Usmjerenost na europsko tržište, problemi sa sindikatima te posljedice uhićenja bivšeg šefa Carlosa Ghosna prije tri godine koje se još uvijek osjećaju donijele su Renaultu pad prihoda u prvom tromjesečju dok ostatak globalne autoindustrije bilježi i dvoznamenkaste stope rasta.
Kako piše Bloomberg, nakon jedne od najtežih poslovnih godina u povijesti, globalna automobilska industrija primjetno se oporavlja, unatoč problemima s nestašicom elektroničkih dijelova. Zbog rastuće prodaje neke su kompanije čak poboljšale poslovne prognoze za ovu godinu.
Ipak, jednom velikom proizvođaču “ruže i dalje ne cvjetaju”: francuski Renault objavio je prvom tromjesečju pad prihoda za jedan posto. Početkom 2021. tako se nastavljaju loši rezultati nakon lanjskog gubitka od 10 milijardi eura.
Izazovan zaokret
Analitičari smatraju da su temelji sadašnjih Renaultovih problema postavljeni odavno. Kompanija sa 123-godišnjom tradicijom propustila se uključiti u trend SUV vozila te se umjesto toga fokusirala na limuzinske i kompaktne modele koji donose niže marže.
Osim toga, u tim segmentima vlada vrlo oštra tržišna konkurencija. K tome, pandemija je ukazala na problem nedovoljnog osuvremenjavanja tvornica, loših odnosa sa sindikatima te upletanja najmoćnijeg dioničara, francuske vlade.
“Uprava je identificirala probleme. No, za Renault će biti vrlo izazovno ostvariti zaokret”, smatra Charles Coldicott, analitičar brokerske kuće Redburn. Dok konkurenti poput BMW-a i Volkswagena bilježe skok prodaje na dva najveća svjetska tržišta – Kini i SAD-u – Renault tamo uopće nije prisutan.
Umjesto toga francuska kompanija snažno ovisi o europskom tržištu koje sporo izlazi iz epidemioloških restrikcija, a osobna potrošnja još je prigušena.
Suspendirane prognoze
Nekadašnji šef Carlos Ghosn, uhićen 2018. u Japanu zbog financijskih malverzacija, a sada bjegunac u Libanonu, prognozirao je da će Renault 2022. prodavati 5 milijuna vozila. Proizvodnja je dosegla vrhunac 2019. sa 3,6 milijuna vozila, a lani je pala na 3 milijuna. Kompanija je potom suspendirala sve prognoze rasta prodaje i fokusirala se na profitabilnost.
Taj zadatak treba ostvariti Talijan Luca de Meo kojeg je Renault “oteo” Volkswagenu prije godinu dana. De Meo je najavio rezanje troškova za 3 milijarde eura tijekom četiri godine, otpuštanje 14.600 radnika – 9 posto radne snage – te smanjivanje proizvodnih kapaciteta za petinu.
No, problem je, smatraju analitičari, što Renault želi smanjiti izdvajanja za istraživanje i razvoj te kapitalna ulaganja sa sadašnjih 10 na manje od 8 posto prihoda do 2025. dok konkurenti snažno ulažu u razvoj, prije svega električnih modela.
Kako učiniti zaokret Renault može vidjeti kod svog “vječnog rivala”, grupacije PSA (Peugeot/Citroën) koja se spojila sa Fiat-Chryslerom u novu kompaniju Stellantis.
To je partnerstvo smanjilo PSA-ovu ovisnost o Europi i dalo mu pristup profitu od rastuće Chryslerove prodaje u SAD-u. “PSA je bio u katastrofalnom stanju, ali se izvukao. Isto se može učiniti i u Renaultu”, kaže Bruno Aziere, predstavnik sindikata CFE-CGC.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu