Statistike pokazuju da su umor, nepažnja i vožnja pod utjecajem alkohola glavni razlozi zbog kojih dolazi do prometnih nesreća s fatalnim ishodom. Procjene iz Europske unije kažu da je od 35 tisuća prometnih nesreća s fatalnim ishodom, za njih čak 40 posto kriv umor i nepažnja vozača.
Da je zbilja uvelike potrebno obratiti pažnju na te faktore prije sjedanja u vozilo govori i istraživanje s američkog sveučilišta UCLA i izraelskog sveučilišta u Tel Avivu, gdje su stručnjaci proučavali utjecaj umora na mozak.
U njihovu istraživanju pod utjecajem umora mozak proučavanih pacijenata postao je sporiji i manje učinkovit u percipiranju i procjeni vizualnih slika, a ovo neurološko usporavanje izravno je uspoređeno s vožnjom pod utjecajem alkohola.
U javnosti se često čuje kritika da je prekasno kada se počne utjecati na posljedice te da je uzrok onaj prema kojem treba usmjeriti pažnju. U kompaniji Xylon rade upravo to, a kraju privode EU sufinancirani projekt razvoja sustava umjetne inteligencije za praćenje umora i smanjene pažnje vozača u vožnji.
“Napredna rješenja nastala kao rezultat ovog projekta bit će ugrađena u automobilske sustave diljem svijeta, s ciljem podizanja sigurnosti u prometu i spašavanja života, što nas je dodatno motiviralo tijekom projekta. Smatramo da je izrazito važno uključivanje akademske zajednice i kroz projekt smo surađivali sa stručnjacima, istraživačima i studentima s četiri fakulteta Sveučilišta u Zagrebu s područja računalnih, biomedicinskih, prometnih i kognitivnih znanosti’’, rekao je voditelj projekta DFDM iz Xylona Predrag Vidas.
Spomenuti projekt vrijedan više od 14 milijuna kuna sufinancira Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj u okviru Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014-2020, a za cilj ima finalizaciju Xylonovog IP paketa za razvoj visoko prilagođenih programabilnih čipova baziranih na FPGA tehnologiji.
Osim čipova koji čine osnovu elektroničkih uređaja za ugradnju u automobile, u sklopu projekta uspjeli su proizvesti i prototip pametne kamere za ugradnju u vozila.
Informacije radi, Europska unija je već 2019. godine donijela zakonsku regulativu prema kojoj od 2026. godine svi novoproizvedeni automobili moraju imati sustave praćenja vozača. Vjeruje se da se tako do 2038. godine može prevenirati najmanje 140 tisuća teških ozljeda u prometu.
Kao što je već istaknuto, ovaj Xylonov projekt karakterizira i suradnja s akademskom zajednicom, a na ovom projektu zaposleni su znanstvenici iz područja biomedicine, kognitivnih i prometnih znanosti, a sve s ciljem potpunijeg definiranja stanja umora i smanjene pažnje.
Posebna pažnja stavljena je i na stručnjake za računalni vid te nove laboratorije koji će pomoći usavršavanju projekta. Iz Xylona objašnjavaju da je jedan od laboratorija sagrađen oko naprednog simulatora vožnje koji se koristi za dnevna i noćna snimanja ispitanika kojima se u kontroliranim uvjetima, uz video nadzor i snimanje lica radi daljnje analize, prate i biomedicinski pokazatelji, poput električne moždane aktivnosti (EEG).
Drugi laboratorij je pak u potpunosti namijenjen razvoju sustava za praćenje pogleda vozača koji je jedan od ključnih pokazatelja stanja vozača, kao što je dugotrajno skretanje pogleda s kolnika kao odraz nepažnje.
Pored rada u simulatoru, Xylon kontinuirano izvodi mjerenja u testnim vozilima u kontroliranim uvjetima. Vozila su opremljena različitim vrstama kamera, uključujući Xylonove posebno dizajnirane kamere s preinačenim optičkim sustavima, uz vlastito napredno rješenje, logiRECORDER Automotive HIL Video Logger, automobilski snimač testnih podataka. Ogromna količina obrađenih podataka se koristi za treniranje dubokih neuronskih mreža, tj. duboko učenje.
U fazi razvoja koja slijedi po završetku ovog EU projekta, Xylon će raditi na podizanju pouzdanosti sustava do razine koju zahtijevaju auto proizvođači. Njihovo rješenje tako bi moglo biti jedno od ključnih u prevenciji ozljeda u prometu.
“Uz to ćemo poduzimati i zajedničke akcije s relevantnim gospodarskim subjektima zainteresiranima za projekt, te na osnovu stečenih praktičnih iskustava, u budućnosti povećati prodaju Xylonovog intelektualnog vlasništva i naprednih elektroničkih uređaja na globalnoj razini”, zaključuju iz Xylona.
* Sadržaj omogućio Xylon