Od međunarodne turističke manifestacije u veljači, koja je i posljednja održana ove godine, prihodi Beogradskog sajma su nula dinara. Istu sudbinu dijeli i Novosadski sajam, ali i druge tvrtke koje se bave organizacijom manifestacija u Srbiji, pišu Večernje novosti.
I dok je dio kongresa i konferencija preselio online, sajmovi poljoprivrede, knjiga, automobila ili namještaja, morat će pričekati kraj pandemije, jer nemaju mogućnost održavanja na internetu.
Prošle godine neto dobit Beogradskog sajma, nakon održanih 48 manifestacija, iznosila je više od 100 milijuna dinara (oko 830.000 eura). Sada su potpuno bez prihoda.
Bez sigurne budućnosti
“Iz nerazumljivih razloga Sajam je kategoriziran tako da ne smije održavati nikakve manifestacije Zbog toga i tražimo da za nas vrijede pravila kao i za one koji se bave trgovačkim djelatnostima, jer je npr. u trgovačkim centrima dopušten istovremeni boravak 15.000 ljudi.
Održavanje virtualnih sajmova nije naša budućnost”, Aleksandar Ivković, pomoćnik komercijalnog direktora Beogradskog sajma. Sličnog je mišljenja i Slobodan Cvetković, direktor Novosadskog sajma. Prema njegovim riječima, od ožujka ne mogu ništa raditi.
Više od 80 posto ukupnog prihoda je od organizacije sajmova, a ostatak zarađuju iznajmljivanjem poslovnog prostora. Kao i Beogradski sajam i oni su smanjili plaće zaposlenika. “Zbog dobrih ranijih rezultata sada smo pribjegli kreditu, uz poček od dvije godine, da bi imali za plaće, poreze i druge račune”, rekao je Cvetković.
Prema njegovim riječima, bez manifestacija smanjuju se i troškovi dodatne radne snage te je upitno koliko će im radnika biti potrebno. Do kraja godine računaju na minus veći od dva milijuna eura.
Oštećen i državni proračun
Robert Čoban, predsjednik Color Press Groupa, jednog od najvećih organizatora manifestacija u Srbiji, kaže da su pronašli model za opstanak u vrijeme pandemije, kroz prihode koji su niži, ali i rashode koji su 20 puta manji.
“Kao organizatori više se nećemo vratiti na staro, niti kada prođe korona. Nitko se neće vratiti na plaćanje logistike i troškova iz 19. i 20. stoljeća. Sajamske manifestacije bi trebale pronaći model za preživljavanje. Siguran sam da je ova godina cijela propala, ako ne i sljedeća”, kaže Čoban.
Bez manifestacija Beogradski sajam neće privući niti jednog gosta u Beograd. Ukupan iznos potrošenog novca za smještaj izlagača i posjetitelja lani je procijenjen na više od 3,2 milijarde dinara (oko 26,3 mil. eura).
Beogradski sajam također neće u državni proračun unijeti 2,8 milijardi dinara (oko 23 mil. eura) ukupnih poreznih prihoda, kao prošle godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu