Dosadašnji tijek godine već je donio mnoštvo razloga za zadovoljstvo brodarima koji se bave prijevozom rasutih tereta s obzirom da je golema kineska potražnja podigla cijene vozarina na najviše razine u posljednjih 10-ak godina.
Povoljni trendovi na svjetskom brodarskom tržištu prijevoza rasutih tereta vidljivi su i u kretanju cijena dionica hrvatskih kompanija.
Skok od 700 posto
Snažna potražnja kineskih čeličana za željeznom rudačom u kombinaciji s oporavkom proizvodne aktivnosti u ostatku svijeta te nedovoljnog ulaganja u brodove za rasuti teret posljednjih godina doveli su do velikog povećanja vozarina.
Baltic Dry indeks, koji prati kretanje vozarina za tri najveće klase brodova za rasuti teret, od travnja 2020. skočio je preko 700 posto. Njegova trenutna vrijednost najviša je u preko 10 godina.
Primjerice, vozarina za capesize brod, najveći tip s prosječnom nosivošću od 180.000 tona, kreće se oko 41.500 dolara na dan, približno dvostruko više nego mjesec dana ranije te gotovo osam puta više od lanjskog prosjeka.
“Kineska neutaživa glad za željeznom rudačom bio je pojedinačno najvažniji faktor”, pojašnjava za Financial Times Ulrik Uhrenfeldt Andersen, izvršni direktor Golden Oceana, velikog vlasnika capesize brodova. Zbog zahuktalih kineskih čeličana cijena tone željezne rudače prije nekoliko dana dosegla je rekordnih 230 dolara.
Rast hrvatskih brodara
Osim Kine, na skok vozarina za rasute terete utjecao je i veliki porast američkog izvoza žitarica te trgovinske tenzije između Australije i Kine. “Zvijezde su se konačno posložile za sektor rasutih tereta”, ističe Lasse Kristoffersen, izvršni direktor norveškog brodara Torvald Klavenessa.
Povoljnu konstelaciju tih zvijezda osjeća i hrvatski brodarski sektor. Primjerice, cijena dionica dubrovačke Atlantske plovidbe porasla je od početka godine za gotovo 150 posto, daleko bolje od indeksa CROBEX koji za 2021. bilježi 12,2 posto rasta.
Valja naglasiti kako brodski prijevoz rasutih tereta još od prethodne ekonomske krize 2008. i 2009. godine “plovi nemirnim morem”, unatoč robusnoj potražnji za sirovinama. Razlog je bila prekapacitiranost sektora, a lanjska pandemija i zatvaranje gospodarskih aktivnosti u cijelom svijetu povukli su brodare praktički na dno.
No, branša je uvjerena da će vozarine nastaviti rasti ove godine. Peter Haugen, analitičar tvrtke Kepler Cheuvreux, smatra da je moguće da vozarine za capesize brodove u drugom polugodištu dosegnu i 100.000 dolara na dan.
Analitičari smatraju da će podršku rastu vozarina dati fiskalni poticaji gospodarstvu, popunjavanje iscrpljenih zaliha te prigušeni rast broja novih plovila.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu