Za dva dana na snagu će stupiti Pravilnik o istragama velikih nesreća pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika. Međutim, taj podzakonski propis koji uređuje postupak istraga neće se koristiti za prvi slučaj potonuća platforme u hrvatskom dijelu Jadrana, Inine Ivane D.
Slučaj se dogodio u prosincu prošle godine i istragu o tomu što se dogodilo, što je razlog puknuću i potonuću, čija je odgovornost te kakve su posljedice, provodi Koordinacija za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika koja djeluje pri Agenciji za ugljikovodike, a pravilnik za istrage u vrijeme te nesreće još nije postojao.
Objavljen je, nakon provedene javne rasprave u ožujku i travnju, prošli tjedan u Narodnim novinama, a na snagu stupa nakon osam dana, 20. svibnja.
Pitali smo u Ministarstvu gospodarstva i Koordinaciji za sigurnost kako se postupa u provođenju aktualne istrage u slučaju Ivane D, po kojim propisima, no zbog kratkih rokova nismo dobili službeni odgovor, uz najavu da ćemo ga dobiti u zakonskom roku.
Usklađivanje s EU
Iz krugova uključenih u ovaj postupak tvrdi se da je propis nastavak usklađivanja s EU legislativom, te nije izravno potaknut slučajem potonule Inine platforme, ali je zakon o sigurnosti istraživanja ovakvih slučajeva iz kojega slijedi i obveza izrade pravilnika, stupio na snagu još lani u travnju.
Koordinacija za sigurnost ipak je u javnoj raspravi, ,koja je o prijedlogu pravilnika provedena u ožujku i travnju predlagala Ministarstvu gospodarstva da se primjenom pravilnika obuhvati i postupke koji su pokrenuti prije njegovog stupanja na snagu, dakle Ininu platformu.
Ministarstvo je, međutim, taj prijedlog odbilo, argumentirajući da se Ustavom RH izričito zabranjuje retroaktivnu primjenu propisa, uz iznimke za posebno opravdane razloge, što Ministarstvo ne smatra slučajem Inine platforme.
U ovom slučaju istragu, dakle, provodi Koordinacija za sigurnost, a u eventualnim idućim slučajevima velikih nesreća s platformama za istraživanja ugljikovodika u moru profunkcionirat će drukčiji sustav.
Po novim pravilima, Koordinacija će izvijestiti Ministarstvo gospodarstva o izbijanju nesreće, a Ministarstvo će po nalogu ministra pokrenuti istragu u roku od najduže 30 dana od zaprimanja obavijesti.
Nova pravila
Istragu će provoditi posebno povjerenstvo koje imenuje ministar, a ono će biti sastavljeno iz redova tijela državne uprave, uključujući i predsjednika Koordinacije. Na toj je poziciji trenutno David Dobrinović, voditelj Sektora za sigurnost i zaštitu okoliša Agencije za ugljikovodike.
Povjerenstvo će imati najmanje pet članova, a prvu sjednicu morat će sazvati u roku deset dana od imenovanja. Izvješće o rezultatima i zaključak, odnosno preporuke do kojih se dođe provođenjem istrage Ministarstvo će na kraju dostaviti Koordinaciji i drugim mjerodavnim institucijama, za daljnja postupanja, ovisno o rezultatu istrage.
Kakva su pravila u istrazi o Ini, u kojoj je ona fazi i kada se može očekivati rezultate, pak, još nema informacija.
Čelična konstrukcija locirana je i nalazi se na morskom dnu, te predstavlja prijetnju sigurnom brodskom prometu ili onečišćenju mora, a iz Ine je najavljeno i da se nakon 20 godina i iscrpljenosti bušotine neće ići u njezino obnavljanje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu