FSB Racing Team, prvi hrvatski Formula Student tim sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje koji je prije 18 godina osnovan kao projekt udruge Hrvatska studentska asocijacija strojarskih fakulteta, svoju punoljetnost slavi najnovijim studentskim čudom na kotačima – riječ je o električnom bolidu VulpesR koji za tri sekunde postiže brzinu oko 130 km/h, a koji će ovaj vikend FSB Racing Team predstaviti u Mađarskoj, na poznatoj F1 stazi u okolici Budimpešte – na Hungaroringu.
No krenimo ispočetka – kakva priča stoji iza marljivih mladih studenata koji su godinama razvijali i testirali proizvode, a danas njihov potencijal prepoznaje više od 80 renomiranih hrvatskih kompanija, među kojima im najveću podršku daje tvrtka Rimac Automobili?
Do danas je naime, od kraja 2003. godine, FSB Racing Team izradio čak devet bolida koje su dosad predstavili na 14 natjecanja diljem Europe – Kuna, Ris, Likos, Arctos, ArctosR, Strix, StrixR, Vulpes, te ovogodišnji VulpesR čije predstavljanje tek slijedi.
Većinu dijelova sami nabavljaju i proizvode upravo u Hrvatskoj, a na sljedećem će bolidu predstaviti i vlastite elektromotore. Nedavno je punu podršku njihovu projektu dao i predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović koji je ugostio voditelje timova i projekta, poručivši im da je to što rade jako važno te da se uvijek uspoređuju i natječu s najboljima.
Dio Formula Studenta
FSB Racing Team danas čini 105 aktivnih članova s desetak sastavnica Sveučilišta u Zagrebu, podijeljenih u 12 podtimova – aerodinamika, šasija, upravljački sustavi, hlađenje, dizajn, mehanički pogon, električni motor, proizvodnja, marketing, električni pogon, ovjes i upravljanje te dinamika vozila.
Uoči predstavljanja najnovijeg bolida na natjecanju u Mađarskoj više o projektu, novom bolidu i planovima ispričala nam je voditeljica tima Adriana Đugum, istaknuvši kako se kroz 18 godina znatno mijenjala autoindustrija, trendovi i iskorak prema elektrifikaciji, kada su i sami bolidi bili manji i jednostavniji.
Kako pojašnjava Đugum, FSB Racing Team djeluje pod svjetskom organizacijom Formula Student u sklopu koje se svako ljeto održavaju natjecanja u Europi i svijetu, gdje timovi poput FSB-ovog dolaze predstaviti svoje inovacije.
“Sve se to događa unutar okvira pravilnika organizacije Formula Student, koji naš bolid čini ujedno i sigurnim za vožnju, ali nam i daje stroga pravila kojih se moramo držati. Iz tog razloga napraviti jedan bolid poput našega uopće nije jednostavno. Kroz godine se taj pravilnik mijenjao, točnije svake godine izlazi nova verzija, pa moramo s njom biti u toku kako bismo sve napravili prema pravilima i mogli sudjelovati na natjecanjima.
Sve se više komponenti počelo razvijati unutar tima, jedna su od najnovijih inovacija naši vlastiti elektromotori koji će biti predstavljeni na sljedećem bolidu. Teško je objasniti koliko je ovo zapravo kompliciran i zahtjevan projekt dok se ne dođe u tim i dok se na vlastitoj koži ne osjeti trud koji treba uložiti za projekt poput ovoga”, kaže Đugum.
Razvoj svakog bolida traje dvije godine, od čega prva služi za koncepte, novitete i inženjerska rješenja. Voditeljica tima kaže da se u tom dijelu poigravaju s onime što zapravo žele napraviti na sljedećem bolidu, primjerice smanjiti masu, povećati pouzdanost, proizvoditi više komponenti samostalno, uvesti neke novitete…
U drugoj godini razvoja bolida proizvode se komponente, provode se sva potrebna testiranja, spremaju se za natjecanja, a bolid napokon počinje juriti stazom. Kako svake godine raste i broj članova željnih znanja, sve je više inovacija na bolidu.
“Najnoviji bolid VulpesR rađen je na platformi Vulpesa, bolida iz 2019. , koji je bio i prvi timski električni bolid. Sa znanjem koje smo skupili radom na svojemu prvom električnom bolidu postavili smo dobre temelje kako bi VulpesR bio pouzdano i brzo vozilo s kojim možemo na svim natjecanjima pokazati što smo postigli.
