Kašnjenje nove europske rakete naglasilo problem utrke sa SpaceX-om

Autor: Tomislav Pili , 04. studeni 2020. u 21:59
Zbog rakete Falcon 9 snažno su pale cijene lansiranja satelita REUTERS

Kako piše Financial Times, desetljećima je raketa Ariane bila simbol europske tehnološke snage, dokaz da i Europa može igrati ključnu ulogu u svemirskoj utrci iako nije imala tako glamurozne misije s astronautima kao Rusija i SAD.

Europska svemirska tvrtka Ariannespace do prije nekoliko godina bila je jedina kompanija u svijetu za komercijalne svemirske letove, no sada se bori da uhvati korak s američkim SpaceX-om koji je radikalno promijenio to tržište.

Kako piše Financial Times, desetljećima je raketa Ariane bila simbol europske tehnološke snage, dokaz da i Europa može igrati ključnu ulogu u svemirskoj utrci iako nije imala tako glamurozne misije s astronautima kao Rusija i SAD. Arianespace, u suvlasništvu Airbusa i Safrana, dominirao je tržištem lansiranja velikih satelita u orbitu do 2017. kada je krunu preuzeo SpaceX. No, prošlotjedno otkazivanje lansiranja rakete nove generacije Ariane 6 naglasilo je ranjivost europske tvrtke koja pokušava održati korak s kompanijom Elona Muska. Jan Wörner, generalni direktor Europske svemirske agencije nada se da će države članice ubrizgati dodatnih 230 milijuna eura da bi Ariane 6 bila lansirana u proljeće 2022. godine, gotovo dvije godine nakon prvotno planiranog roka. Radi se o europskom odgovoru na pionirski Falcon 9, raketu SpaceX-a zbog koje su snažno pale cijene lansiranja satelita. Studija NASA-e iz 2018. pokazala je da je prosječna cijena lansiranja satelita između 1970. i 2000. od 18.500 dolara po kilogramu smanjena na sedminu nakon dolaska Falcona 9.

Iako se neće koći koristiti više puta kao Falcon 9, Ariane 6 bit će 40 posto jeftinija od Ariane 5, jedne od najpouzdanijih raketa u svijetu. No, i dalje je skuplja od rakete američkog konkurenta, a što duže traje njezin razvoj, penje se i konačna cijena. Kašnjenje u razvoju znači i da će Arianespace teže održati svoj položaj na tržištu koje se vrlo brzo mijenja. Bank of America je procijenila da će prihodi globalne svemirske industrije skočiti sa 400 milijardi dolara u 2019. na 1,4 bilijuna dolara do 2030. godine. Brzi rast privlači nove igrače, poput tvrtke Blue Origin u vlasništvu Jeffa Bezosa. No, i postojeći sudionici, poput United Launch Alliance, šire poslovanje izvan usluga za vladine agencije i ulaze na komercijalno tržište.

Komentirajte prvi

New Report

Close