Nizozemski div dostave hrane ‘miješa karte’ na američkom tržištu

Autor: Tomislav Pili , 17. ožujak 2021. u 22:00
Osnivač kompanije Jitse Groen /JUST EAT TAKEAWAY

Just Eat Takeaway izrastao je u najveću mrežu dostave izvan Kine, no potreba znatnog povećanja radne snage pokazat će koliko je voljan uložiti u rast u SAD-u.

Nizozemski milijarder koji je osnovao tvrtku još kao student, iznerviran nemogućnošću internetske narudžbe hrane za obiteljsku proslavu, postao je jedan od najvažnijih igrača na američkom tržištu dostave.

Kako piše Bloomberg, tvrtke za dostavu hrane, poput Uber Eatsa, DoorDasha i Grubhuba doživjele su pravu poslovnu renesansu tijekom prošlogodišnjeg zatvaranja zbog suzbijanja širenja zaraze koronavirusa.

Procvat potiče konsolidaciju

Tržišni procvat potaknuo je i trend konsolidacije. Tako je Uber Eats u svibnju bio na rubu preuzimanja Grubhuba, no do dogovora ipak nije došlo. Uber je na kraju kupio Postmates za 2,65 milijardi dolara, a Grubhub je u lipnju završio u rukama nizozemske tvrtke Just Eat Takeaway koja do tada još nije poslovala u SAD-u.

Preuzimanje je vrijedno 7 milijardi dolara i predstavlja promjenu uobičajenog trenda spajanja i preuzimanja u tehnološkom svijetu. Naime, ovoga je puta europska tehnološka kompanija preuzela američku. No, time je osnivač Takeawayja, 42-godišnji Jitse Groen, postao jedan od najvažnijih igrača na američkom tržištu.

Za razliku od Uber Eatsa i DoorDasha, Takeaway i Grubhub manje su fokusirani na samu dostavu hrane, a više na upravljanje internetskim narudžbama. Groen vjeruje da je njegova tvrtka zbog toga otpornija na povratak na “staro normalno” jer uglavnom surađuje s restoranima specijaliziranima za pripremu hrane za dostavu, a ne restoranima kojima je dostava način smanjivanja gubitaka dok su zatvoreni.

“Nećemo mnogo pretrpjeti štete kada pandemija završi”, izjavio je Groen prije 10-ak dana tijekom predstavljanja rezultata financijskim analitičarima. Dok DoorDash smatra ovu godinu “vrlo nesigurnom”, Takeaway u 2021. očekuje daljnje ubrzanje rasta poslovanja.

Inače, DoorDash je u siječnju držao 56 posto američkog tržišta dostave hrane, Uber Eats zajedno s Postmatesom imao je 26 posto, a Grubhub 17 posto, prema podacima tvrtke Second Measure. Jitse Groen osnovao je Takeaway kao 21-godišnji student, a za dostavu hrane se odlučio jer nije mogao preko interneta naručiti kinesku hranu za obiteljsko okupljanje 1999. godine.

Pola godine kasnije počeo programirati u svojoj sobi studentskog doma. Kao i svaki početak, i Groenov je bio težak. “Morao sam preklinjati prvih 700 restorana da budu na mojoj stranici”, izjavio je prije pet godina. Idućih nekoliko godina uspon Takeawayja predstavljao je sve veći izazov Just Eatu, mnogo većoj britanskoj kompaniji dominantnoj na mnoštvu europskih tržišta.

Naime, Groenov recept za uspjeh je kombinacija velikih ulaganja u marketing te “grube igre”. Adrian Blair, tadašnji izvršni direktor Just Eata, kaže kako su Takeawayjevi zaposlenici skidali naljepnice Just Eata s vrata restorana koje su “preoteli”.

Istovremeno su koristili svoje naljepnice s posebnim ljepilom kako bi spriječili konkurente da im to isto rade. Jedan bivši zaposlenik otkriva kako je bio zadužen da stalno klika Just Eatov oglas na internetskim portalima kako bi se što prije prestao prikazivati.

No, 2016. dvije tvrtke proglašavaju “primirje”. Takeaway je preuzeo Just Eatovo poslovanje u Nizozemskoj i Belgiji dok je britanska kompanija dobila Takeawayjev brend u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Istisnuo lidera

Jitse Groen potom je iskoristio dobit iz nizozemskog poslovanja za širenje u Njemačkoj, istisnuvši tamošnjeg lidera, tvrtku Delivery Hero. Već 2018. Delivery Hero prodaje svoj brend Takeawayju, a godinu kasnije u potpunosti je “progutan” i Just Eat.

Ta je akvizicija Groenovu kompaniju pretvorila u velikog globalnog igrača. Naime, Takeaway ima najveću mrežu dostave hrane izvan Kine.

Širenje na američko tržište donosi nove izazove. To prije svega vrijedi za pitanje radnog statusa dostavljača. Kontroverzni model u kojem su dostavljači samostalni poduzetnici, a ne zaposlenici dostavljačkih kompanija praktički je “blagoslovljen” na lanjskom referendumu u Kaliforniji koji dostavljačima ipak omogućuje dobivanje dijela prava stalno zaposlenih.

Takeaway svoje dostavljače u Europi izravno zapošljava, a Groen je javno prozivao svoje konkurente tvrdeći kako krše europsko radno pravo. Međutim, Grubhub je u objavi ovoga mjeseca kazao kako bi klasificiranje njegovih dostavljača kao zaposlenika ozbiljno naštetilo poslovanju.

Čini se da Groen zbog toga prilagođava stav prema radnom statusu dostavljača. Tijekom nedavnih konferencija s investitorima kazao je kako u SAD-u postoje drugačiji modeli uređivanja radnog statusa te da tvrtka nema ništa protiv toga.

“Mi ne favoriziramo takav model, već favoriziramo dostojni tretman naših zaposlenika”, izjavio je Groen. Analitičar JMP Securitiesa Ronald Josey ocjenjuje da će nizozemska tvrtka morati znatno uložiti u povećanje Grubhubove radne snage, neovisno u kojem radnom statusu.

A s obzirom na jaz između Grubhuba i konkurenata, “pitanje je koliko je Takeaway voljan uložiti u rast u Americi”, smatra Josey.

Komentirajte prvi

New Report

Close