U četiri hrvatske riječne luke, osječkom Tranzitu, Pristaništu i skladištu Sisak, RTC Slavonski Brod i Luci Vukovar tijekom prošle godine izmanipulirano je ukupno 1,717.500 tona različitih roba, dok se ove godine planira pretovariti oko 2 milijuna tona. Najčešće se prekrcava ugljen, troska, umjetno gnojivo, željezna rudača, željezo, lim, šećer, sirova nafta i šljunak, a najveći porast prometa bilježi Luka Vukovar. U njoj je lani pretovareno 915.000, a u prva četiri mjeseca ove godine 310.000 tona, odnosno povećali su ospeg posla za 15,7 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje. Zbog kroničnog problema plovnosti rijeke Drave osječki Tranzit nije ostvario svoj prošlogodišnji plan od 560.000 tona. No u prvom ovogodišnjem polugodištu su, kako je na jučerašnjem sastanku Zajednice za promet na unutarnjim vodama u Osijeku iznio direktor Tranzita Ivica Đeri, ostvarili 223.000 tona što je oko 37 posto realizacije od ukupnoga plana za 2007. godinu. Dok Osječane muči niski vodostaj rijeke Drave kojega se zbog nedostatka padalina pribojavaju i ove godine, Vukovarci su registrirali zastoj određenih roba u Hrvatskoj, primjerice šećera. Na taj proces, kako kaže direktor vukovarske luke Tomislav Mihaljević, ne mogu utjecati. S druge strane, ova luka bilježi porast željeznih roba pa se nadaju kako će do kraja ove godine ispuniti plan od milijun tona pretovarene robe.
Istovremeno se najveći hrvatski brodar Dunavski Lloyd d.d. Sisak, a koji je povećao svoju plovnu flotu s tovarnim objektima, priprema za proširenje osnovne djelatnost koja je usko povezana s riječnom plovidbom. Prema najavi direktora Željka Đeverlije, riječ je o čišćenju plovnih putova kako bi ih podigli na višu razinu. Ovaj je brodar lane riječnim putem prevezao oko 420.000 tona roba, a ovu zaključiti s povećanjem od 20 posto ili, konkretnije, dosegnuti razinu od pola milijuna tona.“Pokazatelji za prva četiri mjeseca daju nam za pravo da budemo optimistični jer smo otvorili tržišta izvan Hrvatske u prijevozu derivata, a što je naša dugoročna strategija. U pregovorima smo s Inom i Molom da se više tekućih tereta prevozi Savom, s našičkom NEXE grupom imamo godišnji ugovor. Obavili smo i određene razgovore s koncernom Agrokor gdje postoje određene naznake da bi svoju logistiku mogli organizirati na drugi način u regiji što će utjecati na razmjenu roba, a koja bi se mogla prevoziti riječnim putem”, objašnjava Đeverlija. U sisačkom Llyodu smatraju kako potencijal RTC Slavonski Brod leži u Holdingu Đuro Đaković s kojim bi ta riječna luka mogla napraviti veliki iskorak. Zbog slabe plovnosti Drave smanjen je interes brodara za ulazak u osječku luku, dok vukovarska ima malo zaleđe, ali izvrsnu manipulaciju.
Izdavanje ‘trećih zastava’
Zbog problema izdavanja ‘trećih zastava’ na jučerašnjem sastanku Zajednice za promet na unutarnjim vodama koja djeluje pri HGK-u došlo je do žustre rasprave između dopredsjednika koji je istovremeno i direktor vukovarske luke, Tomislava Mihaljevića, te predstavnika sisačkoga Dunavskoga Lloyda. Naime, pravo na ‘treću zastavu’, a koja se izdaje stranom brodaru u slučaju da domaći, odnosno hrvatski brodar nema slobodnih kapaciteta, nedavno je zatražila vukovarska luka za srpskoga brodara za prijevoz željezne rudače. Naveli su pri tome kako sisački Lloyd nije imao dovoljno kapaciteta te da su osporavajući ‘treću zastavu’ zaustavili rad luke. Predstavnici sisačke tvrtke jučer su to demantirali rekavši kako nije bilo nikakve blokade i da time nije nastala nikakva šteta.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu