Kratko je trajala euforija uspješne ljetne sezone, nakon pandemije virusa turizam je snašla iduća kriza, jednako neizvjesna – globalna poskupljenja i nestašice energenata, robe, materijala i proizvoda nova su ozbiljna prijetnja turističkom biznisu, a posljedice koje će izazvati tek se počinju nazirati.
Zasad je najteže pogođena djelatnost rent a cara, a puno lakše nije ni agencijama i ugostiteljstvu, koji ne samo da ne mogu planirati cijene, već i ne znaju hoće li na proljeće moći isporučiti usluge tržištu koje bilježi visoku potražnju. Ako turisti i uspiju odsjesti u hotelu, pojesti večeru u restoranu i unajmiti vozilo, to bi u 2022. mogli papreno platiti.
“U normalnim godinama ovo bi bilo razdoblje kad se ugovaraju poslovi s dobavljačima i kupcima, između velikih organizatora putovanja, agencija, hotela, kampova, definiraju se paket aranžmani, potrebe za uslugama prijevoza, nabavljaju automobili za najam.
Pandemija je te procese uzdrmala pa nije bilo potražnje i sve se svelo na preživljavanje i rezanje troškova, a sad imamo situaciju da smo naglo dobili potražnju, ali jako je teško sastaviti ponudu”, pojašnjava za Poslovni dnevnik Boris Žgomba, predsjednik Uprave najveće domaće agencije Uniline i predsjednik udruženja agencija Hrvatske gospodarske komore.
Na turizam u svim segmentima jednako će utjecati i rast cijena i kašnjenja u isporukama, odnosno nestašice. Kako je to djelatnost koja objedinjuje niz drugih, u pitanje će doći sve od hrane i pića do transfera, čartera, autobusa, higijenskih proizvoda, ambalaža, namještaja, ručnika…
Budući da za Hrvatsku slijede mjeseci niske sezone, to se kod nekih neće manifestirati prije proljeća, a teško je planirati kakva će tad biti situacija. No, planiranje je upravo ključna riječ u sektoru, najviše u segmentu cjenovne politike.
Prodavatelji usluga su trenutačno u najvećem problemu, jer imaju situaciju da se cijene mijenjaju na dnevnoj bazi, što znači da ugovorena cijena, koja se definirala u normalnim vremenima, više ne može preživjeti.
Nemaju nikakav input za formiranje cijena, a ako se pokušaju zaštititi i postave previsoku cijenu, u velikom su riziku da ne budu konkurentni. A želimo li da nam gosti dođu 1. travnja i krenemo s predsezonom, mi bismo sada trebali imati kalkulaciju za partnere, kako bi oni mogli formirati cijene”, kaže Žgomba.
Zima će biti mirna, a proljeće…
Istodobno, iz razgovora s velikim organizatorima putovanja saznaje se da je potražnja za Hrvatsku za 2022. visoka. Transport je za turizam posebno važna i jako upitna stavka u narednom periodu, bilo po pitanju javnog prijevoza ili najma vozila. U ovom trenutku neizvjesno je kako će se u idućim tjednima i mjesecima kretati ponuda i cijene aviokompanija, od redovnih linija do čartera, kao i autobusera i organizatora transfera.
Krešimir Dobrilović, osnivač i direktor tvrtke Carwiz otkriva da se zbog krize opskrbe na cijelom europskom tržištu cijene sad uopće ne ugovaraju, nego samo donekle količine. Zima će proteći u relativnom miru zbog smanjene potražnje, ali proljeće je jako blizu.
“Uvoznici vozila nemaju konkretnih informacija za sljedeću godinu, a oni koji će imati aute već najavljuju veće cijene, što povlači i više cijene svih ostalih troškova nabavke vozila. Vijesti kao što je ova o zatvaranju pogona Škode u Češkoj nas dodatno brinu. Cijene rent a car usluga su otišle u nebo i to nije dobro za tržište na kojem postoji potražnja.
Mnoge rent a car kompanije okreću se alternativi korištenja više rabljenih automobila u floti, no to nam neće puno pomoći jer ni tih vozila nema dovoljno. Isto vrijedi u čitavoj Europi”, ispričao nam je Dobrilović. Dinamika rent a car biznisa bila je da se krajem godine definira broj vozila i cijene.
“Sad imamo situaciju da se unutar jednog dana tri do četiri puta mijenjaju cijene. Zbog toga je sad jako teško reći kakve će biti cijene najma vozila u 2022., no možemo očekivati da budu puno drukčije nego prije pandemije”, smatra vlasnik Carwiza.
Želi vidjeti pozitivan ishod
Ipak, želi vidjeti i pozitivan ishod priče, a to je stabilizacija tržišta negdje “na sredini”. “Ovo što sad imamo je jedan ekstrem, no i prije pandemije tržište je bilo ekstremno, samo u drugom smjeru. Prije pandemije smo svi samo tražili da bude jeftinije i krajnji korisnik je dobivao cijenu koja više nije bila realna”, kaže Dobrilović i daje primjer.
U sezoni 2019/2020. u Španjolskoj ste mogli za 5 eura unajmiti automobil na dan, ali imali ste i skrivene troškove, koje ako niste podmirili riskirali ste da vas kompanija globi za sitan kvar i slično. Sličan sistem imale su aviokompanije, mogli ste letjeti za 10 eura ali s jednom ručnom prtljagom, sve ostalo ste plaćali.
“Ova današnja situacija bi se mogla stabilizirati na razinu da imamo zdravi sustav ponude i potražnje i realnije cijene, što bi nam svima moglo povećati profitabilnost, posljedično povećati i plaće i standard, te povećati potrošnju”, priželjkuje Dobrilović.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu