Rješenje Vlade Kantona Sarajevo za probleme u tvrtki GRAS, javnom gradskom prijevozniku je – stečaj, tvrde izvori iz vlade.
Vlada je postavila cilj da potrebne aktivnosti za stečaj provede već do kraja ove godine. GRAS postoji više od 100 godina, ali godinama posluje vrlo loše zbog čega je dug kompanije dosegnuo 300 milijuna KM (oko 153 mil. eura) po različitim osnovama. Izvori portala Klix.ba kažu da vlada ne može plaćati toliki dug te da su se zbog toga odlučili na stečaj.
No još u listopadu 2020. Mario Nenadić, bivši premijer Kantona Sarajevo, potpisao je sporazum s Almirom Ahmetspahićem, tadašnjim v.d. direktora GRAS-a. To je, prema tadašnjim Nenadićevim riječima, bio “povijesni sporazum” o rješavanju problema u poslovanju prijevozničke kompanije.
Nužno je smanjiti broj radnika
“Sporazum će omogućiti GRAS-u da u sljedećih deset godina postane respektabilno javno poduzeće, a da se u tom razdoblju riješe mnogobrojni nagomilani problemi koji traju više od 25 godina. U prethodnom razdoblju problemi su rasli i kulminirali, zbog čega poduzeće ima dugovanja”, istaknuo je Nenadić tom prigodom.
Kanton Sarajevo se tada obvezao osigurati dodatna sredstva u svom proračunu i to za razdoblje od 2021. do 2030. u ukupnom iznosu od 140 milijuna KM (oko 71 mil. eura), a s minimalnim iznosom od 14 mil. KM godišnje.
Uložit će 200 mil. KM u kapitalne projekte iz područja javnog prijevoza putnika od 2021. do 2025. Planirat će redovna sredstva za subvencioniranje javnog prijevoza putnika u iznosu od oko 30 mil. KM, te dodatna sredstva za 2020. u minimalnom iznosu od 3 mil. KM, namijenjena za izmirenje dijela obveza prema Upravi za indirektno oporezivanje, te minimalni iznos od 5 mil. KM za izmirenje obveza po tužbama radnika, a što je utvrđeno sporazumom za koji se vodi postupak izvršenja pred Općinskim sudom u Sarajevu.
“Problemi GRAS-a su brojni. Nužno je smanjenje broja zaposlenika, nedovoljan je broj voznih jedinica, loše je stanje tramvajske pruge, neadekvatan je sustav naplate karata i upravljanje javnim prijevozom”, naveo je tadašnji premijer KS-a.
Ulaganja u javni prijevoz
A danas, najveći izazov sadašnje kantonalne vlasti je kako provesti stečaj. U planu je osnivanje potpuno nove tvrtke za javni prijevoz. Detalji o novom poduzeću nisu poznati, ali se ranije spominjalo da će prioritet njegovog rada biti tramvajski i trolejbuski promet.
Klix je u lipnju ove godine pisao o tome kako postoje naznake da kantonalna vlada priprema stečaj GRAS-a. Među njima su i milijunska ulaganja u javni prijevoz – u obnovu tramvajske pruge te kupovinu novih trolejbusa i tramvaja, a kojima GRAS ne bi mogao adekvatno upravljati. To bi se moglo postići upravo osnivanjme novog poduzeća.
Izgledan stečaj GRAS-a posljedica je neadekvatnog upravljanja, a to je bio slučaj od završetka rata. Preko te tvrtke ostvarivali su se stranački interesi i postoje brojni navodi o nezakonitostima.
Erduan Kafedžić, šef Ureda za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo, krajem svibnja rekao je da su, između ostalog, utvrđene brojne nepravilnosti i korupcija tijekom istrage dugova GRAS-a za doprinose za radnike.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu