Danska medijska scena udružuje se radi pregovora s Googleom o naplati vijesti

Autor: Tomislav Pili , 28. lipanj 2021. u 22:01
Foto: Reuters

Model iz skandinavske države mogle bi prihvatiti i druge europske članice

Danska medijska industrija odlučila je zajednički pregovarati s američkim tehnološkim divovima o naknadi za preuzimanje sadržaja, što bi moglo označiti model za cijelu europsku medijsku scenu. Kako piše Financial Times, danski mediji odlučili su se za pionirsku taktiku pregovaranja s Googleom i Facebookom, pa su tako snage udružili nacionalni i lokalni izdavači, novinske i televizijske kuće te internetski portali.

Nadahnuće za Europu

Tako će se u petak na prvoj zajedničkoj skupštini okupiti 30 tamošnjih medijskih kuća kao kolektivna pregovaračka organizacija. Danci se nadaju da će njihov model poslužiti kao nadahnuće i u ostatku Europe, a možda i šire. Kako je FT-u kazao Anders Krab-Johansen, izvršni direktor kompanije Berlingske Media i lider neformalne mreže koja stoji iza ove ideje, suradnja među izdavačima znači da se tehnološki divovi neće moći poslužiti taktikom “podijeli, pa vladaj”.
“Ono što vidite u većini država jest da Google ili Facebook ispregovaraju partikularne sporazume s jednom ili nekoliko dominantnih medijskih kuća i tako postave standard koji ostatak tržišta mora slijediti. Radije ćemo imati kolektivnu pregovaračku moć koja nam daje određeni značaj”, pojasnio je Krab-Johansen. Danska inicijativa, utemeljena na direktivi o autorskim pravima Europske unije koja novinskim izdavačima daje pravo naplate sadržaja na internetskim platformama, prva je u Europi koja će okupiti tako široku koaliciju medijskih kuća. Analitičari smatraju da bi ovaj pokušaj mogao imati znatno širi značaj za medijske kompanije kako europske države počinju interpretirati i implementirati direktivu Bruxellesa.
Google i Facebook godišnje izdvajaju stotine milijuna dolara za plaćanje novinskih vijesti. Međutim, cijena naknade dogovara se s pojedinačnim izdavačima i vezana je na specifične medijske proizvode. Time tehnološke kompanije mogu izbjeći sustavnu naplatu naknada.

Podijeljena scena

Francuska je prva u EU koja će implementirati direktivu o autorskim pravima. Tamošnja medijska industrila prošle je godine ispregovarala okvirni sporazum s Googleom, ali će iznos naknade svaka medijska kuća dogovoriti pojedinačno. Takav pristup već je podijelio francusku medijsku scenu, pa tiskani magazini zahtijevaju odvojene pregovore. U danskom slučaju snage su udružili javna televizija DR i njezih glavni rival u privatnom vlasništvu TV 2.
Na području tiskanih medija zajedno za stol sjest će grupacije Berlingske i JP Politikens Hus. Jedina velika medijska kuća koja se nije pridružila je Egmont, izdavač magazina. To pokazuje koliko je ipak u praksi teško pomiriti različite interese medijskih kuća. No, skupina koja se udružila nadahnuće vuče iz skandinavske prakse kolektivnog pregovoranja, ali i danskog skepticizma prema velikim tehnološkim kompanijama. Google je poručio da će “poštovati način na koji su danski izdavači odlučili pregovarati” dodavši da im je već ponudio početak pregovora. Anders Krab-Johansen ističe kako izdavače jako brine mogućnost da se pregovori otegnu na nekoliko godina. No, dodaje kako se izdavačima “nikuda ne žuri”. v

Komentirajte prvi

New Report

Close