Globalna konzultantska kuća Ernst&Young (EY) već 30 godina organizira natjecanje za najbolje poduzetnika u nacionalnim i globalnim okvirima, a u Hrvatskoj lauerate biraju od 2014. Činjenica da su u prethodnom razdoblju prepoznali i današnje šampione hrvatskog poduzetništva: Nanobit, Tehnix, Žito, Rimac Automobili, Infobip itd., pokazuje da su pogađali ono najbolje u Hrvatskoj. Kako trenutačno vidi stanje hrvatskog, a i globalnoga gospodarstva, kakve su nam perspektive te što se očekuje od današnjih poduzetnika, govori nam Berislav Horvat, Country Managing Partner u EY Hrvatska
Poduzetništvo, posebice ono malo i srednje, dosta je stradalo uslijed krize povezane s Covidom-19. Kako vidite trenutačnu situaciju u poduzetništvu, kako hrvatskom tako i šire?
Brojne države i nacionalne ekonomije, kao i sami poduzetnici osjetili su posljedice situacije s pandemijom. Ono što je ipak važno naglasiti jest da ova situacija nije sve poduzetnike jednako pogodila, što je ponajprije ovisilo o tome o kojoj se grani poduzetništva radi, sektoru u kojem posluju te uslugama i proizvodima koje nude.
Ono što karakterizira poduzetnike koje sam imao prilike upoznati jest svakako upornost i mogućnost brzog snalaženja i prilagođavanja novonastalim situacijama, a to posebno dolazi do izražaja u ovakvim neočekivanim situacijama. Kad govorimo o prilagodbi poduzetnika, postoje sjajni primjeri onih koji su prilagodili svoja poslovanja trenutačnoj situaciji i potražnji. Primjerice, tvrtke koje se bave tekstilom snašle su se preusmjerivši dio proizvodnje na proizvodnju zaštitnih maski. Brojne tvrtke iz kemijske i farmaceutske industrije dio su svojih kapaciteta preusmjerile na proizvodnju dezinfekcijskih sredstava. Promjene navika, načina rada i provođenja slobodnog vremena su također utjecale na poslovanje. Pozitivan primjer su IT tvrtke čija su rješenja i proizvodi došli u prvi plan, bilo da je riječ o razvoju rješenja za lakše poslovne procese ili razvoju aplikacija i igara za razbibrigu. Dakle, situacija je svakako drugačija i izazovnija, ali vjerujem da će poduzetnici izvući najbolje iz nje.
Kako procjenjujete mjere koje je Hrvatska vlada donijela za pomoć gospodarstvu uslijed Covida-19 i je li se moglo/trebalo više i bolje?
Potrebno je uzeti u obzir kako su Vladine mjere donošene u izvanrednim i nepredvidivim okolnostima. Na početku krize ključno je bilo djelovati brzo u cilju očuvanja radnih mjesta, dakle primarno je bilo poduzetnicima omogućiti zadržavanje zaposlenika i održanje poslovanja. U tom trenutku u fokusu Vlade bio je sam opstanak poduzetnika i prema rezultatima čini mi se da su mjere ispunile svoj cilj. Potrebno je u obzir uzeti i stanje državnih financija koje su se našle u nezavidnom položaju, smanjen priljev, rast izdataka, a vremenski okvir svega je neizvjestan. Treba ići korak po korak, prvo očuvati ono što imamo, a kada se stanje stabilizira možemo svi zajedno tražiti dodatna rješenja.
Kako uopće vidite da će gospodarstvo, posebice MSP, izgledati nakon korone i u kojem roku bi moglo doći do oporavka – hoće li se svi sektori manje-više oporaviti?
Pandemija je gotovo sve zemlje i gospodarstva svijeta stavila u isti položaj, privremenu stagnaciju uz velike prilagodbe. Mislim da je važno naglasiti da se ova kriza značajno razlikuje od one prošle, koja je teško pogodila svjetsko gospodarstvo, a posebno je dugo trajala upravo u našoj zemlji. Trenutačno stanje u gospodarstvu nije uzrokovano nedostatkom financijskih sredstava, već izvanrednim okolnostima na tržištima. Kada stavimo prijetnje zdravlju pod kontrolu vjerujem da će se i tržište kapitala, na kojemu se nalaze velike količine novca spremne za daljnja ulaganja i investicije, vrlo brzo oporaviti.
Gledajući iz te perspektive, prateći stanje prije svega na financijskom tržištu te uzimajući u obzir kapital koji čeka pravi trenutak, smatram kako će oporavak biti znatno brži i s višom stopom rasta nego što smo tomu bili svjedoci nakon prošle ekonomske krize. S druge strane, situacija s koronom mnoge je tvrtke potaknula na optimizaciju poslovanja, prilagodbu proizvoda ili usluga te promišljanje o budućnosti poslovanja što može imati značajne pozitivne efekte na poslovanje tih tvrtki u trenutku kada se tržište stabilizira. Prije svega osiguravajući kvalitetniji poslovni model, optimizaciju poslovnih aktivnosti te podizanje razine otpornosti na buduće nepredvidive situacije u poslovanju.
Vaš program EY Poduzetnik godine promovira izvrsnost. Je li se uslijed korone nešto promijenilo po pitanju kriterija koje vrednujete?
Programom EY Poduzetnik godine promoviramo izvrsnost, ali i sve one kvalitete koje uspješan poduzetnik prema određenim kriterijima mora imati. Dakle, financijski pokazatelji nisu najvažniji, a vrijednosti koje su u okolnostima pandemije došle do izražaja važan su kriterij od samog početka programa. Briga o zaposlenicima, vraćanje lokalnoj zajednici i doprinos u izgradnji boljeg poslovnog okruženja, svakako se potiče, evaluira i nagrađuje u sklopu ovog programa. Vjerujemo kako promocijom i isticanjem izvrsnih poduzetnika te svih njihovih kvaliteta doprinosimo pozitivnijem stavu prema poduzetništvu. U javnosti se sve više govori o poduzetnicima, a priče o globalnom uspjehu naših poduzetnika su sve češće teme u medijima, tako da vjerujem kako smo dobro postavili kriterije i da smo na neki način i mi kroz ovaj projekt dali dodatni poticaj našim poduzetnicima u njihovom radu.
Možete nam reći par riječi o povijesti ovog natjecanja u Hrvatskoj, tvrtkama/poduzetnicima koji su pobijedili te imate li procjena koliko im je pobjeda i vaše priznanje na natjecanju možebitno pomoglo u njihovu razvoju i tržišnoj utakmici?
Program EY Poduzetnik godine pokrenut je prije više od 30 godina i danas se provodi u više od 60 zemalja, a hrvatsko izdanje programa pokrenuli smo 2014. godine i od tada je ono privuklo više od 200 poduzetnika. Svaki je kandidat donio svoju priču o uspjehu i putu koji često nije bio lagan, a mi smo ih predstavili javnosti, istaknuli njihov doprinos društvu i gospodarstvu, a zatim i nagradili. Važnije od same nagrade smatram priliku da se predstave svijetu i dokažu kako je uspjeh moguć bez obzira na veličinu tvrtke ili tržišta. Profil naših poduzetnika je različit, pokrivaju sve sektore, od proizvodnje hrane, preko najmodernijih tehnoloških rješenja do globalno uspješnih IT tvrtki. Svi dosadašnji pobjednici, Alan Sumina i Zoran Vučinić iz tvrtke Nanobit, Đuro Horvat iz tvrtke Tehnix, Marko Pipunić iz tvrtke Žito, Mate Rimac iz tvrtke Rimac Automobili te Silvio Kutić, Roberto Kutić i Izabel Jelenić iz tvrtke Infobip su ujedno i ambasadori hrvatskog poduzetništva. Naime, nacionalni pobjednik odlazi na svjetsku završnicu u Monte Carlo, gdje se ima priliku predstaviti rame uz rame s poduzetnicima iz cijeloga svijeta.
Uz nove kontakte, poznanstva, razmjenu iskustava i dojmova, otvara im se i prilika za nove poslovne suradnje s kolegama iz različitih krajeva svijeta. To je ono što predstavlja bit programa, pobjede i priznanja. Promocija uspješnosti, izgradnja pozitivnog imidža poduzetnika te zajednički doprinos stvaranju boljeg poslovnog okruženja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu