Konferencija Zeleni plan u organizaciji Poslovnog dnevnika zaključena je panel raspravom o Zelenom planu i brendiranju Republike Hrvatske kao 100% klimatske neutralne, uz održivi turizam kao najveću korporativnu prednost.
Siniša Topalović, direktor i partner u Horwath HTL, smatra da je potrebno kroz Zeleni plan osigurati uvjete i da infrastrukturno dođemo u poziciju kako bismo “brendirali išta” jer, kako smatra Topalović, Hrvatska je u turizmu nazadovala u konkurentskom smislu pa je, dodaje Topalović, teško pričati o bilo kakvom marketingu i ozbiljnom brendingu bez internog pomaka prema kvaliteti.
“Cilj je, što se tiče Zelenog plana, osigurati osnovno očuvanje održivosti hrvatskog turizma, koje se mora reflektirati kroz investicije u turističku infrastrukturu i u privatnom i u javnom sektoru”, rekao je Topalović, dodajući da je ljepota glavni adut Hrvatske, no da se prema tom resursu ponašamo neodgovorno.
“U nacionalnim parkovima imamo neriješene komunalne otpadne vode, fekalije, izravne ispuste u kanalizacije… To se sve događa iza pozadine što pokazuje loše infrastrukturne uvjete, nije se ulagalo. U kontekstu turizma spašava nas jedino ljepota zemlje, no u zadnjih 30 godina imamo mali broj turističkih destinacija koje su sustavno pristupile investicijama. Vir je jedna od njih, no takvih možemo naći malo. Kod jasnih vizija nije bilo implementacije i realizacije. Prema istraživanjima smo destinacija za jeftini odmor, tako nas percipira tržište na temelju ponude, ne percipiraju nas kao destinaciju za luksuzni odmor. Moramo početi s investicijama. Imat ćemo velike razlike u razvoju i oporavku nakon krize. Na obali i sjeveru očekujem brži oporavak u turističkom sektoru, dok će na destinacijama koje su ovisile o avionskom dostupu to duže potrajati, moguće do 2022. ili do 2023. godine”, smatra Topalović.
Promjena načina funkcioniranja
Državni tajnik Ministarstva turizma i sporta Tonči Glavina rekao je da su događanja posljednjih godinu dana zbog pandemije pokazala dobre i loše stvari koje treba mijenjati ili unaprijediti.
“Pravi smjer za Hrvatsku je razvoj i praćenje određenih politika i smjerova koje smo si zadali. Zeleni plan i zelene politike su usmjerene na turizam i gospodarstvo općenito, ali to je definirano na razini EU, prepoznato je kao naša budućnost s ciljem potpune energetske neovisnosti i budućnosti; kako iskoristiti energiju koju imamo na raspolaganju, kako da se pozicioniramo kao zemlja očuvanih prirodnih resursa. Moramo razgovarati o tome što unaprijediti”, rekao je Glavina. Naveo je da je pri završetku Nacionalna razvojna strategija koja je bitna za pozicioniranje Hrvatske i hrvatskog turizma. Predviđa se da će do 2030. Hrvatska biti konkurentna zemlja potencijala, jednakih prilika, inovativnoga gospodarstva, inovativnog identiteta i kulture, zemlja kvalitetnog načina života i očuvanih prirodnih resursa.
“Gradit ćemo novu strategiju turizma do 2030. Na sjednici Vlade donesena je odluka da se ide u izradu te strategije, radimo je na deset godina, radimo i Nacionalni plan za razvoj turizma na sedam godina; prvi put ćemo imati jasno ucrtane aktivnosti i provedbu, a naša strategija i budućnost fokusirat će se, između ostalog, na održivost, zelene politike i tehnologija kako bismo pomogli turizmu i gospodarstvu”, naveo je državni tajnik koji smatra da je potrebno više investicija realnog sektora.
“U sljedećem investicijskom ciklusu bit će na svima nama da to pokrenemo. Zeleni plan i digitalizacija neće ovisiti o administraciji nego spremnosti projekata koji dolaze iz realnog sektora. Treba nam kvalitetnih programa i projekata, promjena načina funkcioniranja da budemo spremni brzo graditi, investirati, koristiti politike i sredstva koji su nam na raspolaganju. S rastom gospodarstva i jačanjem realnog sektora stvaraju se prilike za reformiranje”, rekao je Glavina.
Glavne kočnice razvoja
Načelnik Općine Vir Kristijan Kapović prokomentirao je da su državne strukture, administracije i birokracije glavna kočnica razvoja jer “ne rade ništa, a pojedinci koji žele raditi su rijetki i zbog drugih brzo odustanu od ideja”. Kapović također smatra da ne bismo loše gospodarsko stanje u zemlji trebali još uvijek opravdavati ratom, već da bismo trebali iskoristiti svoj potencijal i razvijati se s obzirom na to da smo, kako je dodao, najnerazvijenija zemlja EU, a istovremeno jedna od najljepših zemalja svijeta.
“Najveći neprijatelj države je sama država. Politika nema hrabrosti. U tržišnom gospodarstvu smo od ‘91. godine, a naš najveći naručitelj, poslodavac i isporučitelj je država”, rekao je načelnik.
Osvrnuo se i na pandemiju; optimističan je i smatra da oporavak turizma kreće već na proljeće iduće godine.
“Mi smo sezonska destinacija, no mislim da će se do ljetnih mjeseci već puno toga riješiti i da ćemo ubrati dosta. Mislim i da će nam trebati dvije-tri godine za potpuni oporavak i za rezultat iz rekordne 2019. godine”, zaključio je Kristijan Kapović.