Omiški Studenac nastavlja s ekspanzijom u Hrvatskoj. Glavni maloprodajni lanac na Jadranu kojega je prije nešto više od tri godine preuzeo poljski fond Enterprise Investors, u portfelj je već spremio Istarske supermarkete, zadarski Sonik, a ovih dana i biogradski trgovački lanac Bure Trgovinu.
Nedavno je otvorena i prva zagrebačka trgovina Studenca, što je prilika i za intervju s predsjednikom uprave Studenca Michalom Senczukom o daljim planovima, novostima u poslovanju, ulaganjima, akvizicijama…
Što je prevagnulo širenju na Zagreb? Ima li u Hrvatskoj prostora za nove trgovačke kvadrate?
Naša poslovna strategija usmjerena je, između ostaloga, na širenje izvan Jadrana tako da je dolazak u Zagreb logičan iskorak. U Zagrebu smo predstavili jedinstveni novi format proximity prodavaonice, maksimalno prilagođene suvremenom načinu života i užurbanoj svakodnevici metropole.
Nadohvat smo ruke našim kupcima bilo da je riječ o lokacijama naših prodavaonica, praktičnom konceptu njihovog dizajna za brzu kupovinu ili ponudi s, primjerice, svježim i modernim TO GO asortimanom. Suvremeni smo, ali i dalje smo trgovina-susjed na korak do svojih kupaca. Kada pak govorimo o potrebama za novim trgovačkim kvadratima, smatram da će, zbog zasićenosti tržišta, rast biti težak za lance velikog formata.
S druge strane, za prodavaonice manjih formata, kao što su naše, ima prostora. U prilog tome govori i trend povratka upravo takvim prodavaonicama prisutan posljednjih godina.
Koliko trgovina planirate u Zagrebu?
Plan je do kraja srpnja otvoriti prvih pet Studenac marketa u Zagrebu, do kraja godine imati ih više od 10, a u sljedeće dvije godine više od 50. Tržište pruža mnogobrojne mogućnosti, a naš je cilj potpuno ih iskoristiti.
Hoćete li se širiti i na ostatak kontinenta?
Promatramo preostali dio tržišta i sljedeće godine ćemo, u tom smislu, donijeti i strateške odluke.
Kako ocjenjujete današnje maloprodajno tržište u Hrvatskoj?
Hrvatsko maloprodajno tržište je uslijed konsolidacije sektora koja će se nastaviti i u godinama koje dolaze. Također, povećat će se specijalizacija i usredotočenost samo na jednu industriju jer će potrebe kupaca rasti i mijenjati se, a to će zahtijevati stalne prilagodbe.
Stoga će sve veću važnost u maloprodaji dobiti detalji, tržišna fleksibilnost, usredotočenost na potrebe kupaca, dugoročna vizija, sposobnost prilagodbe i ulaganja u razvoj.
Koliki vam je danas udjel na tržištu?
Iznad 5% s vodećim položajem na jadranskoj obali, gdje trgovine Studenca posluju od Istre do Dubrovnika. Također cilj nam je poduzetim akvizicijama dodatno učvršćivati ulogu lidera Jadrana.
Što mislite o prijedlogu Vlade od 16 neradnih nedjelja u godini?
Neupitno je da svi radnici zaslužuju dostatan tjedni odmor i vrijeme sa svojom obitelji, ali i adekvatnu naknadu za one koji rade nedjeljom. Ipak, ne dovodeći u pitanje namjeru Vlade, smatram kako ova tema zaslužuje široku, uključivu i argumentiranu raspravu svih dionika kako bi se izbjegli negativni učinci za hrvatsko gospodarstvo.
Zbog okolnosti u kojima se nalazimo, smatram da nam svima, uz očuvanje zdravlja, zajednički prioritet treba biti što brži gospodarski oporavak. Zato nisam siguran da je pravo vrijeme za ograničavanje rada. Kada se okolnosti poboljšaju, vjerujem da se uz kvalitetan dijalog može pronaći rješenje na zadovoljstvo svih uključenih strana.
Dosad ste bili orijentirani na Jadran, gdje potrošačku košaricu u sezoni puni i puno turista, kako se pandemija odrazila na lanjsko poslovanje Studenca?
Utjecaj aktualne pandemije osjetilo je cijelo društvo i gospodarstvo, pa i svi segmenti maloprodaje.
Bez obzira na okolnosti, u Studencu nam je prioritet bila održivost poslovanja uz racionalni rast. Skokovi u prihodima događali su se u intervalima, a posebice je to bilo izraženo u prvom valu pandemije i lockdownu kada su kupci kupovali veće zalihe proizvoda zbog opće neizvjesnosti i radije su birali manje formate prodavaonica.
Zbog toga smo u prvom dijelu godine ostvarivali vrlo dobre rezultate. Naravno, tijekom ljeta prodaja je bila niža nego 2019.. Ipak, možemo zaključiti kako smo bili dovoljno fleksibilni i ostvarili zadovoljavajuće rezultate u datim okolnostima.
Prvih mjeseci ove godine potrošnja u trgovinama pada, osjeti li se i kod vas da je nastupila gospodarska kriza i da građani manje troše?
Teško je reći da ljudi troše manje novca za kupovinu. Zatvaranje hotela, restorana i kafića, bez sumnje su doveli do promjena u navikama i ponašanju kupaca. Ono što je bilo vidljivo u prvom kvartalu 2020. godine je da kupci u trgovinama kupuju rjeđe, ali više.
Primjećujemo da se situacija postupno stabilizira i da će se najvjerojatnije do kraja godine stvari vratiti u normalu. Naravno da će utjecaj Covida-19 na gospodarstvo imati negativne učinke. Ipak, smatramo da je hrana posljednja stvar na koju će kupci početi trošiti manje novca.
Planira li Studenac dalje akvizicije na hrvatskom tržištu? Što vam je trenutačno zanimljivo?
Akvizicije su dio naše strategije rasta stoga Studenac planira daljnje širenje svoje poslovne mreže. Trenutačni cilj nam je učvrstiti svoj položaj na jadranskoj obali, posebice u sjevernoj Dalmaciji.
Kolika su vam planirana ulaganja u Hrvatskoj u ovoj godini, a koliko je uloženo otkako je Studenac pod kapom EI-ja?
Zahvaljujući više od 500 milijuna kuna ulaganja Studenca u svoje poslovanje, uz transformaciju procesa i upravljanje troškovima, ojačali smo kompaniju i s više od 3500 stabilnih radnih mjesta i više od 650 trgovina, te partnerstvom s lokalnim proizvođačima i dobavljačima.
Planirani organski rast kao i akvizicije potvrđuju da ne odustajemo od poslovnih planova. Razumjet ćete da kao privatna kompanija nismo u poziciji izlaziti jasno s konkretnim planovima i brojkama jer su oni većinom dio poslovnih ugovora koje ne možemo otkrivati.
Kakvi su vam dalji planovi u Hrvatskoj? Na koliki broj trgovina i kolike prihode računate u bližoj budućnosti? Može li Studenac dostići igrače na hrvatskom tržištu kakvi su primjerice Konzum, Plodine, Spar…?
Tržište je vrlo konkurentno i većina vodećih aktera je već prisutna diljem Jadrana, ali zapravo nitko ne nudi ono što mi nudimo.
Pandemijske okolnosti pokazale su važnu ulogu upravo lokalnih trgovina manjih formata poput naših, posebice zbog lokacijske blizine, uštede vremena, osnažene ponude, sigurnosti poznatog okruženja te povjerenja koje kupci imaju priliku izgraditi s prodavačima.
Zbog manjeg formata trgovina imamo mogućnost pristupiti većem broju potencijalnih lokacija na kojima se drugi trgovci nikad ne bi mogli uklopiti te vidimo i dalje veliki potencijal za razvoj.
Do kraja godine cilj nam je imati više od 700 prodavaonica, a u sljedeće tri godine – 1000.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu