Prvi put kad nogom zakoračite na vrhove Velebita, magičnu planinu s koje puca pogled na nepregledno zelenilo ličkih šuma i morsko plavetnilo do Italije, gotovo je sigurno da ćete s njega sići kao druga osoba. Očarao je Velebit i ekipu iz slavonske ravnice, na čelu s Juricom Baraćem, zaljubljenike u planinarenje čija je priča počela kao lokalna planinarska avantura, a postao globalni biznis.
Prije pet godine nastao je Highlander Velebit, avantura koja objedinjuje ljepotu i mir tog prirodnog dragulja i ultimativno iskustvo planinarenja na duge staze. Kad 25. rujna ovogodišnji gorštaci krenu sa Zavižana, u pet dana proći će 100 kilometara kroz nacionalne parkove Sjeverni Velebit i Paklenicu, gdje staza završava slavodobitnim – skokom u more u Starigradu.
(Za one s manje vremena koji još rade na svojim unutarnjim gorštacima opcije su i trodnevna ruta od 55 kilometara Highlander 55 te Highlander Experience u kojem tijekom vikenda prolaze 30 kilometara).
I dok se prije desetak godina na zagrebačkoj Medvednici gotovo nije moglo sresti žive duše osim vikendom, danas je uobičajeno srijedom navečer sresti grupu planinara ili biciklista koji se s lampama na glavi spuštaju u grad. Preokret u načinu razmišljanja i rastućoj potrebi da se nakon posla pobjegne u prirodu jedan je od glavnih razloga uspjeha i Highlandera.
“Tržište ‘selfnessa’ i ‘wellnessa’ zbog stresa u svakodnevnom životu će eksplodirati kroz pet do deset godina. Hrvatska još nije iskoristila svoj potencijal, sve više ljudi počinje se baviti sportom i planinarenjem”, kaže izvršni direktor Highlandera Jurica Barać.
Odražavaju to i prijave na velebitsku avanturu čiji broj se povećava iz godine u godinu, a ove bi moglo sudjelovati 600-tinjak planinara.
Ubrzo nakon što je zaživio, Highlander je prerastao lokalne i regionalne granice. Danas se organizira na još 12 planina u Austriji, Grčkoj, Portugalu, BiH, Srbiji, Crnoj Gori, Sloveniji, Sjevernoj Makedoniji, ali i Španjolskoj, Egiptu, Maroku i Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Globalno brendiranje
“Kad je krenula korona imali smo godinu velike ekspanzije u kojoj smo prava za event prodali u još pet država. Potom u lani za 2021. u još deset država uglavnom Europe i Bliskog istoka”, kaže Barać. Bio je to, kaže, okidač da počnu razmišljati o idućem ozbiljnom koraku – traženju fonda ili banke koji bi financirao širenje ili strateškog partnera.
Odluka je naposljetku pala na vodeći svjetski event brend američki Spartan Race koji je inicirao kontakt i s kojima je nedavno ugovoreno globalno strateško partnerstvo. Spartan Race, inače, od 2010. organizira događaje utrka s preprekama, u međuvremenu je proširio poslovanje u 45 zemalja i postao je svjetski lider u sportovima izdržljivosti, stvarajući novu kategoriju “Tough Fitness”.
“Kad smo počinjali razgovore nije nam bio toliko krucijalan novac već mogućnost globalnog brendiranja. Vrlo je teško i dugo traje da dođete na tržište SAD-a koji je za nas ultimativno tržište”, kaže naš sugovornik. Spartan Race, na čije evente godišnje dođe 1,5 milijuna ljudi, već sve te kanale ima otvorene i bit će na raspolaganju Highlanderu.
O kojoj se investiciji radi Barać ne otkriva, pravdajući brojke poslovnom tajnom, no reći će tek da je i dalje većinska kontrola kompanije u njegovim rukama.
Već iduće godine Highlander će organizirati tri do pet evenata u SAD-u, Kini i Engleskoj, o točnim lokacija upravo se vode razgovori, no za očekivati je da će biti na nekim od najpoznatijih nacionalnih parkova.
“Presudno je bilo u razgovorima što će Highlander tom suradnjom postati broj jedan hiking event na svijetu. Već sada dogovaramo zemlje poput Argentine, Australije ili Južne Koreje, to sami ne bismo mogli bez strateškog partnera”, kaže.
Potaknuti ljude izvan granica
Za uspjeh je, reći će svatko tko se u biznisu okušao, potreban posebni mindset. Slično kao u sportu dominacija uma nad cendranjem tijela. A da sreća prati odvažne, ima i tu puno istine.
Nevjerojatna sreća ukazala ima se kad su krenuli u intelektualnu zaštitu brenda u SAD-u i Europi uspjevši zaštititi ime Highlander iako je to u Americi, u kojoj se 40-ak milijuna ljudi bavi planinarenjem, praktično sinonim za planinara.
S podrškom Spartan Racea Highlanderu se smiješi optimistična budućnost da predstave svoj koncept znatno široj publici, a da pritom koncept i filozofija ostanu u rukama osnivača.
“Ulaganje u partnerstvo s Highlanderom omogućuje nam da potaknemo još više ljudi diljem svijeta da sudjeluju u tjelesno zahtjevnim aktivnostima za koje misle da su izvan njihovog dosega mogućnosti. Uzbuđeni smo radi suradnje s Highlanderom i radi povećanja njihovog globalnog dosega, ali i činjenice što ćemo našoj Spartan zajednici ponuditi još više prilika da izađu iz svoje zone komfora“, rekao je osnivač i izvršni direktor Spartan Racea Joe De Sena kada je suradnja dogovorena.
Za američku kompaniju pak, suradnja s hrvatskom tvrtkom prilika je za proširenje “tough fitness” portfelja i na planinarenje.
“Želimo potaknuti ljude da se izdignu iz svoje ustaljene rutine i krenu na put otkrivanja boljeg sebe, doprinoseći pritom boljem svijetu”, poručuje Jurica Barać.
Ispred njega nije lak zadatak, njega i tim čeka organizacija Highlandera na svakom od kontinenata svijeta. “Naša ideja je u ‘hikingu’ postati ono što je Ironman u triatlonu”, ambiciozno najavljuje.
Za domaće gorštake iz slavonske ravnice (koje redovno i danas nasmije ta ironija) kojima je planinarska avantura prerasla u životnu i poslovnu, nebo je granica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu