Stopama beogradskog aerodroma Nikola Tesla krenula je i srpska nacionalna zrakoplovna kompanija Air Serbia, koja planira smanjiti broj radnika, ali i plaće. Zaposlenima je ponuđen program dobrovoljnog odlaska uz otpremnine, a za one koji ostaju najavljeno je smanjenje plaća od sljedećeg meseca, doznaje Politika.
U obavijesti menadžmenta navodi se da je kompanija osam mjeseci provodila racionalizaciju poslovanja i smanjivala troškove kako bi odgovorila na globalnu krizu u zračnom prometu, ali da više ne može podnositi tako visoke troškove.
Prema odluci u koju je list Danas imao uvid, navodi se da će za 20 posto biti smanjene plaće zaposlenicima iz viših platnih razreda, poput pilota i kabinskog osoblja, dok će tehničarima i ostalima iz nižih platnih razreda plaće biti niže za 15 posto, a radnicima iz dvije najniže kategorije primanja neće biti smanjena.
Prepolovljen broj linija
“Zbog poznatih poteškoća u poslovanju, izazvanim pandemijom koronavirusa, kompanija nije ostvarila ciljeve predviđene za 2020. godinu i već sada je prisiljena smanjiti plaće zbog očuvanja poslovanja. Ta mjera je privremena i primjenjivat će se od prosinca ove do kraja ožujka sljedeće godine”, navodi se u odluci koju su dobili zaposleni u Air Serbiji.
Istovremeno je kompanija Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, koja je manjinski vlasnik u Air Serbiji (49 posto) objavila da će u sljedećem razdoblju poslovati kao znatno manja kompanija, prenio je Reuters.
U Air Serbiji trenutačno radi 1500 osoba, ali Politika od ministarstava financija i građevinarstva, prometa i infrastrukture nije dobila odgovor koliko ih je višak, kolike će otpremnine biti ponuđene, za koliko će biti smanjene plaće onima koji se ne prijave za dobrovoljni odlazak, kao i kakav je plan države za zrakoplovnu kompaniju. Budući da vlada Srbije ima većinski udio od 51 posto, logično bi bilo da resorna ministarstva imaju odgovore na te pitanja, piše Politika.
Zrakoplovne kompanije diljem svijeta otkazuju narudžbe zrakoplova, otpuštaju desetke tisuća ljudi. Air Serbia je prepolovila broj ruta do kojih trenutačno leti u odnosu na 63 linije na kojima je prometovala prije izbijanja zdravstvene krize. No koliki su gubici kompanije nije poznato.
Zorana Mihajlović, bivša ministrica građevinarstva, prometa i infrastrukture, u svibnju je procijenila da će gubici u srpskom zračnom prometu s tadašnjih 40 milijuna eura do kraja godine narasti na 190 milijuna eura. Međunarodna udruga za zračni prijevoz IATA za ovu godinu predviđa gubitak od 84,3 milijarde dolara na globalnoj razini, što znači pad potražnje za letenjem od 66 posto.
Kompanije su već provele različite modele reorganizacije. U prosjeku, otpustile su oko 25 posto ljudi i smanjile plaće za oko 20 posto.
Država obećava pomoć
Taj primer slijedi i francuski Vinci, koncesionar aerodroma Nikola Tesla. Prošlog mjeseca najavio je smanjenje broja radnika jer iz zračne luke trenutačno leti 19 kompanija, dok ih je prošle godine u isto vrijeme bilo 27. Ponuđene su otpremnine od najviše milijun dinara (oko 8300 eura) za dobrovoljan odlazak stalno zaposlenih, a sa 300 radnika koji rade na određeno ugovore neće produžiti.
Jedna od mjera pomoći u svijetu su i državne subvencije. Od srpskih dužnosnika više puta se čulo da će pomoći Air Serbiji, a Aleksandar Vučić, predsjednik države, izjavio je 14. lipnja da će država tražiti od Etihada dio novca za gubitke nastale u protekla četiri mjeseca.
“Mi smo spremni obaviti dokapitalizaciju Air Serbije, ali nećemo odustati od daljnje izgradnje kompanije”, poručio je tada Vučić. To je sada i moguće jer je vlada Srbije usvojila uredbu o dokapitalizaciji državnih poduzeća.
Air Serbia će rebalansom proračuna dobiti državnu pomoć, a Fiskalni savjet ocjenjuje da će najveći dio od oko 150 milijuna eura neto proračunskih pozajmica otići upravo toj kompaniji. Milan Kovačević, konzultant za investicije, kaže da je pomoć Air Serbiji nazvana pozajmicom, da bi kasnije postala dokapitalizacija.
“Troškovi se moraju smanjiti, ali treba voditi računa da se otpremnine ponude onima bez kojih se može. Pilote, kojima bi možda odgovaralo da uzmu otpremninu i prijeđu kod drugog zračnog prijevoznika, nije tako lako naći”, objašnjava Kovačević.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu