Zapadni filmovi, posebice američki, više ne mogu računati na status hitova u kineskim kinodvoranama. Naime, kineska kinematografija sve je razvijenija, a i vlasti odbijaju prikazivati filmove koji su u suprotnosti s tamošnjim (političkim) vrijednostima.
Koliko su dva najveća svjetska kinematografska tržišta krenula suprotnim smjerovima, nakon godina zajedničke suradnje i ulaganja, govori stav Pekinga prema ovogodišnjoj dodjeli američkih filmskih nagrada Oscar.
Ignoriranje Oscara
Kako prenosi Bloomberg, kineska vlada sugerirala je tamošnjim medijima da praktički ignoriraju dodjelu održanu jučer zbog kontroverzi oko redateljice Chloé Zhao. Njezin “Nomadland” o Amazonovim radnicima u SAD-u bio je nominiran za najbolji film.
Međutim, Zhao se našla na meti kritika kineskih medija i javnosti nakon što je “iskopan” njezin intervju iz 2013. u kojem je Kinu nazvala mjestom “gdje su posvuda laži”.
K tome, kinesku vladu “žulja” i što je za Oscara nominiran dokumentarac o prosvjedima u Hong Kongu. Kinematografski razlaz posljedica je širih američko-kineskih tenzija nastalih posljednjih godina. Međutim, holivudskim studijima kinesko je tržište gotovo od životne važnosti.
Kopni američka moć
Naime, Kinezi su u kinima prije pandemije ostavljali 9 milijardi dolara godišnje. Takav izvor prihoda ne smije se ignorirati s obzirom da je streaming – glavni fokus kompanija iz sektora zabave posljednjih godina – manje profitabilan. Međutim, uspon kineske kinematografije dosta toga mijenja.
“Za nekoliko godina bit ćemo u mogućnosti prikazivati filmove s produkcijskom vrijednošću sličnom američkim filmovima. Do tog vremena mislim da veliki američki studiji neće biti tako moćni na kineskom tržištu”, kaže za Financial Times Shawn Xiang Yue, producent serije popularnih komedija u franšizi Wanda Picturesa.
Kina je prošle godine prestigla SAD kao najveće svjetsko kinematografsko tržište, zahvaljujući ranijem obuzdavanju pandemije i otvaranju kino-dvorana.
Iako je Peking privatnu produkciju dopustio tek 2003. godine, točka preokreta kada su tamošnje produkcijske i scenarističke mogućnosti postale konkurentne holivudskima dogodila se 2014., smatra Aynne Kokas, stručnjak za kinesku kinematografiju na sveučilištu Virginia.
Koliko kineska publika voli gledati domaće filmove govori i službeni podatak da su strani filmovi lani imali 16 posto udjela u prihodima kino-blagajni, nasuprot 36 posto u 2019. godini.
Predstavnici Hollywooda smatraju da je teško izvlačiti zaključke iz pandemijske godine. Ohrabrujući je znak što je Warner Brosov hit, “Godzilla protiv Konga”, od 26. ožujka u Kini zaradio lijepih 165 milijuna dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu