Globalna istraživanja otkrivaju da su reakcije na posljedice pandemije Covida-19 ubrzale usvajanje digitalnih tehnologija za nekoliko godina, u svim sektorima i regijama, te da bi mnoge od ovih “koronskih” promjena mogle biti prisutne u gospodarstvu i društvu na duže staze.
Prema McKinsey Globalnom istraživanju rukovodilaca, njihove su tvrtke ubrzale digitalizaciju vlastitih interakcija s kupcima i lancima opskrbe te njihovog internog poslovanja za tri do četiri godine. Udio digitalnih ili digitalno omogućenih proizvoda u njihovim portfeljima ubrzao se za šokantnih sedam godina. Isto tako, gotovo svi ispitanici kažu da su njihove tvrtke uvele barem privremena rješenja kako bi ispunile mnoge nove zahtjeve koji su postavljeni pred njih, i to mnogo brže nego što su mislile da je moguće prije krize.
Štoviše, ispitanici očekuju da će većina ovih promjena biti dugotrajna i već dobrano ulažu ulažu u njih. Zapravo, kada su upitali rukovoditelje o utjecaju krize na niz mjera, oni su rekli da se financiranje digitalnih inicijativa povećalo više od svega – više od povećanja troškova, broja ljudi na tehnološkim ulogama i broja kupaca.
Da bi ostali konkurentni u ovom novom poslovnom i gospodarskom okruženju potrebne su nove strategije i prakse. Većina ispitanika prepoznaje stratešku važnost tehnologije kao kritičnu komponentu poslovanja, a ne samo kao izvor troškovne učinkovitosti.
Opasnosti i nove prilike
Ispitanici iz tvrtki koje su uspješno odgovorile na krizu izvještavaju o nizu tehnoloških mogućnosti koje drugi nemaju – ponajviše o popunjavanju praznina za tehnološke talente tijekom krize, korištenju naprednijih tehnologija i brzini u eksperimentiranju i inovacijama.
Tijekom pandemije, potrošači su se dramatično pomaknuli prema internetskim kanalima, a tvrtke i industrije su redom odgovorile na novonastale zahtjeve. Rezultati istraživanja potvrđuju brzi pomak prema interakciji s korisnicima putem digitalnih kanala.
Oni također pokazuju da su stope usvajanja godinama ispred onih na kojima su bile prije ranijih istraživanja – pa čak i više u razvijenoj Aziji nego u drugim regijama. Ispitanici kažu da je sada gotovo 80 posto njihovih interakcija s korisnicima digitalne prirode.
Tvrtke koje se nadaju da će preživjeti pandemiju Covid-19 i posljedice koje je ona donijela gospodarstvu, smatraju da je pristup pravim podacima važniji nego ikad.
A digitalizacija je nova norma. Prema studiji konzultantske kuće PwC, postoji realna mogućnost da će trenutna kriza rezultirati bankrotom nekih proizvođača, jer smanjenje potražnje, proizvodnje i prihoda, zajedno s dugovnim obvezama, uzima njihov kumulativni danak. Ali to ne mora biti nova stvarnost. Covid-19 otvara i nove mogućnosti da se industrija okrene prema inovacijama neviđenom brzinom.
Proizvođači koji razmišljaju o budućnosti brzo primjenjuju tehnologiju i najbolje prakse koji će učiniti razliku. S novim zahtjevima koji utječu na sve, od sigurnosti radnika i opskrbnog lanca do korisničkog iskustva, novi pristupi predviđanju potražnje zauzimaju središnje mjesto u optimizaciji proizvodnje i za prihod i za dobit.
Jordan osnivač i izvršni direktor tvrtke Narrative I/O čiji glavni biznis je platforma za streaming datoteka, smatra da je na početku pandemije nedostatak pravovremenih vanjskih podataka značilo da proizvođači nisu mogli brzo i učinkovito reagirati kada su potrošači većinu svoje potrošnje prebacili na internetske trgovine.
“Bili su loše pripremljeni za povećanje proizvodnje kako bi zadovoljili vrtoglavu potražnju potrošača koji gomilaju zalihe. Ideja predviđanja potražnje nije nova za proizvođače, posebno za one u SAD -u, gdje su troškovi masovne proizvodnje skupi. No, komponenta koja nedostaje općenito je prediktivna analitika. Koristeći napredne statističke algoritme, modeli predviđanja mnogo bolje uzimaju u obzir sve, od potrošačkih navika kupnje, dostupnosti sirovina i utjecaja trgovinskog rata do vremenskih uvjeta otpreme, dobavljača i drugih nepredviđenih okolnosti, poput onih s kojima se sada suočavamo.
Mnogi koji su se prethodno oslanjali na tradicionalne pristupe uvidu u podatke i upravljanju podacima otkrili su da su njihove metode potpuno neučinkovite.
Povijesni podaci o prodaji više nisu bili održiv pokazatelj i uvid u stvarnom vremenu u promjenu preferencija potrošača i brzo razvijajuće poslovanje. Realnost lanca opskrbe postala je spas”, ističe Jordan u svom blogu za portal Smart Industry. Dodaje da su u svemu tome naučene i neke poruke za budućnost.
Naprimjer, boljim iskorištavanjem podataka proizvođači mogu stvoriti veću transparentnost i riješiti posljedice u lancu opskrbe na dugi i srednjoročni rok. Uspostavljanje veza između različitih varijabli i pokretača koji utječu na potražnju također je važan dio slike.
Konkretno, tijekom pandemije, praćenje naglih porasta slučajeva Covida zajedno s drugim faktorima (doba godine, trendovi mobilnosti, drugi vanjski podaci) moglo bi pomoći proizvođaču maski, rukavica i druge opreme za osobnu zaštitnu opremu da pronađe korelacije za predviđanje potražnje.
Korištenje podataka o ponašanju potrošača pri kupnji s pogledom prema budućnosti više nije “lijepo imati” – korištenje ovog pristupa predviđanja ključno je za uspjeh na ovom izazovnom tržištu.
Pogled od 360 stupnjeva
Nedavno istraživanje konzultantske kuće McKinsey istraživanje proizvodnih i opskrbnih lanca zaključuje da će u svijetu nakon pandemije Covida-19, trenutni gospodarski i društveni pad stvoriti mnogo dublju podjelu između proizvođača koji su se tek počeli digitalizirati i onih koji su daleko odmakli po tom pitanju.
“Budući da proizvođači razmišljaju o preoblikovanju svog poslovanja i stvaranju jače infrastrukture za suočavanje s budućim mega krizama, moraju razmisliti o usvajanju digitalnih tehnologija.
To uključuje rješenja za umjetnu inteligenciju, računarstvo u oblaku i proizvodnju kao uslugu (MaaS) za podatke o proizvodnoj opremi u stvarnom vremenu i korištenje softvera za osiguravanje bolje kvalitete proizvoda. Sada, više nego ikad prije, pogled od 360 stupnjeva prema sve većoj količini baza podataka i uvida sve je standardnija komponenta vođenja organizacije.
Proizvođači koji steknu ovu razinu vidljivosti tada se mogu bolje nositi s iznenadnim neizvjesnostima, čemu smo svjedočili i u proteklih godinu dana”, kaže se u tom istraživanju. S trenutnom nestabilnošću s kojom se sada suočavamo, PwC predviđa oporavak koji se možda neće vidjeti još neko vrijeme i u svim sektorima.
“Najbolje što proizvođači mogu učiniti da izdrže ovu oluju je prihvatiti inovacije. Korištenje prediktivne analitike, uvida na temelju podataka i potražnje u stvarnom vremenu pružit će konkurentsku prednost potrebnu za opstanak i napredak. Usvajanje digitalnih tehnologija, uzimajući u obzir interne podatke, kao i vanjske baze podataka dobavljača, kupaca, meteorologa, demografskih izvora i širih ekonomskih pokazatelja, osnažit će proizvođače da odgovore na promjenjivu dinamiku i učinkovitije apsorbiraju vanjske šokove.
Time mogu u konačnici osigurati otpornost sada i u sljedećim desetljećima”, zaključuje Nick Jordan izvršni direktor tvrtke Narrative I/O.
U nizozemskoj tehnološkoj tvrtki BKB Precision ističu da je kriza uzrokovana Covidom-19, koja je započela u proljeće 2020., pokazala važnost opsežne digitalne suradnje u lancu opskrbe.
“Pokazalo se da je trenutni lanac opskrbe često previše ranjiv, pa trpi prekide i probleme s distribucijom u vrijeme krize. Ove i naredne godine će naglasak biti na tome da opskrbni lanac postane pametniji. Stoga su suradnje u opskrbnom lancu neophodne i koriste se kao standard u okviru BKB Precisiona.
Važnost Zelene agende
Bitna je suradnja i povjerenje unutar lanca. Stoga će digitalno grupiranje podataka, stvaranje mreža povjerenja i suradnja dobavljača biti središnji trend u narednom razdoblju”, navode iz ove nizozemske tvrtke. Dodaju da procjenjuju da će ova ista globalna kriza uzrokovati i drugi trend u području pametne industrije.
“Prethodnih godina vidjeli smo da novi tehnološki razvoj mora izdržati prilično duge procese usvajanja. Otpor promjenama i manja uska grla uzrokovali su kašnjenja u digitalizaciji. Međutim, zbog korona krize bilo je potrebno usvojiti određene pametne tehnološke napretke munjevitom brzinom.
Brzo usvajanje novih tehnologija pokazalo se ključnim za proizvodnju i distribuciju. Zbog toga su nove tehnologije 3D ispisa i proširene stvarnosti (AR) koje podržavaju zdravstvene radnike brzo implementirane 2020. Osim toga, očekujemo da će te tehnike postati stalni dio nove Industrije 4.0.
U BKB Precisionu također činimo sve što možemo da implementiramo digitalizaciju na radnom podiju. Usredotočeni smo na dobivanje pravih informacija na pravom mjestu, tako da se proces između dobavljača i kupca može pojednostaviti i standardizirati tijekom životnog ciklusa proizvoda. Očekujemo da će se ovaj razvojni proces nastaviti tijekom 2021. i naredne godine”, govore o vlastitim iskustvima i očekivanjima iz BKB Precisiona.
Uz sve spomenute utjecaje pandemije, i posljedične gospodarske i društvene krize, Covida-19 na industriju, posebice onu 4.0, ne treba smetnuti s uma niti Zelenu agendu i sve što ona u svojem najširem značenju predstavlja. Potrošači i tvrtke sve više pridaju važnost poštenoj i održivoj poslovnoj praksi.
To se također odnosi na opskrbni lanac – tvrtke žele biti sigurne da su korišteni materijali nabavljeni ili napravljeni pod poštenim uvjetima. To prisiljava proizvođače da osiguraju siguran, transparentan lanac opskrbe. Podaci imaju važnu ulogu u tome.
Uostalom, tvornice moraju biti u stanju pokazati kupcima koje komponente i materijale koriste. Međutim, ova potražnja za transparentnošću također stvara dodatne protoke podataka, pa se očekuje da će trend u Smart Industry ove i narednih godina biti još inovativnije tehnologije koje će to riješiti. Ove nove tehnike ne bi se koristile samo za generiranje protoka podataka, već i za njihovu regulaciju i zaštitu kako ne bi bile izložene zlouporabi od nekih trećih strana.