Izlazak Velike Britanije iz EU preusmjerio je značajan dio teretnog prometa

Autor: Siniša Malus , 09. ožujak 2021. u 22:00
Foto: Shutterstock

Zasad se čini kako su najviše profitirale francuske luke s izravnim trajektnim linijama prema Irskoj koje su im donijele procvat nakon što su desetke godina bile u drugom planu za veliku većinu prijevoznika.

Posljednji tjedni pa i mjeseci donijeli su velike zarade brodarima, posebno onima koji povezuju Kinu i Europu.

Troškovi otpreme robe iz Kine u Europu povećali su se posljednjih tjedana i do 700 posto jer je pandemija narušila ravnotežu trgovinskih putova, što je rezultiralo manjkom brodskih kontejnera.

Početkom 2020. godine prebacivanje kontejnera iz Kine u Europu stajalo je oko 2000 dolara. Sada neke tvrtke istu uslugu naplaćuju i sedam puta više.

“Pokušavao sam pregledati posljednjih 30 godina podataka i nikad nismo vidjeli da se vozarine pomiču do ove točke koju smo vidjeli sada”, rekao je Lars Jensen, izvršni direktor brodskog savjetovanja SeaIntelligence Consulting.

Problem je prouzročen nedostatkom brodskih kontejnera u Kini i drugim dijelovima Azije jer su zaglavljeni na pogrešnim mjestima.

Dodatnu glavobolju kompanijama na Starom kontinentu predstavljaju posljedice Brexita na trgovinu između nekadašnjih partnera unutar EU.

Izlazak Velike Britanije iz Europske unije preusmjerio je značajan dio teretnog prometa.

Zasad se čini kako su najviše profitirale francuske luke s izravnim trajektnim linijama prema Irskoj koje su im donijele procvat nakon što su desetke godina bile u drugom planu za veliku većinu prijevoznika.

Sa tri na 16 linija tjedno

Kako piše Financial Times, prije Brexita vozači tegljača koji su robu iz kontinentalne Europe prevozili u Sjevernu Irsku ukrcavali su se na trajekte preko La Manchea te potom vozili preko Engleske do luka na Irskom moru. Tom rutom godišnje je prolazilo oko 150.000 kamiona.

Sjeverna Irska, dio Velike Britanije, ostala je u trgovinskom području Europske unije, prema sporazumu dogovorenom u prosincu prošle godine. No izlazak Velike Britanije 1. siječnja i završetak prijelaznog razdoblja kojim su uvedene carinske i zdravstvene kontrole na granici s EU odmah su preusmjerile teretni promet prema Irskoj.

Tako trajekt iz Cherbourga prema irskoj luci Rosslare isplovljava pun, s više od stotinu tegljača na palubi. S druge strane, nema gužve na trajektu za engleski Portsmouth koji napušta francusku luku s jedva 20 posto popunjenih kapaciteta.

Osim Cherbourga, skok potražnje za linijama prema Irskoj donio je “Brexit procvat” i francuskim lukama Dunkirk i Roscoff, kao i irskom Rosslareu. “S Brexitom se dogodilo golemo preusmjeravanje prometa”, ističe za FT Glenn Carr, glavni direktor luke Rosslare.

Carr ističe kako Rosslare “dugi niz godina nije vidio rast prometa”, no iznenadni skok prometa i teretnog volumena donio je brzi razvoj luke. “Od nekadašnje tri linije narasli smo na 16 linija tjedno”, kaže Carr. Broj uplovljavanja u siječnju bio je 37 posto viši nego u istom lanjskom razdoblju.

No teretni promet iz kontinentalne Europe skočio je nevjerojatnih 447 posto. Slična iskustva imaju i dužnosnici francuskih lučkih vlasti te predstavnici brodarskih kompanija.

Irski ured za pomorski razvoj, vladino tijelo za promociju pomorskog prijevoza, smatra da će povratak logističkih lanaca kakvi su postojali prije Brexita ovisiti o brzini carinskih formalnosti prilikom tranzita kroz Englesku.

Nova je situacija iznimno izazovna za britanske kompanije koje dobar dio poslovanja realiziraju u Europskoj uniji. Primjerice, Andrew Moss, osnivač tvrtke Horizon Retail Marketing, kaže za BBC da su mu njegovi europski kupci postavili ultimatum – da se preseli u EU ili će potražiti drugog dobavljača.

Tvrtka od 37 ljudi sa sjedištem u Elyu u Cambridgeshireu izrađuje marketinški materijal za trgovine. Polovica prometa od 4 milijuna funti dolazi od kupaca iz EU.

Osnivaju tvrtke u Nizozemskoj

Moss je sada u procesu osnivanja tvrtke u Nizozemskoj, koja bi trebala biti pokrenuta za dva tjedna.

“Nema alternative, ako želimo nastaviti trgovati u Europi, moramo biti u Europi”, kaže Moss.

Osim za britanske kompanije, ovo je vrlo izazovno razdoblje i za pružatelje logističkih usluga. I dok se većina logističara još pomalo prilagođava na novu situaciju, dio tvrtki uspio je dobro iskoristiti ovo razdoblje i kvalitetno se pozicionirati u novim okolnostima.

Stupanjem Brexita na scenu pojavila se poslovna prilika koju su u Cargo-partneru Hrvatska iskoristili na najbolji način. Oni za ove relacije nude usluge cestovnog transporta te kao emergency opciju usluge zračnog transporta za hitne pošiljke.

‘’Cargo-partner Hrvatska pretvara poteškoće koje nastupaju u situaciji s Brexitom u uspješne poslovne pothvate’’, kaže direktor Cargo-partnera Hrvatska Zoran Starčević.

Pretvaranje sve robe u carinsku, dokazivanje podrijetla robe, sve su to promjene koje njihov tim nakon odslušanih stručnih seminara spretno rješava.

‘’Do promjena je došlo posebice na pošiljkama iz Irske, gdje dolazi do zaobilaženja Velike Britanije te se izravnim trajektima ide prema Francuskoj’’, dodaje Starčević. Situacija je takva da se posljednjih tjedana bilježi i odustajanje nekih konkurenata od ove linije upravo zbog Brexita i novih carinskih procedura.

Timovi Cargo-partnera u zračnom i cestovnom transportu znaju kako se postaviti u takvoj situaciji. Svojim klijentima jamče brza i učinkovita rješenja te osiguravaju da transport bude obavljen na siguran i brz način.

Komentirajte prvi

New Report

Close