Na burzi najavljuju brz oporavak svjetskog turizma

Autor: Tomislav Pili , 08. prosinac 2020. u 07:11
Airbnb-ova burzovna premijera zakazana je na Nasdaqu/REUTERS

Uoči izlaska na burzu kompanija će povećati raspon cijene dionice u početnoj ponudi, sa 44 do 50 dolara na 56 do 60 dolara po komadu.

Jedno od najiščekivanijh uvrštenja na burzu posljednjih godina – početna ponuda dionica Airbnb-a – dogodit će se prekosutra, a ako je suditi po povećanju cijene dionice prije početka trgovanja, globalni turizam očekuje brz oporavak.

Kako prenosi Reuters pozivajući se na upućene izvore, Airbnb namjerava povećati raspon cijene dionice u IPO-u između 56 i 60 dolara. Prije tjedan dana kompanija je objavila raspon cijene između 44 i 50 dolara po dionici.

Značajno iznad

Na gornjem rasponu cijene Airbnb će prodati dionica za 3,1 milijardu dolara, a tržišna vrijednost kompanije iznosit će 41,8 milijardi dolara. To je značajno iznad 18 milijardi dolara koliko je Airbnb vrijedio u travnju, tijekom posljednjeg privatnog kruga dokapitalizacije.

Međutim, vrijednost iz IPO-a nadmašit će i posljednju predpandemijsku dokapitalizaciju iz 2017. kada je kompanija procijenjena na 31 milijardu dolara. Airbnb-ova burzovna premijera zakazana je za 10. prosinca na Nasdaqu, a bit će jedan od najvećih i najiščekivanijih IPO-a u SAD-u u 2020. godini u kojoj nije nedostajalo novih izdavatelja na tamošnjim burzama.

41,8

milijardi dolara iznosit će tržišna vrijednost kompanije na gornjem rasponu cijene

Tako se ove godine počelo trgovati dionicama glazbenog nakladnika Warner Music Groupa, zatim Palantirom, pružateljem podataka za američke obavještajne službe te Snowflakeom, kompanijeom za „skladištenje“ podataka.

Kako piše Financial Times, kao jedna od globalno „najrazvikanijih“ kompanija u posljednjih 10 godina, odluka Airbnb-a da uvrsti svoje dionice značajan je trenutak za američko tržište kapitala, posebno ako se uzme u obzir da mnoštvo tvrtki iz Silicijske doline više vole dokapitalizacije privatnih investitora nego klasični izlazak na burzu.

Ruku na srce, tako je donedavno razmišljao i prvi čovjek Airbnb-a, Brian Chesky, godinama izbjegavajući IPO. No, odluka da Airbnb na burzu izađe upravo ove godine bit će i važan test za cijelu globalnu turističku industriju.

S prvim dozama cjepiva koje dolaze na tržište investitori pokušavaju dokučiti hoće li se turističke navike prije pandemije brzo vratiti ili je ova zdravstvena kriza nepovratno promijenila stav prema putovanjima.

Otpornost u krizi

Iako je Airbnb pokušao investitorima prikazati svoje poslovanje tijekom pandemije u optimističnim tonovima, morao je smanjiti ambicije fokusirajući se na temeljno poslovanje iznajmljivanja smještaja čiji je rast počeo usporavati i prije koronavirusa. Analitičari smatraju da će se Airbnb morati pouzdati u investitore koji vjeruju u otpornost njegova poslovanja u uvjetima krize.

Naime, posljednjih godina Airbnb-ovo poslovanje znatno se razlikovalo od početne ideje „ekonomije dijeljenja“. Svega 21 posto oglašenog smještaja na Airbnb-u pripada iznajmljivačima kojima je to jedina nekretnina. Više od polovice oglasa stavili su iznajmljivači s najmanje dvije nekretnine na Airbnb-u, a šest posto kontroliraju iznajmljivači s više od stotinu, pa i tisuću nekretnina.

Gomile oglašenog smještaja u najatraktivnijim svjetskim destinacijama rezultirale su skokom cijena stambenog prostora, pa su lokalne vlasti pokušale zauzdati „Airbnb turizam“. Nakon strožih pravila uvedenih 2018. u San Franciscu, broj oglasa u tom se gradu prepolovio na 5000.

Širom Europe lokalne vlasti pandemiju promatraju kao jedinstvenu priliku da smanje prisutnost Airbnb-a. Početkom godine gradonačelnik Lisabona predstavio je ideju subvencioniranog iznajmljivanja 2000 praznih stanova oglašenih na toj platformi na petogodišnje razdoblje stanovnicima koji si ne mogu priušiti stan po tržišnoj cijeni.

Kompanija je do sada odbacivala tezu da lokalnim zajednicama pričinjava štetu, tvrdeći da se 100 milijardi dolara „izravnog ekonomskog utjecaja“ – novca koji su zaradili iznamljivači te koji su turisti potrošili na hranu, suvenire i prijevoz – slilo u 30 država svijeta.

Komentirajte prvi

New Report

Close