Naš VulpesR pogone dva elektromotora koja se nalaze u zadnjem dijelu šasije, ukupne snage 80 kW. Bolid krasi i prva monocoque šasija izrađena u Republici Hrvatskoj te naš prvi baterijski paket izrađen u timu ukupnog kapaciteta 7,5 kWh.
Akceleraciju i brzinu još nismo uspjeli izmjeriti, ali proračuni nam govore da bi akceleracija 0–100 bila za oko 3 s, a maksimalna brzina negdje oko 130 km/h”, pojašnjava nam voditeljica tima.
Pet natjecanja ove godine
Ove godine FSB Racing Team odlazi na čak 5 natjecanja: FS Easter (Mađarska), FS Netherlands (Nizozemska), FS UK (Ujedinjeno Kraljevstvo), FS Switzerland (Švicarska – online) i, kako kažu, njima posebno drago domaće natjecanje FS Alpe Adria koje se ove godine održava u Novom Marofu krajem kolovoza.
Najnoviji VulpesR predstavit će na natjecanju u Mađarskoj, FS Easter, koje se bazira na timovima iz Mađarske i okolnih zemalja. Natjecanje služi kao odlična priprema i uvertira u sezonu: u jednom vikendu tim može proći kroz svaki pojedini dio natjecanja – Statičke i Dinamičke evente.
Kod Statičkih evenata ih očekuje obrana njihovih koncepata, opravdavanje troškova i Business Plan, u kojemu se predstavljaju kao jedno malo poduzeće. Dinamički dio natjecanja znači da auto vozi na stazi u disciplinama ubrzanja, izdržljivosti, Skidpad, Autocross… Đugum kaže kako većinu dijelova sami nabavljaju i proizvode upravo u Hrvatskoj, što mnoge na prvu iznenadi.
“Blizina proizvođača jako je važna kako bismo sve dijelove izradili u što kraćem roku i prema potrebi mogli osobno otići do proizvođača radi nekih preinaka. Važno nam je da su tvrtke upravo u Hrvatskoj kako bismo uspjeli ostvariti i osobni kontakt s onim tvrtkama s kojima surađujemo, a također imamo priliku i sami svoje prakse i studentske poslove, a poslije i zaposlenja, ostvariti u istim tvrtkama te samim time potaknuti lokalnu proizvodnju.
Veoma smo ponosni što smo postali jedan sveučilišni projekt i možemo zaista reći da glumimo malu tvrtku. Članovi su studenti treće ili viših godina raznih fakulteta, a neki su od njih FER, FSB, Grafički dizajn, Ekonomija, Filozofski, Novinarstvo, Arhitektura, FKIT… Podijeljeni smo u ukupno 12 podtimova. Svaki podtim ima svog voditelja, člana s najviše iskustva unutar tima. Uz to imamo i tri glavna voditelja za svaki bolid: voditelja tima, voditelja projekta i tehničkoga voditelja”, navodi Đugum.
Dio tima zainteresirani mogu postati putem otvorenih regrutacija koje održavaju svako ljeto putem službene internetske stranice FSB Racing Teama, a poželjno je da je osoba student barem treće godine svojega fakulteta, da je motivirana i voli brzinu.
Golem iskorak
“Na kraju dana nitko od nas u timu nije imao veliko predznanje, ali radom u timu te ulaganjem vremena i rada naučili smo puno više nego što bismo ikada u svojemu školovanju”, kaže voditeljica. Najveću im podršku od prvog dana daje njihov matični fakultet FSB koji je ujedno i njihov platinum-sponzor.
Tim koristi prostor Katedre za motore i vozila unutar fakulteta koji ih, osim prostorom podržava i financijski te kroz stručno znanje i savjete profesora. U FSB Racing Teamu ponosni su što ih je prepoznalo više od 80 sponzora, od kojih im je svaki jednako važan, a riječ je uglavnom o hrvatskim tvrtkama ili međunarodnim tvrtkama sa sjedištem u Hrvatskoj – Fakultet elektrotehnike i računarstva, AVL, AutoZubak, HSTec, DMG Mori, SKF, ByteLab, Pfeifer-tti, IZIT, Klauke, Sela, CVH, Henkel, Jurčec alati, Bosch, SAB, Tokić…
“Volimo im pokazati što sve mladi studenti mogu napraviti uz malo podrške”, ističe Adriana Đugum i najavljuje kako je za iduću godinu u planu i treći timski električni bolid FSB-RT07, ali uz njega i prvi hrvatski autonomni bolid koji će se raditi na platformi VulpesRa, simboličnoga imena VulpesD (Driverless). Oba su projekta u visokoj fazi koncipiranja i označavaju velik iskorak ovog tima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu