Iako se već nekoliko godina oko toga lome koplja, Hrvatska je prošlog tjedna donijela, pomalo iznenada, mjeru za liberalizaciju tržišta autobusnih usluga u našoj zemlji ukidanjem zabrane kabotaže.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je u utorak donijelo Obavijest o EU odnosnoj Uredbi kojom se regulira prijevoz putnika u međunarodnom cestovnom prometu po novim pravilima.
Naime, do sada je u Hrvatskoj bilo zabranjeno autobusnim prijevoznicima u međunarodnom prijevozu da kupe i ostavljaju putnike na međudestinacijama u Hrvatskoj.
Konkretno, ako je prijevoznik imao liniju Osijek-Beč, iako je autobus prolazio kroz npr. Viroviticu, Koprivnicu i Varaždin, u tim gradovima je smio kupiti jedino putnike za Beč, ali ne i za npr. liniju Virovitica-Varaždin.
Nova regulativa to ukida, a jedino ostaje i dalje zabrana obavljanja županijskog linijskog prijevoza po ovoj osnovi međunarodnog prijevoza, odnosno nije dopušteno da se prevoze putnici na npr. liniji Osijek-Našice jer su u istoj županiji iako autobus prolazi kroz to područje.
Nova regulativa će još više značiti za frekvencije između većih gradova jer je ista gore spomenuta praksa vrijedila i za linije npr. Split-Beč koja je prolazila kroz Zagreb, ali putnici iz Splita iz Zagreba nisu imali mogućnost korištenja tih linija za putovanja unutar Hrvatske.
U Koordinaciji javnolinijskog prijevoza putnika Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) navode da su iznenađeni ovom mjerom te da joj se protive i smatraju je veleizdajom.
Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije, kaže da su iznenađeni i zbunjeni ovom promjenom jer da im je još u travnju iz resornog ministarstva potvrđeno da će kabotaža i dalje biti zabranjena, a isto tako upozorava da je nejasno tko je ovu odluku donio i kojim aktom jer se radi o svojevrsnom non-paperu koji je objavljen na stranicama Ministarstva bez ikakvog zaglavlja i potpisa.
Zbilja ne znam kakvom logikom se donositelj ove odluke vodio i zbog toga smo tražili hitan sastanak s resornim ministrom Olegom Butkovićem u utorak. Ovo će donijeti dodatni kaos na tržište autobusnog prijevoza.
Nova pogodnost ide isključivo na ruku stranim prijevoznicima koji će sada moći usput, uz svoj glavni fokus na međunarodnom prijevozu, ostvariti i dodatni prihod na hrvatskom tržištu te tako davati niže cijene karti. Problem je što će oni voziti prema svojim planovima profitabilnosti, uglavnom tijekom turističke sezone, a postojeći prijevoznici u Hrvatskoj voze stalno.
Zbog dolaska ovakve nelojalne konkurencije će mnogi prijevoznici doći u probleme što će dovoditi do otpuštanja, ukidanja linija i propasti pa u konačnici više nitko neće voziti tijekom zime te linije ili će ih država morati nekom jako izdašno subvencionirati”, pojašnjava Meštrović.
Dodatan je problem, nastavlja, što zabrana kabotaže i dalje vrijedi na potencijalno zanimljivim tržištima za hrvatske prijevoznike, poput Slovenije i Mađarske. Isto tako, kao problem vidi da EU Uredba govori o zabrani kabotaže u aglomeracijama dok je u Hrvatskoj odluci zabrana spuštena na razinu županije koje su puno manje od aglomeracije.
Iz FlixBusa, koji je jedan od prijevoznika koji bi trebao najviše profitirati od nove regulative, kažu da je njihov dosadašnji razvoj u Hrvatskoj, gdje surađuju s brojnim domaćim autobusnim prijevoznicima, u skladu s visokom potražnjom u međunarodnom prijevozu putnika, no kad je u pitanju prijevoz putnika na hrvatskom teritoriju te njegovu potencijalu, dosad je on bio uvelike neiskorišten zbog nepovoljne zakonske regulative, a što direktno utječe na svakog domaćeg prijevoznika.
“Neusklađenost Zakona o prijevozu u cestovnom prometu s postavkama liberaliziranog europskog tržišta, o čemu se već govorilo u nekoliko navrata – stopiranje usklađivanja voznih redova, nemogućnost otvaranja novih linija, zaustavljanje investicija, ulaganja u kvalitetu voznog parka i viši standard putovanja, dodatno je došla do izražaja početkom pandemije otkrivajući upravo nefleksibilnost i zatvorenost hrvatskog tržišta.
Umjesto u smjeru rasta i razvoja ključnog za opstanak autobusne industrije, mnogi prijevoznici našli su se na nišanu nelikvidnosti i upitno profitabilnom povratku na tržište.
Istodobno, prijevoznicima koji imaju znanja i mogućnosti odgovoriti na izazove pandemije, zbog brojnih ograničenja se nisu mogli uključiti u slobodnu tržišnu utakmicu”, kažu u FlixBusu.
Dodaju da FlixBus kao prijevoznik koji djeluje na različito uređenim tržištima po Europi i svijetu te ima direktan uvid u sve prednosti otvorenog ili djelomično otvorenog tržišta, čvrsto podržava odluku Ministarstva o novoj regulaciji prijevoza putnika.
Prometni analitičar Željko Marušić ističe da se radi o pozitivnoj stvari koja će dodatno ojačati hrvatski prometni sustav, donijeti benefite putnicima, ali imati i pozitivne efekte na turizam.
“Slobodno i liberalizirano tržište je najbolji korektor svakog sustava. Koliko je liberalizacija, iako moram priznati da ne još potpuna, donijela u segment taksi prijevoza, očekujem da će slično biti i s autobusima. Ne vidim razlog zašto netko ne bi mogao iz Splita putovati za Zagreb ili obrnuto pod povoljnijim uvjetima nego što sad uglavnom važe?
Ako u taksi segmentu Uber može mijenjati cijenu nekoliko puta, ovisno o ponudi i potražnji, ne vidim zašto to ne bi važilo i u autobusima te, ako netko želi uštedjeti, da odabere neko neatraktivno vrijeme polaska kad su autobusi prazni, a cijene niske”, kaže Marušić.
Dodaje da bi ova liberalizacija trebala imati utjecaja na racionalnije poslovanje i ekologiju – sad na istoj destinaciji moraju često ići duplirane linije jer je država branila kabotažu, a sad će biti značajnih ušteda na uporabi autobusa i potrošnji goriva.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Neki dan smo čuli da plin poskupljuje DVADESETPETPOSTO!?!?! JER TO EU TRAŽI!?!? Tko je lud u ovoj državi? Osim onih koji to potpisuju? Zašto EU ne nametne minimalnu penziju od 1.500€? Kada budemo podvukli crtu, na kraju će biti da nas “blagodat” EU više košta nego spašava!
Ministar Butkovic je postavljen na taj resor sa ciljem da unisti domace autoprijevoznike. 3000 taxi obrtnika je vec na rubu propasti upravo njegovim novim zakonom o prijevozu u cestovnom prometu. Nije slucajno je novi zakon pisao isti odvjetnik koji je napisao lex agrokor.
Uključite se u raspravu