Internetska trgovina raste, a od 2020. na ruku tome i u Hrvatskoj ide pandemija koje se pretvorila u “okidač” koji mijenja navike potrošača usmjeravajući ih na ovaj kanal kupnje.
Usto, od sredine godine na snazi su nova pravila o PDV-u, pa se već propituju učinci regulatornog utjecaja na kupce, zbog pojednostavljenja prekogranične e-trgovine u EU i veće transparentnosti glede cijena i izbora potrošača.
Detalje o novim kretanjima navika potrošača otkrit će istraživanje “Kako Hrvati kupuju na internetu”, Udruge eCommerce Hrvatska, ujedno organizatora treće konferencije CRO Commerce 2021.
Hibridnog je karaktera – moći će se pratiti 8. listopada uživo u Almeriji Zagreb ili online putem Entrio sustava. U istraživanju je, kaže predsjednik Udruge Marcel Majsan, sudjelovalo oko 4000 online kupaca.
Zavidan uzorak
“Imamo zavidan uzorak na temelju kojeg možemo zaključiti da je epidemija zaista pomogla unaprijediti online prodaju u Hrvatskoj. Kada smo prije dvije godine radili istraživanje, rezultati su pokazali da više od 36 % ispitanika kupuje online barem jednom mjesečno, a čak 20% nekoliko puta tjedno.
A ove godine, godinu dana nakon početka epidemije, čak 38% ispitanika kaže da kupuje online barem jednom mjesečno, dok čak 24% njih kupuje nekoliko puta tjedno”, navodi Majsan.
Prezentiranjem istraživanja na konferenciji će se otkriti i ostali detalji post-lockdown stanja eCommercea u RH. Unatoč uvriježenom mišljenju da Hrvati češće kupuju na stranim webshopovima, istraživanje je pokazalo da većina podjednako kupuje i na domaćim, dok gotovo 42% njih kupuje češće na hrvatskim.
U Udruzi su uvjereni da će se ovaj postotak još i povećati kada svi potrošači osvijeste da od 1. srpnja moraju platiti carinu na sve pošiljke izvan EU, dok su dosad male pošiljke (do 150 kn) bile izuzete od carinjenja.
“Prema informacijama iz Hrvatske pošte, u Hrvatsku godišnje stigne oko 5 milijuna pošiljki iz zemalja trećeg svijeta, a samo ih je 0,1% bilo provjereno radi carinjenja i ispostavilo se da je većina bila lažno prijavljena kao pošiljka niske vrijednosti, iako se često radilo o mobitelima, tabletima i slično.
S druge strane, istraživanje koje smo proveli nad 2000 online kupaca pokazalo je da samo njih 9% preferira kupovinu na stranim webshopovima, i to je uglavnom riječ o narudžbama manje vrijednosti”, kaže Majsan.
Dobra strana poskupljenja
Majsan smatra da će spomenuta nove politika oporezivanja sigurno biti dobra za domaće trgovce, jer će, dodaje, kupci imati još manje razloga za kupnju robu iz, primjerice, Kine, a i državi će donijeti oko 250 milijuna godišnje godišnje u proračun.
“Iako na prvu ruku izgleda da za kupce to nije dobro, jer će ih sve pošiljke koštati 25% više, ne bi me čudilo da Kinezi počnu otvarati više skladišta unutar EU, čime bi se ubrzala dostava proizvoda na koje se sada čeka između 2 tjedna i 2 mjeseca”.
Inače, CRO Commerce je jedina konferencija u RH koju organiziraju sami trgovci, te na kojoj su sudionici uglavnom trgovci.Udruga okuplja više od 2000 članova, od kojih je oko 500 webshopova svih veličina. Za njih su, najavljuje Majsan, pripremili dvije novosti: lansiranje njihove prve oznake povjerenja kao i edukacijskog portala za članove.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu