Orbico – najveća privatna kompanija na prostoru bivše države i distributer globalnih brendova koji se promaknuo u europskog lidera distribucije kozmetike i robe široke potrošnje, u vrtlogu je procesa informatičke konsolidacije.
U kompaniji u vlasništvu Branka Roglića tumače da je upravo taj proces sada ključan za poslovanje koje se zbog sveprisutnije digitalizacije odvija u znaku visokih stopa rasta web trgovine. No, dodaju da su najsuvremenije trendove u trgovini ugradili kroz strateške odluke još prije nekoliko godina jer se u perspektivi se očekuje slična zastupljenost klasične trgovine i web shopa.
Poslovni dnevnik doznaje da će, zahvaljujući zamahu digitalizacije unutar svog sustava, Orbico početkom 2021. lansirati digitalne platforme B2B za robu široke potrošnje u Mađarskoj i Poljskoj, gdje su kupci skloniji online trgovini.
Orbicov sustav kojeg čini niz kompanija s operacijama u 20 država Europe, u kojima radi čak 8000 zaposlenika, punom parom radi na IT konsolidaciji. Pokrenuta je unazad tri godine, a početnu točku označio je implementacija SAP-a u Sloveniji kada se definirao i Orbicov model poslovanja pretočen u informatičko rješenje koje će se kasnije koristiti u svim drugim kompanijama grupacije.
Iz Orbica otkrivaju kako je to princip po kojem će cijela grupacija funkcionirati nakon završetka digitalne transformacije, a cilj je Orbico lansirati uz bok najnaprednijih kompanija u Europi. Podrška njihovom IT-ju su i hrvatske informatičke kompanije, ali i veliki svjetski igrači – SAP i Microsoft preko lokalnih Orbicovih tvrtki, kao i neke tehnološke tvrtke s pojedinih tržišta gdje posluje, u rasponu od njih nekoliko npr. iz propulzivne Poljske do jedne iz Ukrajine.
Digitalizaciji poslovanja prethodila je strateška odluka o stvaranju centralnog IT tima zaduženog za krovnu tehnološku politiku, iako u nekim njihovim kompanijama i dalje djeluju lokalni IT timovi koji negdje imaju i 15-ak ljudi.
Definiranje i provođenje strategije IT-ja za grupu njihov je glavni zadataka, no pokrivaju još nekoliko segmenta – IT infrastrukturu, timove za implementaciju i podršku SAP rješenja kao i za Microsoft Dynamics Navision, zatim tim za poslovne aplikacije posebne namjene (WMS, SFA), tim za business intelligence te novoosnivani tim za Digital IT. Na njegovom čelu je direktor Arno Smolić, inženjer elektrotehnike, svojedobno asistent na zagrebačkom FER-u s 25 godina iskustva u IT-ju.
“Grupni IT tim usko surađuje s Odjelom za definiciju poslovnih procesa, što je značajno zbog povezanosti s biznisom. Taj odjel na osnovu poslovnih potreba kreira poslovne procese na osnovu čega grupni IT s vanjskim partnerima to ‘ugrađuje’ u IT rješenja. Trenutno smo na točki koja predstavlja trećinu zacrtanog posla”, kaže Smolić.
Pojašnjava da se u početnom stanju u IT segmentu članice nisu odlikovale velikim sličnostima, pa je odlučeno će ovisno o veličini pojedine kompanije implementirati različiti ERP – Enterprise Resource Planning (aplikacija koja je podrška poslovanju svake tvrtke u sklopu koje se knjiže računi, izdaju fakture, izvješća koja se daju poreznoj na tome se baziraju, stanje zaliha).
Smolić otkriva kako će na razini Grupe imati dva ERP-a, odnosno SAP za veće kompanije, kod kojih je broj transakcija i korisnika glavni ključ za procjenu i razdjelnicu, te Microsoft Dynamics Navision za srednje i manje.
“U procesu smo implementacije tih ERP rješenja u sve kompanije u grupi, što će trajati otprilike sedam godina, odnosno za jednu implementaciju SAP oko godinu dana, dok za Microsoft Navision šest do osam mjeseci”, pojašnjava Smolić.
Orbicov Digital IT lociran je u Poljskoj – jednom od najjačih tržišta grupacije, a bavi se razvojem i implementacijom digitalnih B2B platformi, konkretnije njih dvije. Jedna je za beauty dio poslovanja koji se bavi distribucijom robe s oznakom ‘professional’ za potrebe frizerskih salona, a druga za robu široke potrošnje.
Kompanija koja će ove godine uprihoditi oko 2,35 milijarde eura, a krajem 2021. cilja na 3 milijarde, preko Digital IT tima nastojat će povećati ukupni prihod upravo kroz nove kanale prodaje. U konkretnom slučaju to bi značilo dodavanje novih kupaca na navedene B2B platforme.
Zašto? Pa dok s vlastitim prodajnim predstavnicima, kaže Smolić, pokrivaju tek dio teritorija, s digitalnim platformama koje su veleprodajna mjesta na internetu, pristup je omogućen svim kupcima iz poslovnog svijeta koji prodaju robu u svojim trgovinama.
“U beauty segmentu imamo i B2C rješenja koja su zbog specifičnosti trgovine u tom segmentu vezana uz lokalne kompanije. Najnoviji trendovi pokazuju rast online prodaje čemu se građani u zdravstvenoj krizi sve više okreću.
U Hrvatskoj je nedavno pokrenut FABU web shop za beauty asiortiman, dok distribucija na webu u Poljskoj kroz naš STYLE, nišu unutar kategorije Beauty koji tamo postoji od 2019., predstavlja ekskluzivu u okviru Orbica za niz vrhunskih brendova, npr. Converse, Dr. Martens…”, navodi Smolić.
Orbico će se u budućnosti okrenuti i nuđenju usluga pa će se preko digitalne platforme moći naručiti i usluge, uglavnom iz beauty segmenta, poput manikure ili šminkanja. Riječ je o mogućnosti širenja mreže kroz kanal koji obuhvaća posredovanje u ponudi usluga, a od kojeg će najviše koristi imati mali poduzetnici i obrtnici.
“Kompletno ulaganje u digitalizaciju je dugoročna investicija, toliko velika da se povrat ne može dobiti unutar kratkog razdoblja, no ujedno je -strateška odluka ako kompanija želi biti u toku s trendovima”, poručuje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu