Putovanje u Ameriku bez vize može ojačati trgovinu, ali glavni problem ostaje

Autor: Tomislav Pili , 01. listopad 2021. u 06:44
SAD je rijetka zemlja s kojom Hrvatska ima trgovinski suficit/SHUTTERSTOCK

Ovime će se olakšati vođenje postojećih i sklapanje novih poslova, no i dalje postoji dvostruko oporezivanje.

Putovanja u SAD bez viza, što će se prema najavama američke administracije dogoditi u prosincu, poboljšat će gospodarsku suradnju Hrvatske s najvećoj svjetskom ekonomijom, ali glavna prepreka – dvostruko oporezivanje – i dalje ostaje. SAD je jedna od rijetkih država s kojima Hrvatska ostvaruje trgovinski suficit.

Rast izvoza za 13 posto

Kako je pojasnila Andrea Grubišić, viša stručna suradnica Sektora za međunarodne poslove Hrvatske gospodarske komore (HGK), lani je robni izvoz iz Hrvatske u SAD iznosio 521,6 milijuna dolara, gotovo 13 posto više nego 2019.

Iako je porastao i uvoz iz SAD-a za 5,3 posto, ostvaren je suficit od 323 milijuna dolara što je 18,2 posto više nego prethodne godine. “Trend se nastavio i u prvih šest mjeseci ove godine, pa je tako hrvatski izvoz u SAD porastao 93,6 posto, a suficit na hrvatskoj strani je porastao gotovo 53 posto”, kaže Grubišić. Unatoč tome, najveće svjetsko gospodarstvo nije osobito važan trgovinski partner Hrvatske.

Doko Jelušić

Jednostavnije je poslovati s manjim kompanijama nego se usmjeriti na velike korporacije.

U ukupnoj robnoj razmjeni Hrvatske sa svijetom SAD zauzima 15. mjesto sa 1,67 posto udjela. Što se tiče izvoza, SAD zauzima 8. mjesto sa 3,06 posto, a u uvozu tek 23. mjesto sa samo 0,77 posto udjela.

Na pitanje koliko su domaće kompanije zainteresirane za poslovanje “preko bare”, Grubišić kaže kako prema saznanjima HGK i kontaktima s članicama koje tek otvaraju tržište SAD-a, postoji interes za izvoz robe široke potrošnje uključujući prehrambene proizvode.

“Svakako se posljednjih nekoliko godina ističe ICT sektor iz kojega hrvatske tvrtke sve više pokazuju interes za otvaranjem svojih podružnica ili tvrtki u SAD, a i prema prihodima od izvoza usluga u SAD se visokim udjelom ističe ovaj sektor”, navodi Grubišić.

Darinko Bago, predsjednik Hrvatskih izvoznika, smatra da će ukidanje viza dosta olakšati poslove koji su u tijeku, ali i sklapanje novih.

Bago

Američkim je ulagačima Hrvatska ‘nevidljiva’ jer na dobit moraju dva puta platiti porez.

“To posebno vrijedi za djelatnosti koje proizvode robu više dodane vrijednosti jer eliminira administrativne procedure traženja vize, posebno ako je trebate za veći broj zaposlenika. Ako pogledamo iskustva drugih država koje imaju bezvizni režim sa SAD-om, to će nesumnjivo podići gospodarsku suradnju Hrvatske i SAD-a”, ocjenjuje Bago.

No, za rast trgovinske razmjene mnogo je veća prepreka što nema sporazuma o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja koji je neophodan ako želimo sa SAD-om postići viši oblik suradnje, dodaje Bago.

Važna dva razloga

“Takav bi sporazum bio posebno važan za Hrvatsku iz dva razloga: s obzirom da je Amerika tehnološka sila, omogućio bi lakši pristup tehnologiji u sklopu digitalne transformacije, a drugi je što je SAD i financijski centar.

Američkim ulagačima Hrvatska je trenutno ‘nevidljiva’ jer bi na ostvarenu dobit od ulaganja trebali dva puta platiti porez, u Hrvatskoj i u SAD-u. To je i glavni razlog što imamo trgovinski suficit sa SAD-om jer američke kompanije planiraju dugoročno, a trenutno im se ne isplati u Hrvatskoj otvarati podružnicu”, ističe Bago.

Valja pojasniti kako se najavljeno ukidanje odnosi na B1/B2 vize koje hrvatskim građanima omogućuju turistička i poslovna putovanja, kaže Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica Američke trgovinske komore (AmCham) u Hrvatskoj.

“Zasebna su kategorija poslovne vize koje ima svaka zemlja, pa i SAD za povremeni ili dulji rad na njihovom teritoriju i takve vize će biti i nadalje potrebne i od njih nisu izuzete niti druge zemlje”, dodaje Doko Jelušić.

Ona hrvatskim kompanijama savjetuje da se fokusiraju na određeno geografsko područje, sektore, pa i veličinu poduzeća na koje se cilja. “Jednostavnije je poslovati s malim i srednjim poduzećima nego se usmjeriti na velike korporacije. Bilo bi dobro već imati partnere, pa onda ući u otvaranje poduzeća”, naglašava Doko Jelušić.

Komentirajte prvi

New Report

Close