Iako već godinama postoji javno nezadovoljstvo metodologijom za dodjeljivanje poticaja za električna vozila Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), principom najbržeg prsta, nepobitno po mnogima ostaje da je to gotovo pa i jedini način na koji se e-vozila u Hrvatskoj kupuju.
Stoga se s nestrpljenjem i ove godine čekala najava natječaja za e-mobilnost, a koji kreću 1. lipnja. Značajno je da će se ove godine građanima i tvrtkama podijeliti čak 105 milijuna kuna, gotovo triput više od lanjskih 44 milijuna kuna.
Prodavači glavna ‘karika’
Poticaji pri kupovini električnih vozila jedan su od najbitnijih faktora za brojne potencijalne kupce, a od ove godine konačno se mijenja način dodjele te ukupan iznos proračuna koji će biti namijenjen kako subvencija kupcima.
Novim natječajem koji kreće 1. lipnja 2021. omogućit će se da i fizičke i pravne osobe ostvare kupovinu znatno većeg broja potpuno električnih vozila. Od ovog iznosa je 90 milijuna kuna poticaja namijenjeno građanima i tvrtkama, a 15 milijuna javnim tijelima. Iako su detalji natječaja još podložni promjenama, doznajemo da će ipak biti velikog noviteta – svi prijavljeni će morati uplatiti polog za automobil.
Hrvoje Prpić, predsjednik udruge “Strujni krug” pojašnjava da će prodajni zastupnici u svibnju morati prijaviti sva prodajna mjesta te dostupne modele električnih vozila koja će moći isporučiti unutar devet mjeseci od obavljene kupnje vozila.
S druge strane, građani i pravne osobe će se u lipnju prijavljivati na natječaj isključivo na prodajnim mjestima unutar Hrvatske te će, kako bi dobili poticaje, morati uplatiti predujam za željeno vozilo.
“Time će se osigurati da velik dion novca za potpore ponovno ne ostane neiskorišten. Procedura će ove godine biti takva da će prodavatelj unositi osnovne podatke kupaca i ispunjavati obaveznu dokumentaciju, a Fond će nakon toga generirati potvrdu s uputama za plaćanje predujma.
Zatim će se automatski napraviti rezervacija sredstava, a uplata predujma morat će biti izvršena u roku od sedam dana. Svi podaci će biti objavljeni na stranicama FZOEU, a tamo će biti navedena i sva prodajna mjesta na kojima se električna vozila mogu kupiti”, pojašnjava Prpić.
Dodaje da u slučaju da se vozilo ne dostavi zbog tehničkih poteškoća od strane zastupnika ili ako dokumentacija ne prođe na natječaju, kupci će dobiti povrat sredstava.
“Iako će prodavači ispunjavati dokumentaciju za kupce, poticaji će se isplaćivati isključivo kupcima pa kupac mora imati kompletan iznos vrijednosti vozila, a poticaji će mu biti isplaćeni tek nakon isporuke i registracije vozila. Kategorije vozila i iznosi poticaja ostaju nepromijenjeni.
Za električna vozila M1 i N1 kategorije ili pak vozila na vodik osigurano je 70.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila, dok je za plug-in hibride osigurano do 40.000 kuna. Za električne motocikle i mopede omogućeno 20.000 kuna ili do 40% vrijednosti vozila.
S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i teretna vozila i autobusi s električnim, plug-in hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik.
Dok će građani moći kupiti jedno vozilo s poticajima, pravne će osobe moći će dobiti poticaje i na veći broj električnih vozila te iskoristiti do maksimalno 400 tisuća kuna poticaja, a moći će imati najviše dvije prijave po pravnoj osobi, a vozila neće smjeti prodati dvije godine.
Detalji na webu FZOEU
Kao i prošlih nekoliko godina, poticaje se neće moći dobiti pri kupnji vozila na operativni leasing, već samo na financijski leasing. Fond će na svojim stranicama objaviti popis svih prodajnih mjesta i svih modela električnih vozila koja se mogu kupiti, ali bez cijena i karakteristika.
Iz Strujnog kruga posebno ističu novog direktora FZOEU-a, Sinišu Kukića, koji je, kažu, odmah po dolasku počeo s promjenama na bolje i ukidanju najbržeg prsta kao jedinog i najvažnijeg elementa za dobivanje poticaja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu