Analiziramo naličje spektakularne poslovne operacije: Bugatti ‘platio’ svojim startupom, Porsche sad kontrolira 58,2% Rimca

Autor: Ana Blašković , 07. srpanj 2021. u 10:01
Foto: Marko Dimic/PIXSELL

Poznavatelji autoindustrije nisu previše iznenađeni raspletom premda je gotovo sigurno da je otpora takvom rješenju bilo.

U moru sumornih vijesti o podbačaju cijepljenja i novom valu mutiranog koronavirusa kao bomba je odjeknula vijest da je mladi poduzetnik Mate Rimac preuzeo kultni automobilistički brend Bugatti. Povijesni uspjeh tvrtke koja je još 2009. operirala iz garaže, a malo tko vjerovao u planove stvaranja hiperautomobila u Hrvatskoj u kojoj se automobili uvoze, ali ne proizvode, izuzetan uspjeh, no ipak je ispod radara prošla poslovna strana te priče.

Udruživanjem Rimac Automobila i Bugatti Automobilesa stvara se ‘joint venture’ Bugatti Rimac (u kojoj će većinski udio imati novoformirana Rimac grupa), a koji će (in)direktno kontrolirati njemački Porsche s 58,2 posto vlasništva, dok će Mate Rimac ostati na čelnoj poziciji, ali s manjinskim paketom od 20,4 posto dionica.

Transakciju ne prati ‘cash flow’ već se radi o zamjeni dionica što reflektira posljedično preslagivanje strukture tvrtke iz Sv. Nedelje. Njome Rimčev startup facto prestaje biti startup i dodatno se integrira unutar kišobrana VW grupacije čiji je dio i Porsche. Rimac Automobili postaju Rimac grupa (podijeljena na Bugatti Rimac te Rimac Technology) u kojoj Mate Rimac formalno ima najveći pojedinačni udio od 37 posto, njemački Porsche 24 posto, Hyundai 12 posto, a ostali dioničari 27 posto.

Na stepenici niže, Rimac grupa imat će 55 posto paketa Bugatti Rimca unutar kojeg zasebno ostaju brendovi Bugatti Automobiles te Rimac Automobili. Preostalih 45 posto dionica joint venturea drži njemački proizvođač koji financijski Rimca prati zadnje tri godine te najnovijim dealom dobiva premoćnu kontrolu nad 58,2 posto dionica. S 37% dionica grupe koja ima 55% dionica Bugatti Rimca, mladi poduzetnik imat će tek nešto više od petine dionica u kompaniji.

Unatoč tim brojkama koje bitno idu u korist njemačkog investitora dogovor je da će na čelu ostaje Mate Rimac, kao CEO Rimac grupe vodit će poslovanje Bugatti Rimca te novu tvrtku Rimac Technology. Upravo u njoj ostaje temeljno poslovanje po kojima se probila u industriji automobila – razvoj, proizvodnja i isporuka baterijskih sustava, pogonskih sklopova i ostalih EV komponenti, a bit će u 100-postotnom vlasništvu Rimac grupe. O novom odnosu snaga upitali smo i Rimac Automobile, a od tamo poručuju da se “vlasništva na raznim razinama Grupacije ne zbrajaju”.

“Ono što je bitno napomenuti je da Rimac Grupom upravlja direktor Mate Rimac. Vlasnici sudjeluju u upravljanju tvrtkom preko Nadzornog odbora gdje Mate Rimac ima najveći dio glasova”, stoji u odgovoru. Dodaju da je “Rimac Grupa je potom najveći dioničar Bugatti Rimac d.o.o. gdje je Mate Rimac također direktor. Mate je također direktor Rimac Technology-a, koji je u 100-postotnom vlasništvu Rimac Grupe”.

55 posto

udjela u kompaniji Bugatti/Rimac imat će Rimac grupa

Poznavatelji autoindustrije nisu previše iznenađeni raspletom premda je gotovo sigurno da je otpora takvom rješenju bilo. Nova kompanija ostaje pod upravljačkom palicom mladog biznismena koji je unatoč svim objektivnim zaprekama poslovanja u Hrvatskoj tvrtku digao iz nule i u to u branši koja je naglašeno kapitalno intenzivna. Od spomenute garaže do predstavljanja Nevere, najbržeg električnog hiperautomobila na svijetu, kupcima početkom lipnja prošlo je tek 12 godina. Ipak, najvažnije od svega je da poslovnih ideja i planova u Sv. Nedelji ne manjka što je adut dioničarima VW-a.

A njih je, već odavno opečene aferama poput ‘Dieselgatea’ trebalo uvjeriti. Zamjenik predsjednika Uprave i član Uprave za financije i IT Porsche AG-a Lutz Meschke znakovito je u ponedjeljak rekao: “Danas je dobar dan za Rimca, Bugatti i Porsche grupu. Trebalo je vremena dok nismo osmislili strukturu nove kompanije, a trebalo je uvjeriti i dioničare”. Poručio je da će u konačnici profitirati kupci Bugattija čija je budućnost osigurana, kao dio zajedničke budućnosti s Rimcem Bugatti će i dalje dokazivati svoj karakter. Uputio je i salve pohvala na adresu Mate Rimca rekavši da je zajednička kompanija kulminacija procesa ulaganja koji je počeo 2018. “Mate je izuzetan poduzetnik, kakvih nema puno u autoindustriji. Kao šef uprave Bugatti Rimca, Mate će voditi izuzetno uspješan brend u budućnost, a time će donijeti i veliku korist Hrvatskoj”, rekao je Meschke istaknuvši da je kompanija na putu da postane jedan od glavnih dobavljača tehnologije za Porsche.

Prema pisanju The Financial Timesa, Porscheova odluka da Bugatti izdvoji u joint venture podgrijala je nade ulagača VW grupacije (koja kaska za konkurencijom u električnoj transformaciji) da će slična imovina unutar portfelja biti izdvojena ili prodana. Prošlog prosinca, nakon sukoba čelnika VW-a Herbert Diessa i moćnih njemačkih sindikata, NO je priopćio da “Lamborghini i Ducati ostaju dio VW-a”. Ipak, pritisak s tržišta kapitala jača, a FT neslužbeno prenosi riječi ulagača: “Poruka je ‘zaboravite igračke’”.

Jedan od argumenata koji je mogao zasladiti ‘deal’ svakako je i činjenica da je Rimčeva kompanija početkom godine izabrana kao dio konzorcija na natječaju Europske unije za razvoj novog sustava za baterije koji će iz fondova dobiti bespovratnih 22 milijarde eura za istraživanje i razvoj. Također, Rimac je jedan od poimence spomenutih kompanija u Nacionalnom programu oporavka i otpornosti (NPOO). Investicija u istraživanje, razvoj i prozvodnju vozila nove mobilnost i prateće infrastrukture trebao bi biti financiran s oko 200 milijuna eura. Štoviše, šefica Europske komisije Ursula von der Leyen u četvrtak bi trebala doći u Zagreb i svečano reći briselsko ‘da’ NPOO-u kojom prilikom će posjetiti i Rimac Automobile kao investicijsku perjanicu hrvatskog plana.

Ako Mate Rimac i ne preuzima Bugatti već će kontrolu imati Rimac grupa, a Porsche većinski udio u joint ventureu, činjenica je da domaći startup izrastao u vrhunsku kompaniju koja postaje dio jednog najvećih proizvođača automobila s time da istraživanje i razvoj nove tehnologije ostaje u Hrvatskoj, a to je nemjerljiv uspjeh.

Komentari (1)
Pogledajte sve

U Bugatti Rimac kompaniji, Rimac ima 55%. U Rimac Technology Rimac ima 37%. Jedna firma s drugom formalno-pravno nema veze. Odnosno to su dva pravna subjekta. Nema tu nikakvog matematičkog zbrajanja.

New Report

Close