Kroz gaming možemo pratiti i utjecati na održivi razvoj

Autor: Suzana Varošanec , 18. ožujak 2021. u 22:00
Bračni par Josipa i Kristijan Bencek

Bračni Par Josipa i Kristijan Bencek u Novskoj osnivači tvrtke Grow koja se bavi projektima vezanim uz gaming industriju i edukaciju.

Mladi poduzetnici na pragu trećeg desetljeća, bračni par Josipa i Kristijan Bencek, suosnivači tvrtke Grow iz Novske, otkad su udružili snage i pokrenuli zajedničko poslovanje, uz edukaciju i konstantni rad na unapređenju vlastitih vještina, već kroz godinu-dvije s ponosom mogu reći da su brzo ‘probili led’.

Poslovi unutar tvrtke su se zapravo sami rasporedili, pa tako i poslovna suradnja funkcionira odlično.

Ono što nastoje postići kao poduzetnici tijekom projekta jest sljedeće: “Vjerujemo u osobni uspjeh, posjedujemo motivaciju, znanje i vještine, spremni smo uspjeti na tržištu i pokrenuti pozitivne promjene, a do kraja godine planirano zapošljavanje mladih artista i programera koje privlači rad u ovom dinamičnom području.”

Razvoj tvrtke Grow, rukovođen imperativom imena, postaje neupitan u više smjerova, tako da pored početne ideje vezane uz proizvode iz industrije gaminga, Grow razvija i druge inovativne projekte.

Njihova više puta međunarodno nagrađivana aplikacija – eye hearing projekt, koju su razvili za gluhe osobe ili one s oštećenjima sluha sad čeka investiture, konkretnije njihove odgovore, dok pozornost u zadnje vrijeme privlači lokalno od velikog turističkog značaja projekt Lonjsko polje pred samim završetkom, prvi takve vrste u Hrvatskoj.

S usmjerenjem na jačanje turističke atrakcije ovog našeg najvećeg parka prirode u Središnjoj Hrvatskoj, projekt koji su razvili namijenjen je uglavnom djeci, a prvi je u nizu dogovorene suradnje s Upravom Parka.

Lonjsko polje u dolini Save istočno od Zagreba atraktivno je stanište 250 vrsta ptica što se smatra njegovim najvećim bogatstvom, s prvim europskim selom roda Čigoč. Tema projekta pak je bitno šira i uključuje sve tamošnje životinjske vrste.

Nisu nužno samo igre

“Uspjeli smo uokviriti autohtone životinjske vrste, gaming i fizičku aktivnost, što nije bio lak zadatak. Projekt je u završnoj fazi, a uskoro se će ugledati svjetlo dana i biti korišten od onih kojima je i namijenjen, najmlađima”, najavljuje Josip Bencek.

Okosnica je igra, odnosno njezin projektni cilj predstavlja edukaciju kojom je obuhvaćeno više od 20 autohtonih životinjskih vrsta Lonjskog polja. Životinje su animirane te igrači nakon završene igre postaju pravi poznavatelji Lonjskog polja. Kroz igru u prirodi, ističe, svi će se moći educirati se o tome kako se kreću, što jedu i kako se glasaju životinje koje nas u tom trenu okružuju.

“Kod izrade aplikacije, odnosno igre kombinirali smo različite tehnologije iz sfere gaminga. Baziramo se uglavnom na AR tehnologiji, koja nam omogućuje da putem aplikacije, kroz zaslon nekog uređaja, najčešće mobitela, vidimo elemente koji ne postoje u stvarnosti. Oni proširuju stvarnost oko nas, ali samo ako gledamo kroz zaslon”, kaže naš sugovornik.

U istoj tehnologiji odradili su i druge projekte, kao npr. projekt Organi ljudskog tijela za koji pregovoraju s jednim muzejom u Zagorju, ili onaj koji se tiče virtualnog voditelja koncerta, u suradnji sa zagrebačkim Radijom 808.

Nakon što su za taj radio napravili prvi projekt navedene vrste u Hrvatskoj, početkom travnja kreće aplikacija i za emisiju Vunderkind. Iza njih je 15-ak projekta, no za perspektivni startup presudna je bila 2019. kada je bračni par Bencek prvi put čuo za projekt pokretanja gaming industrije u Novskoj.

To ih je odmah zainteresiralo, istraživali su i ispostavilo se da se radi o edukacijama za game development i projektu Pismo inkubatora. To otkriće, kažu, zvučalo je potpuno nevjerojatno, jer se pokazalo da se mogu educirati i istovremeno biti za to plaćeni.

900

900 sati edukacije u inkubatoru pismo prošli prije nego su osnovali svoj startup

Dodatan poticaj za prijavu na edukaciju bila je mogućnost ostvarivanja poduzetništva nakon edukacije te poticaji koji se mogu koristiti za kupnju opreme, plaće i sve ostalo što je svakom startupu nužno na početku poslovanja.

“S obzirom na to da tadašnji novopečeni suprug i ja nismo uspjeli pronaći nijednu manu u odluci da krenemo tim putem, obavijestili smo tadašnje poslodavce i odlučili da s početkom edukacije počinje naš produženi medeni mjesec. Pri tome, Kristijan je odabrao edukaciju za Unity, a ja za 3D modeliranje”, kaže Josipa Bencek.

Dodaje da su u šest mjeseci i 900 sati edukacije po osobi svladali tehnike izrade i animiranja 3D modela za video igre, programiranja u C#, naučili pravilnu izradu i pisanje koncepta video igre, primjenu matematičke logike i zakona fizike u igrama, organizaciju te izvedbu projekta video igre, dizajn i uređivanje korisničkog sučelja… Tako dolazimo do glavnog pitanja što je zapravo bio okidač za pokretanje poduzetništva?

“Svi znamo da je poduzetništvo tema koja zaokuplja mnoge društvene subjekte, posebno u doba kriza i promjena tržišnih kretanja. Poduzetnici u Hrvatskoj imaju značajnu društvenu ulogu, a poduzeća su važan faktor rasta ekonomije i napretka, no bez obzira na tadašnju situaciju s lockdownom i nedaćama koje je korona donijela, osnivanje startupa nam se činilo kao jedino logično rješenje.

S obzirom na to da smo kroz vrijeme edukacije bili upoznati s radom inkubatora u sklopu Inicijative Sisačko-moslavačka županija – centar gaming industrije, odlučili smo iskoristiti prednosti koje nudi u smislu najma ureda, opreme, savjetovanja i marketinške podrške”, navodi Josipa.

Daljnji koraci nisu bili komplicirani: prije procesa otvaranja i registracije poslovnog subjekta zatražili su poticaje od HZZ-a koji su i odobreni, te poticaje od Grada Novske koje još primaju na mjesečnoj razini.

A ubrzo nakon službenog pokretanja posla otkrili su, kažu, da je svijet igara vrlo dinamičan i to je jedna od stvari koje ih vuku i drže.

Naime, prema Bencekima, cijela globalna, filmska i glazbena industrija ne dostižu ukupne prihode gaminga, a tu je i pojava mobilnih igara; E-sport je postao globalni pojam, a u sklopu Pismo inkubatora u planu je razvoj kampusa i E-sport arene.

Zbog svega toga složili su se da je njihova vizija, dakle poslovna odluka, pratiti razvoj industrije i unaprijediti ponude, proizvode i usluge vezane uz gaming, a da ti proizvodi nisu nužno video igre za gamere. Do prvih milijun kuna trenutačno su kako se čini na pola puta.

“Često se susrećemo s pojmom gamifikacije, a najjednostavnija njezina definicija je da je zapravo proces integracije mehanike igre u nešto što već postoji, kako bi se motiviralo sudjelovanje, angažman i odanost. To može biti gotovo sve, od vaše web-lokacije do prisutnosti društvenih medija, svakodnevnih operacija, angažmana korisnika i još mnogo toga.

Gamificirati se može gotovo sve, što dokazuju i neki naši projekti, a sama srž koncepta video igara provlači se kroz sve naše proizvode”, iznosi Josipa Bencek. Svoje su znanje dograđivali i dopunjavali te odlučili uz ostale usluge ponuditi i uslugu edukacija o proizvodnji video igara.

Već su ostvarili neke vrlo uspješne suradnje provodeći edukacije za HZZ, ali za A1 Hrvatska na projektu Leteće dadilje, dok s Coding Giantsom kao novom franšizom u Hrvatskoj redovno surađuju.

Iz tog segmenta djelatnosti dolaze i same videoigre čija je namjena promocija nekog proizvoda ili usluge, dok je ‘okidač’ etiketa proizvoda koja je potrebna za pokretanje igre, jer tako proizvođač obavlja promotivne aktivnosti.

Prilika za investitore

S druge strane, po društvenoj važnosti ističe se inovativni proizvod na kojem rade za gluhe i osobe oštećena sluha, a sastoji se od hardvera i softvera, s time da je softverski dio vezan za razvoj aplikacije koja koristi “speech to text opciju”, dok je hardver vezan za uređaj u obliku naočala na koje bi se taj isti generirani tekst ispisivao u obliku titlova.

“Za razvoj tog proizvoda primili smo nekoliko nagrada i priznanja, predstavili smo ga na LEAP summitu, WBAF summitu i pred investitorima iz raznih zemalja svijeta te su reakcije bile pozitivne, no investiciju još uvijek čekamo kako bismo mogli nastaviti rad na projektu.

Predstoje nam i dogovorene inozemne suradnje, a vjerujemo kako će za naše proizvode tržište i korisnici tek čuti”, poručuje Josipa.

Cijela filozofija tvrtke Grow i njezinih osnivača zaokružena je bitnim faktorom održivosti same industrije i uključivanja mladih u poduzetništvo, što je bio jedan od razloga zbog kojeg su se odlučili baviti ovim poslom. Iskustvo iz Novske, kao ‘moto’ drugima, pretočeno u poruku glasi: “Kroz gaming industriju možemo pratiti i utjecati na održivi razvoj.

Tako možemo pratiti stupove održivog razvoja koji čine ekonomski rast, iz već spomenutih razloga, socijalni napredak i zaštita okoliša, na primjer kroz edukativne aplikacije i igre koje neki od naših kolega već rade. Zajednica gamera i proizvođača video igara ostavlja dojam vrlo zdrave okoline za rad, a žene poduzetnice također nisu ništa novo na ovom području, što nam se jako sviđa”, poručuje Josipa Bencek.

Komentirajte prvi

New Report

Close