Trgovački lanac Kaufland u novoj je ekspanziji u Hrvatskoj. Nakon što je lani u rujnu otvorena jubilarna 40. trgovina u zagrebačkoj četvrti Bukovac, već u prvom kvartalu ove godine otvaraju se još dvije – u Biogradu na Moru i Rovinju, a uskoro završava i preuređenje i modernizacija trgovine u Slavonskom Brodu. O daljnjim planovima, projektima, suradnji s hrvatskim poljoprivrednicima, poslovanju u pandemiji koronavirusa…, razgovaramo s članom Uprave za Centralne službe Kauflanda Hrvatska Vedranom Abramovićem.
Koliko ulažete u nove projekte i koliko ćete ljudi zaposliti?
– U nove projekte ulažemo između 100 i 150 milijuna kuna, a u novim trgovinama zaposlit ćemo oko 100 zaposlenika. Svakako je važno napomenuti da mi u Hrvatskoj posjedujemo i mnogo nekretnina koje redovito moderniziramo kako bi bile u skladu s očekivanjima naših kupaca, ali i tržištem. Ta ulaganja iznose oko 30 milijuna kuna po poslovnici. Ulažemo mnogo truda kako bi sve poslovnice bile u skladu s najnovijim tehničkim i tehnološkim trendovima, ekološki prihvatljive i energetski učinkovite. Jubilarna 40. trgovina u Hrvatskoj, jedna je od najsuvremenijih i primjer brige o okolišu.
Na što ste posebice pazili?
– Riječ je o modernoj, održivoj trgovini koja raspolaže sa sustavom za održivo gospodarenje otpadom, otpadnu energiju koristi za grijanje, a ima i ugrađen sustav za nadzor potrošnje struje i vode. Pred samom trgovinom nalazi se i punionica za električne automobile. Gradimo zeleno i sve poslovnice koje imamo u planu raspolagat će sa sličnim rješenjima kojima je u fokusu očuvanje okoliša.
Znači li to da donosite identično rješenje na svaku lokaciju?
– Želimo stvarati trajna i održiva rješenja koja se za svaku lokaciju uklapaju u lokalni kontekst – od gustih urbanih središta do lokacija u stambenim četvrtima. Gradimo potpuno nove zgrade, ali i moderniziramo i revitaliziramo već postojeće objekte. Nekretnine razvijamo ili samostalno ili uz stručnu pomoć. Vrlo smo fleksibilni i prilagodljivi te odgovaramo zahtjevima tržišta.
Koji su vam daljnji ciljevi što se tiče izgradnje?
– Suvremena arhitektura, maksimalna fleksibilnost, održiva gradnja, cjelovita rješenja i pouzdanost – naša je stvarnost koja postaje standard s novim konceptom poslovnica Kauflanda. Cilj naših projekata je stvaranje vlastite električne energije i još manja emisija CO2. Odličan primjer naših napora u održivoj izgradnji je naša trgovina u Šibeniku i Zagreb Blato. Na krovu je postavljen fotonaponski sustav godišnje proizvodnje od 420 MWh/g. Tako dobivena energija pokriva čak 30% godišnjih potreba trgovine te nam je u cilju ove sustave ugrađivati i u budućnosti. Osim toga, oslanjamo se na štedljivu LED rasvjetu i koristimo najsuvremeniju tehnologiju hlađenja i klimatizacije kako bismo osigurali odličnu energetsku učinkovitost naših trgovina. Do sada smo uložili nekoliko desetaka milijuna kuna u obnovljive izvore električne energije, a želimo i dalje crpiti taj potencijal koji imamo na raspolaganju u Hrvatskoj. Stalno se govori kako Hrvatska ima previše trgovačkih kvadrata po glavi stanovnika.
Biste li se složili s time?
– U formatu i prema konceptu kojeg Kaufland ima u Hrvatskoj, želimo se još više približiti našim kupcima i na lokacijama na kojima nismo zastupljeni, osobito nakon 2020. godine u kojoj smo spoznali nužnost neprekinutog lanca opskrbe i lokalno dostupnih namirnica. Želja nam je svima omogućiti jednostavnu kupovinu i mogućnost odabira najboljega za sebe.
U nekom srednjeročnom razdoblju, koliko će Kaufland imati trgovina u Hrvatskoj?
– Trendovi trgovine se periodično mijenjaju, a mi im se pravovremeno prilagođavamo i odgovaramo na sve zahtjeve tržišta. Plan nam je tako nastaviti i u budućnosti – osluškivati želje kupaca i prilagođavati se njihovim potrebama. Postavili smo si jasan cilj da ostvarimo zdrav rast, svake godine otvorimo nove poslovnice te kontinuirano stvaramo nova radna mjesta.
Koliko je uloženo u dosadašnje projekte izgradnje u Hrvatskoj?
– Ponosno možemo reći da smo do sada u Hrvatskoj uložili više milijardi kuna, no ipak je puno važnije što smo od početka fokusirani na domaće i tako potičemo hrvatske dobavljače, hrvatsku industriju, a osiguravamo radna mjesta za više od 3200 ljudi u Hrvatskoj. Nastavit ćemo i dalje ulagati u nove poslovnice, nove projekte, a posljedično i u cijelo hrvatsko tržište. Dojam je da su se nove trgovine Kauflanda dosad sporo otvarale.
Je li za to glavni razlog veličina formata Kauflandovih trgovina? Dolazak do atraktivnih lokacija i zemljišta? Spora birokracija? Koliko prođe vremena od začetka projekta do realizacije u Hrvatskoj, a koliko, primjerice, u Njemačkoj?
– Zakoni i mogućnosti među državama su različiti i zato direktna usporedba ne bi bila svrsishodna. Općenito, mogu reći da svaka lokacija ima svoje zahtjevnosti, neke brže ili druge teže prebrodive, no vodimo se željom da svojim kupcima omogućimo brzu i jednostavnu kupovinu u što kraćem roku. Kako je COVID-19 utjecao na poslovanje Kauflanda u Hrvatskoj? Jesu li se promijenile potrošačke navike kupaca?
Što se najviše primjećuje?
– Kaufland se pokazao otpornim na ovu krizu. Primjerice, u prosincu 2020. započeli smo izgradnju novog skladišta za duboko smrznute proizvode u vrijednosti od oko 120 milijuna kuna. A baš je nedavno Kaufland svrstan u prvih 10 najstabilnijih tvrtki u Hrvatskoj što je pokazala i neovisna analiza Financijske agencije. Čak i u otežanim uvjetima poslovanja potvrdili smo naše visoke standarde i nastavili pouzdanu suradnju s našim poslovnim partnerima, a kupcima svakodnevno osiguravamo visoku kvalitetu, velik izbor i povoljne cijene naših proizvoda. Ove godine dodijeljen nam je i certifikat Izvrsnost u izazovima za kvalitetno upravljanje zaposlenicima u nepredvidljivim okolnostima, a i sami zaposlenici su pokazali angažman i u zahtjevnim okolnostima kvalitetno radili svoj posao na zadovoljstvo naših kupaca.
Kakvom ocjenjujete ulogu Kauflanda u lokalnoj zajednici? Među prvima ste priskočili u pomoć u potresu stradalim krajevima na Banovini.
– Mnogo ulažemo u društveno odgovorne aktivnosti i već dugi niz godina marljivo radimo na tome te bih se usudio reći da smo zbilja partner zajednici u kojoj djelujemo. Na samom početku korona-krize zajedno s Lidlom donirali smo milijun kuna za pomoć hrvatskim bolnicama te u sklopu kampanje Naše mi najbolje paše otvorili svoje police malim hrvatskim proizvođačima koji su se suočili sa zatvaranjem tržnica. Nakon razornog potresa koji je zadesio središnju Hrvatsku također smo priskočili u pomoć s Lidlom i donirali 15 milijuna kuna za obnovu tog područja te je Kaufland nakon toga ponovno pozvao i male proizvođače Sisačko-moslavačke županije na suradnju i plasman svojih proizvoda na police u trgovinama Kauflanda.
Koliko je hrvatskih poljoprivrednika uključeno u kampanju Naše mi najbolje paše? Koliko ste, primjerice, lani otkupili domaćih proizvoda?
– Tijekom naših 20 godina u Hrvatskoj teme održivosti i podrške lokalnoj zajednici uvijek su nam bile izuzetno važne prilikom izgradnje novih objekata. Tako smo primjerice dosad isključivo gradili s hrvatskim izvođačima te na taj način poticali hrvatsku industriju. Ujedno smo uspostavili suradnju s mnogim domaćim uzgajivačima koji proizvode kvalitetne domaće proizvode. Surađujemo s 50-ak malih domaćih proizvođača voća, povrća, mesa i mesnih prerađevina iz cijele Hrvatske, a ovisno o sezoni čak oko 60% našeg voća i povrća je iz Hrvatske. U 2020. godini dodatno smo proširili tu već dobro uhodanu praksu pa smo u kampanju Naše mi najbolje paše uključili i nove proizvođače koji su obogatili Kaufland marke K-Classic i K-Favourites s nešto više od 80 novih, vrhunskih domaćih proizvoda. Kaufland je ovih dana predstavio i svoje prvo izvješće o održivosti.
Što smatrate najvećim uspjehom na tom planu?
– U Izvještaju o održivosti transparentno smo prikazali utjecaj poslovanja Kauflanda na gospodarstvo, okoliš i društvo i obuhvatili sadašnje i buduće napore u održivom djelovanju naše kompanije u Hrvatskoj. Iznijeli smo podatke o zaposlenicima, utjecaju na okoliš, angažmanu u zajednici, održivom asortimanu, dobrobiti životinja, smanjenju otpada od hrane, odgovornoj nabavi i smanjenju otpada od plastike oko čega smo se primjerice posebno angažirali još početkom 2020. godine kada smo kao prvi trgovački lanac u Hrvatskoj ukinuli plastične vrećice na blagajnama.