Otkup zemljišta za izgradnju autoceste Banja Luka – Prijedor trebao je početi prije dvije godine i završiti prošlog tjedna.
Međutim, iz vlade Republike Srpske tek najavljuju da će plan parcelacije, koji je preduvjet da se počne s otkupom zemljišta, biti na sljedećoj sjednici Narodne skupštine RS. Đorđe Popović, ministar prometa i veza RS, najavio je prošlog tjedna u Narodnoj skupštini RS da će pred zastupnicima uskoro biti plan parcelacije za autocestu Banja Luka – Prijedor, piše portal Capital.ba.
“U prijašnjem razdoblju održan je još jedan javni uvid i javna rasprava i tražena su najbolja rješenja kako bi kroz povratnička naselja išla izabrana trasa koja će osigurati najmanji broj rušenja stambenih i drugih objekata. Činjenica je da je plan parcelacije trebao biti već na ovoj sjednici, ali bit će najvjerovatnije na sljedećoj“, rekao je Popović.
Izvlaštenje nekretnina na dionici autoceste, što je obveza Republike Srpske, nije počelo jer nema plana parcelacije. Tek kada Skupština RS usvoji taj plan mora se pripremiti nužna tehnička dokumentacija, a tek tada kreće izvlaštenje.
Utjecaj više sile
Izvlaštenje zemljišta za potrebe izgradnje autoceste proračun Republike Srpske stajat će oko 21,5 milijuna eura. Kada je s kineskom kompanijom SDHS-CSI BH potpisan ugovor o koncesiji, u prosincu 2018. godine, u vladi RS su istakli da je rok za otkup zemljiša dvije godine, ali on je istekao.
Kineska kompanija SDHS-CSI BH, koja je dobila koncesiju za izgradnju autoceste Banja Luka – Prijedor, treći put je prekoračila zadane rokove za izradu projekata, a vlada Republike Srpske opet im je dala dodatno vrijeme, opravdajući sve pandemijom koronavirusa.
Radovan Višković, premijer RS, na sjednici Narodne skupštine u rujnu ove godine priznao je da je za autocestu došlo do probijanja rokova i da se to smatra višom silom zbog Covida-19.
“Obratio nam se ovih dana koncesionar tražeći produženje rokova za nekoliko mjeseci da bi mogao ispuniti sve obveze koje stoje u ugovoru, a to je priprema tehničke dokumentacije i svega što je potrebno za početak gradnje.
Imali smo i problem sa samom trasom autoceste oko Kozarca gdje su se morali poštovati zahtjevi građana i došlo je do promjene trase, što je usporilo izradu projektne dokumentacije.
Mi ćemo na prijedlog Ministarstva prometa uvažiti zahtjev koncesionara i odobriti im potrebno vrijeme kako bi mogli ispuniti sve obveze“, objasnio je Višković. Vlada RS tako je dala Kinezima diskrecijsko pravo produžetka roka iz ugovora o koncesiji.
Naknada od 32,5 milijuna eura
Prvi rok da Kinezi završe idejni projekt, pribave lokacijske uvjete, završe procjenu utjecaja na okoliš i izrade studiju izvodljivosti, kao i da utvrde određene priloge Ugovora o koncesiji, istekao je 13. prosinca prošle godine. Od tada im vlada RS izlazi ususret i produžava rokove.
Za autocestu Banja Luka – Prijedor predviđeno je da Republika Srpska 30 godina plaća godišnju naknadu za tzv. raspoloživost autoceste u iznosu od 32,5 milijuna eura.
Kinezi, s druge strane, trebaju plaćati godišnju naknadu od 5 posto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesijske djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene cestarine.
Planirano je da autocesta Banja Luka – Prijedor bude dugačka 42 kilometra, a za uloženih 297 milijuna eura Republika Srpska na kraju Kinezima treba platiti 975 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu