja ona, davati podršku u vizualnom identitetu i komunikacijama za program ESPON koji se bavi istraživanjem učinaka sektorskih politika EU radi boljeg planiranja na razini zemalja, regija i Unije.
“Istraživanja se bave pitanjima vezanima uz prostorni razvoj, kvalitetu života, razvoj u ruralnim područjima, digitalizaciju zdravstva, obrasce migracija i slično. ESPON organizira i razna događanja za europski politički vrh. Filburgova uloga u svemu jest da ESPON-ovim projektima pružimo kontinuiranu podršku u cijelom nizu komunikacija, za digitalne i fizičke kanale. Radimo u timovima s ljudima iz različitih EU zemalja s velikim količinama podataka na grafičkom dizajnu, oblikovanju, pripremi materijala gdje su pedantnost, organiziranost i visoka razina profesionalne komunikacije na prvom mjestu”, kažu kreativci sa zagrebačke Trešnjevke. S tim postignućem sigurno im protekla 2021. nije za zaborav.
“Ova godina je za Filburg bila zanimljiva i dobra, ono što smo planirali smo ostvarili. Mislim da je ovaj period svima izazovan; vanjski uvjeti zahtijevaju da budemo jako agilni i prilagodljivi. Ovaj mjesec opet smo na godišnjoj konferenciji International Place Branding Association u Barceloni gdje je glavna tema brendiranje zemalja s izlaganjem o ulozi nacionalnog identiteta u brendiranju nacije”, kaže Mila Marina.
A s iskustvom poslova doma i vani mogu komparirati ulogu svoje branše i stanje u sektoru, kao i pratimo li svjetske trendove:
“Na razini struke ima puno sjajnih ljudi i projekata koji se rade na visokom nivou. Na razini vizualne kulture, u Hrvatskoj generalno vidimo pomak naprijed u odnosu na razdoblje prije 15 godina. Nije ipak usporedivo s nekim zemljama gdje država diktira visoke standarde komunikacije pa kad vidite kako izgleda oblikovanje javnog prostora – mislim na signalizaciju, na javne kampanje, na komunikaciju iz obrazovnog, zdravstvenog sustava i sl. u Njemačkoj ili Nizozemskoj – jasno je da se tu ipak radi o drugačijem pristupu. Svijest o tome da nam vizualna komunikacija, u prostoru i u virtualnom svijetu, itekako određuje kvalitetu života, učinkovitost javnih usluga, organiziranost života od primjerice vrtića do odvoza smeća, kod nas još nije dovoljno razvijena”, naglašava izvršna direktorica.
BOLJE NE SLIJEDITI TRENDOVE
Kreativni direktor će, pak, reći što je ključno.
“Naša scena vizualnih komunikacija je sjajna, ovdje djeluje čitav niz dizajnera svjetske klase. Branding agencija je daleko manje, samo nekoliko ih je eventualno tako profilirano. Čini nam se da tu ima prostora jer strateški obuhvatiti i definirati identitet je prvi, temeljni korak za svaki entitet – od male obiteljske firme do države. Što se trendova tiče, mislimo da je bolje ne slijediti ih. Danas su oni toliko probitačni zbog brzine širenja informacija da je prosječnom naručitelju ponekad teško razlikovati samo atraktivno od stvarno dobrog, primjerenog rješenja koje će postići određeni cilj. Rješenja koja su rezultat dobro definiranog zadatka, razumijevanja poslovanja naručitelja i ciljeva, trajat će dulje, biti autentičnija i efikasnija”, zaključuje Andrej Filetin.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu