U Subotici će do 2023. izgraditi veliku tvornicu litij-ionskih baterija

Autor: Poslovni dnevnik , 24. listopad 2021. u 22:00
Foto: Shutterstock

ElevenEs je razvio vlastitu tehnologiju za proizvodnju litij-željezno fosfatnih (LFP) baterija koje su održivije i učinkovitije, a ima i razvojni centar u Vojvodini.

Kompanija ElevenEs i europski investitor u nove projekte EIT InnoEnergy najavili su strateško partnerstvo za izgradnju prve velike tvornice LFP litij-ionskih baterije u Europi. Za lokaciju je izabrana Subotica, a najavljuju posao za 2000 radnika, javlja portal eKapija.

Probna proizvodnja trebala bi krenuti 2023. godine, dok se isporuke na tržište očekuje 2024., rekao je Nemanja Mikać, osnivač i izvršni direktor ElevenEsa.

“Gradnja pogona počet će krajem 2022., a buduća tvornica prostirat će se na 160.000 kvadrata. Još 10 do 15 tvrtki mogu postati naši dobavljači, a pomoći ćemo i domaće tvrtke koje bi mogle sklapati baterije. Očekujemo da će barem 10.000 ljudi, izravno i neizravno, imati koristi od tvornice”, objašnjava Mikać.

Glavni je razlog zbog kojeg je investitor izabrao Suboticu kao lokaciju za izgradnju tvornice dobro iskustvo s poslovanjem u tom gradu, kao i vlasništvo nad zemljištem koje su kupili prije četiri godine.

“Subotica je također logistički povoljna jer je blizu EU, Njemačke”, dodao je Mikać.

ElevenEs, razvojni projekt multinacionalne kompanije Al Pack Group, koja je specijalizirana za preradu aluminija i posluje na tržištu ambalaže 25 godina, razvio je vlastitu tehnologiju za proizvodnju litij-željezno fosfatnih (LFP) baterija koje su održivije i učinkovitije.

Prednost i rudnik u Loznici

Kompanija koja se od listopada 2019. bavi istraživanjem i razvojem LFP litij-ionskih baterija, nedavno je otvorila istraživačko-razvojni centar u Subotici.

“LFP ćelije traju više od dva puta duže od konkurentskih, mogu se puniti do 6000 puta, brže se pune, mogu se više puta puniti do 100% napunjenosti i ne izazivaju požare u električnim vozilima. Također, stoje znatno manje. To je danas najpopularniji izbor u Kini, koja je i dalje svjetski lider u tehnologiji baterija”, kaže osnivač i izvršni direktor ElevenEsa.

2000

radnika zaposlit će se u tvornici baterija

“LFP tehnologija postaje sljedeća velika stvar u masovnom korištenju baterija. Iako baterije na temelju nikla nadmašuju LFP baterije po gustoći energije i vjerojatno će ostati najbolja opcija za automobile visokih performansi, LFP je daleko bolji kada je riječ o cijeni, sigurnosti i vijeku trajanja, što ga čini pravim izborom za industrijska i gradska električna vozila”, kaže Jakub Miller, izvršni direktor EIT InnoEnergy Central Europe.

Do 2023. tvornica ElevenEsa moći će proizvoditi LFP baterije s ukupnim procijenjenim godišnjim kapacitetom od 300 megavatsati. Izgradnja druge faze postrojenja u Subotici, kapaciteta osam gigavatsati, koje će u potpunosti koristiti energiju iz obnovljivih izvora, počet će 2024. Kasnije će se kapacitet proizvodnje povećati na 16 gigavatsati, što je dovoljno za opremanje baterijama više od 300.000 električnih vozila svake godine.

Još jedna ključna prednost, kako ističu iz kompanije ElevenEs, je to što će se nalaziti u blizini doline Jadar, pokraj Loznice, za koju tvrde da je najveće nalazište litija u Europi, a pronašla ga je britansko-australska rudarska kompanija Rio Tinto.

Vučićeva nerealna obećanja

S druge strane, srpski stručnjaci sumnjičavi su kada je riječ o izgradnji tvornice baterija, pa i električnih vozila na temelju Rio Tintovog otkrića rude jadarit, koja sadrži litij, a što je nekoliko puta najavljivao Aleksandar Vučić, predsjednik Srbije.

U siječnju 2019. Vučić je poručio kako bi Kinezi mogli izgraditi tvornicu električnih vozila u zapadnoj Srbiji, gdje se nalazi jadarit. Prema njegovim tadašnjim riječima, Rio Tinto razgovara s Kinezima o suradnji.

Ljubodrag Savić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, skeptičan je prema velikim Vučićevim obećanjima.

“Dobre su šanse da će Rio Tinto početi s iskopavanjem rude, daleko manje za tvornicu baterija, a najmanje za tvornicu električnih automobila“, objasnio je Savić.

Mihailo Gajić, ekonomist Kluba Libek, izjavio je kako je moguće da se poreznim poticajima dođe do tvornice baterija, ali proizvodnja električnih vozila je upitna jer Srbija nema znanja u tim visokim tehnologijama.

I za Milana Kovačevića, konzultanta za strane investicije, nema logike u najavama predsjednika Srbije.

“Bit ćemo i jedan od velikih proizvođača automobilskih guma, pa zašto ne bi netko otvorio tvornicu automobila”, pita Kovačević, dodajući kako niti u Čileu nema tvornice baterija, a oni su veliki proizvođač litija.

Komentirajte prvi

New Report

Close