Hladni rat između Kine i Amerike uopće se ne osjeća na Wall Streetu, ako je suditi po rekordnom broju uvrštenja kineskih kompanija na američke burze te pomamom za dionicama “kineskog Ubera”. Kako prenosi Reuters, kineska kompanija za dijeljenje vožnji Didi Chuxing namjerava na burzi u New Yorku prikupiti 4 milijarde dolara u početnoj ponudi dionica (IPO).
Prema tvrdnjama četiri upućena izvora koji su željeli ostati anonimni, već u petak, prvoga dana upisa dionica, razgrabljene su sve ponuđene vrijednosnice.
Prema podacima iz prospekta, Didi je postavio raspon cijene između 13 i 14 dolara, a namjerava ponuditi 288 milijuna dionica. Na gornjem rasponu cijene kompanija bi prikupila 4,03 milijarde dolara i vrijedila bi preko 60 milijardi dolara.
Manje od procjena
To je doduše manje od početnih procjena koje su se kretale između 80 i 100 milijardi dolara, a analitičari smatraju da je razlog u riziku strože regulacije kineskih tehnoloških kompanija kao i smanjenim očekivanjima budućeg rasta prihoda.
Osim u Kini, Didi posluje u još 15 država i ima više od 493 milijuna aktivnih korisnika. Inače, izvršni direktor Cheng Wei kazao je prošle godine kako je cilj kompanije do 2022. imati 800 milijuna aktivnih korisnika te dnevno izvršiti 100 milijuna narudžbi, uključujući dijeljenje vožnje, najam bicikala i dostavu hrane.
Podsjetimo, prije pet godina Uber je prodao svoje kinesko poslovanje Didiju, a zauzvrat je dobio 17,5 posto udjela. S druge strane, Didi je u Uber uložio i milijardu dolara. Američka kompanija trenutno posjeduje 12,8 posto dionica Didija, pokazuje prospekt.
Osim Ubera, dioničari Didija su i kineski tehnološki divovi Alibaba i Tencent te japanska tehnološka kompanija SoftBank. Već se sada može reći da će Didi biti najveći kineski IPO u SAD-u od 2014. i izlaska Alibabe na burzu koja je prikupila 25 milijardi dolara.
K tome, vjerojatno će biti i najveći ovogodišnji IPO u Americi. Kompanija ima opciju prodaje dodatnih 43,2 milijuna dionica čime bi prikupila još 605 milijuna dolara. Konačna cijena dionica postavit će se u utorak nakon završetka trgovanja na američkim burzama. Didijevim dionicama na Njujorškoj burzi počet će se trgovati u srijedu.
Inače, kompanija je isprva razmatrala uvrštenje na burzi u Hong Kongu, ali se na kraju ipak odlučila za New York. Naime, uvrštenjem u Hong Kongu postojala je mogućnost da kineski regulatori detaljnije obrate pozornost na neke aspekte Didijeva poslovnog modela, poput korištenja nelicenciranih vozila te angažiranja honorarnih vozača.
‘Podebljani’ rekord
Reuters je prije desetak dana objavio, pozivajući se na neimenovane izvore, kako Državna uprava za regulaciju tržišta provjerava je li Didi koristio prakse koje su nepošteno istisnule s tržišta manje konkurente.
Regulatora navodno također zanima je li mehanizam postavljanja cijene vožnji dovoljno transparentan. Iz Didija su tada odgovorili kako ne komentiraju “špekulacije neimenovanih izvora”.
No, Didijev izlazak na Wall Street dodatno će “podebljati” rekord koji su kineske kompanije ostvarile u prvom polugodištu.
Prema podacima Refinitiva, u prvih šest mjeseci na američke burze dionice je uvrstilo 29 kineskih kompanija koje su u IPO-ima prikupile 7,6 milijardi dolara. To je najviši iznos ikada za prvo polugodište.
To je i značajno viši iznos nego u istom razdoblju lani kada je 13 kineskih kompanija došlo do 1,9 milijardi dolara.
Međutim, tada su investitori bili oprezniji zbog nesigurnosti koje je na ekonomskom planu donijela pandemija koronavirusa. Najveće kinesko uvrštenje u Americi u dosadašnjem dijelu godine ostvario je Full Truck Alliance – “Uber za kamione” – koji je početkom prošlog tjedna prikupio 1,6 milijardi dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu