Vijeće za konkurentnost BiH odbilo je u ponovljenom postupku kao neosnovane zahtjeve za utvrđivanje zabranjenog sporazuma, odnosno zabranjene koncentracije i zloporabe dominantnog položaja javnih poštanskih operatera u Bosni i Hercegovini, a koje je podnijelo Udruženje privatnih poštanskih operatera.
Time je stavljena točka na spor koji se vodi još od 2018. godine, a u kojem je Udruženje privatnih poštanskih operatera htjelo dokazati da su JP BH Pošta iz Sarajeva, Pošte Srpske iz Banja Luke i JP Hrvatska pošta Mostar sporazumom o obavljanju poštanske usluge nazvane brza pošta zaključili zabranjeni sporazum i zloporabili dominantan položaj na tržištu budući da zajedno imaju više od 60% udjela, i postigli zabranjenu koncentraciju koji nisu prijavili.
Suprotno direktivama EU
Vijeće za konkurentnost donijelo je rješenje u ponovljenom postupku nakon što je Sud Bosne i Hercegovine u svibnju 2021. uvažio tužbu Udruženja privatnih poštanskih operatera, poništio prvobitno rješenje Vijeća za konkurentnost te mu naložio da donese novo.
Udruženje privatnih poštanskih operatera, koje su osnovali A2B Express Delivery iz Sarajeva, In Time i EuroExpress iz Banja Luke i Express One iz Sarajeva, u prijavi su naveli da su neka zakonska rješenja iz važećih propisa na području BiH suprotna pravilima propisanim direktivama EU.
Privatni poštanski operateri takođe su ustvrdili da analiza tržišta kurirskih usluga pokazuje da javni poštanski operateri mogu klijentu ponuditi bilo koju cijenu te usluge, bez ograničenja.
Nasuprot tome, privatni poštanski operateri ne mogu nuditi cijene suprotno odredbi Zakona o poštama BiH, osim ako vrijednost usluge nije deset puta veća od obične.
Također, javni poštanski operateri zakonom su ovlašteni da gubitak nastao ekonomski neopravdanom cijenom kurirskih usluga mogu nadomjestiti iz drugih prihoda ostvarenih obavljanjem poštanskih usluga npr. iz usluga koje mogu samo oni davati, dok privatni poštanski operateri gubitak zbog navedenih razloga mogu pokriti samo iz vlastite imovine.
Cjenovna ograničenja
Privatni operateri također imaju primjedbe na Zakon o PDV-u koji je “javnu poštansku uslugu” oslobodio plaćanja PDV-a, iako takva usluga u pojmovnom određenju citiranih propisa uopće ne postoji.
Prema njihovom mišljenju, ovakva situacija stvara nelojalnu konkurenciju i neravnopravnost na tržištu tvrtkama koje pružaju kurirske usluge, i dovodi u nepovoljan položaj korisnike usluga jer za istu uslugu plaćaju neopravdano veću cijenu.
Vijeće za konkurentnost je zaključilo da u skladu s važećim zakonskim propisima postupanjem javnih poštanskih operatera nije zaključen bilo kakav zabranjeni sporazum, da ne postoji zabranjena koncentracija, niti su povrijeđene odredbe o utvrđivanju kategorija dominantnog položaja bilo kojeg pravnog subjekta u BiH, pa niti privatnih poštanskih operatera.
“Činjenica je da su javni poštanski operateri oslobođeni plaćanja PDV-a, kao i da privatni poštanski operateri obavljajući kurirske usluge u sklopu rezervisane usluge moraju primjenjivati cjenovna ograničenja na temelju čega postoji razlika između javnih i privatnih poštanskih operatera.
Također, činjenica je i da su javni poštanski operateri usmjerili svoje poslovanje kada je riječ o pružanju kurirskih usluga i usluga brze pošte što im je i zakonom dopušteno, kao i da su prihodi od usluga brze pošte u razdoblju od 2015. do 2018. godina bili u porastu kod sva tri operatera, ali prema dostupnim podacima, pojedinačno niti zajedno nemaju dominantan položaj na tržištu”, zaključilo je Vijeće za konkurentnost.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu