Ljetni resorti u sve su većem fokusu investitora, s obzirom da se očekuje da će se taj segment turizma prvi oporaviti nakon koronakrize, a unatoč trećem valu pandemije u sektoru vlada optimizam. No, investitori i donositelji odluka moraju imati na umu da je pandemija izmijenila ponašanje gostiju i ubrzala trendove transformacije hotelskog biznisa, prije svega kroz razvoj resorta mješovite namjene i rezidencijalnih nekretnina, istaknuo je Philip Bacon, direktor za planiranje, razvoj, procjenu vrijednosti u Horwath HTL, u razgovoru za magazin Hospitality Insights. Kako se hrvatski turizam oslanja na ljetne resorte, prenosimo dijelove intervjua.
Ova kriza traje duže nego što se očekivalo. Što vam održava optimizam?
Vjerujem da ima razlike između onoga gdje smo bili prije godinu dana i danas, i da će turizam i dalje pokazivati otpornost i uvoditi inovacije koje će spasiti stvar. Važno je imati na umu da ovaj virus neće jednostavno nestati, svi ćemo morati naučiti živjeti s tim. Dobra stvar je što ovo nije kriza potražnje nego kriza ponude, i tijekom više od godinu dana rada od kuće ni u jednom trenutku nismo prestali raditi s našim klijentima, pomažući im u planiranju budućnosti, prilagođavanju promjenama ponašanju potrošača koje je donijela pandemija. Ova bizarna situacija poslužila je ubrzanju trendova koji su se već odvijali prije 2020. godine: fokus na zdravlju i wellnessu, kombiniranje posla, putovanja i privatnog života bilo gdje u svijetu, moć tehnologije da učinkovitije i djelotvornije poveže ljude, važnost istinski održivih vrijednosti, posebno onih povezanih s proizvodnjom i potrošnjom energije i hrane. Tu je i spoznaja da u turizmu ne možete ništa uzimati zdravo za gotovo, pri čemu još uvijek postoje samo dvije vrste hotela, onaj koji treba promijeniti i onaj koji morate srušiti.
Brojne hotelske kompanije koje su razvijale poslovni ili city turizam sada se okreću odmaralištima. Koji biste im savjet dali?
Ne smijemo zaboraviti da je dovođenje urbanih hotela na plažu bila dobra ideja prije otprilike 40 ili 50 godina, ali da se svijet od onda značajno promijenio i goste više ne privlači koncept s 20 četvornih metara klimatiziranog prostora soba raspoređenih na nekoliko katova s uskim hodnicima. Promijenio se način života i zahtjevi gostiju, i vrijeme je da ljudima date ono što žele, a ne ono čime već raspolažete, zbog čega je već krenula transformacija ljetnih resorta u Europi. Današnji gosti, pogotovo kad su u pitanju obitelji i male grupe, žele puno neovisniji, stambeni stil smještaja, u kombinaciji s izvrsnom uslugom kada i gdje je to potrebno. Zbog toga sve više hotelskih operatera traži nekretninski koncept, a ova pandemija samo je pojačala vrijednost tog pristupa.
Nadalje, ponovno sagledajte koncept zdravlja i wellnessa i iskoristite ga kako biste stvorili više razloga da ljudi dođu baš u vaš objekt – širina i dubina zdravstvenog i wellness segmenta toliko je opsežna da danas nema razloga da ga ne postavite u središte stvaranja mjerljive konkurentske prednosti.
Koje će se regije prve vratiti u igru kad je u pitanju odmorišni turizam?
Trenutno će mogućnost sigurnog putovanja i bez previše praktičnih problema kratkoročno odrediti brzinu ponovnog rasta za pojedina odredišta. Već vidimo planove za stvaranje putničkih koridora između zemalja na temelju skupa pravila. To može stvoriti neke kratkoročne pomake u obrascima putovanja, a naravno, biti će popularniji i kratki izleti u blizini doma, što bi moglo dovesti do toga da se ruralne destinacije širom svijeta prepoznaju kao jednako atraktivne kao i plažni resorti.
Mjesta koja nude osjećaj prostora i naglasak na zdravlju i wellnessu bit će ono što mnogi ljudi danas traže, i vjerujem da bi to moglo postati dugorono ponašanje gostiju. Također ćemo vidjeti rast interesa za putovanja koja uključuju avanturističke doživljaje s malim utjecajem na okoliš, posebno u udaljenije regije svijeta. Ovo se dijelom svodi na promjenu u generacijskim stavovima koji su već započeli prije nekoliko godina, a ono što je zanimljivo jest približavanje starije generacije i mlađe generacije u smislu vrijednosti i ponašanja. Mislim da ćemo vidjeti više toga, a manje strogu segmentaciju na temelju dobnih skupina. Ono što ljude okuplja jesu njihove zajedničke vrijednosti.
Kako je pandemija utjecala na nekretninski segment na tržištu najma?
Većina razvojnih projekata koji su me zaokupljali tijekom posljednjih godinu dana bili su ili projekti kombinirane namjene (hotelske i brendirane rezidencije) ili su bili usmjereni na apartmane s uslugom, bilo u urbanim središtima ili odmaralištima. Čak i prije pandemije znali smo da možemo raditi kod kuće, a digitalni nomad nije izumljen prošle godine. Kada putuju daleko od svog primarnog mjesta prebivališta, mnogi će tražiti mjesto gdje mogu s lakoćom postaviti svoje matične urede. Neki gosti žele ostati duže od praznika, i to će utjecati na rad takvih odmarališta. Također vidimo rast interesa za rezidencijalne privatne članske klubove, kako u urbanim sredinama, tako i u odmaralištima. Želja za upoznavanjem ljudi s kojima dijelite odmor jača je nego ikad.
Brendirane rezidencije već su dugo odlična prilika za turizam i zato još uvijek pronalaze spremne kupce po cijelom svijetu. Baš zato sve više hotelskih lanaca ulazi na tržište brendiranih stambenih prostora i na tržište kratkoročnog i dugoročnog najma. Sve je više projekata koji nisu usredotočeni na tradicionalnu hotelsku sobu, već nude fleksibilan smještaj u rezidencijalnom stilu koji se može koristiti u više segmenata, u različito doba godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu