Zbog nedostatka kontejnera koji prazni stoje u europskim lukama cijena brodskog prijevoza robe između Europe i Azije skočila je tri puta u posljednja dva mjeseca, dosegnuvši rekordne razine.
Kako piše Financial Times, cijena prijevoza robe u 40-stopnom kontejneru iz Azije u sjevernu Europu povećala se sa 2000 dolara u studenom na sadašnjih preko 9000 dolara, tvrde špediteri i izvoznici.
Philip Edge, izvršni direktor britanskog špeditera Edge Worldwide, kaže kako su neke kompanije morale platiti i 12.000 dolara po kontejneru.
Lars Jensen, analitičar konzultantske tvrtke SeaIntelligence, ističe kako rast cijene pokreću klijenti koji se bore oko ograničenog resursa – kontejnera.
Borba među prijevoznicima
Naime, tisuće praznih kontejnera ostalo je ležati u europskim i američkim lukama tijekom prvog polugodišta prošle godine kada su brodari otkazali stotine plovidbi uslijed zaključavanja gospodarstva radi suzbijanja koronavirusa.
Međutim, nakon što se u drugom polugodištu oporavila zapadna potražnja za azijskom robom, borba među prijevoznicima za slobodne kontejnere rezultirala je skokom cijena prijevoza.
Rastu cijena dodatno doprinosi gužva u velikim kontejnerskim lukama zbog čega brodari zaračunavaju dodatni trošak dužeg čekanja na iskrcaj, pojašnjava John Butler, predsjednik Svjetskog brodarskog vijeća.
Od studenog cijena prijevoza do Europe pod utjecajem je i preusmjeravanja slobodnih kontejnera na transpacifičke linije. Međutim, trošak prijevoza od Kine do SAD-a od listopada je u padu jer je kineska vlada zatražila od brodarskih kompanija da ograniče rast cijena.
Ekonomisti tvrde kako se ovaj problem počeo odražavati na globalne opskrbne lance. Nedavno istraživanje IHS Markita pokazalo je da je u prosincu vrijeme dostave dobavljača proizvodnog sektora u eurozoni doseglo najlošije razine od vrhunca zaključavanja u travnju prošle godine.
Kompanije koje su sudjelovale u istraživanju tvrde kako se tope njihove zalihe sirovina i repromaterijala što rezultira rapidnim rastom ulaznih cijena.
Bert Colijn, stariji ekonomist u nizozemskoj banci ING smatra kako nestašica sirovina i više cijene prijevoza mogu prilično smanjiti rast trgovine i doprinijeti „privremenim višim inflatornim pritiscima tijekom godine“.
Skorašnje olakšanje
Brodari se nadaju da će usporavanje proizvodnje u Aziji koje se uobičajeno događa u veljači tijekom lunarne Nove godine pomoći u smanjivanju liste čekanja na prijevoz i dovesti barem do privremenog „hlađenja“ cijena.
Međutim, Peter Sand, ekonomist međunarodne brodarske udruge Bimco, smatra da će nestašica kontejnera vjerojatno trajati većim dijelom 2021. unatoč tome što su brodari nedavno naručili nove kontejnere. Međutim, to je nedovoljno i prekasno, smatra Sand.
Lars Jensen upozorava da unatoč mogućem blagom padu cijena i dalje postoji golema količina tereta koja čeka prijevoz. John Butler dodaje kako će pritisak na pomorske dobavne lance popustiti kada se ukinu restriktivne epidemiološke mjere. No, kada će se to dogoditi, nitko ne zna, zaključuje Butler.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu