Robotika, da ili ne? Na ovo sudbonosno, hamletovsko pitanje zapravo nije teško odgovoriti, jer je odgovor jednoznačan i neupitan: DA.
Pitanje bi trebalo možda malo preformulirati, kako ćemo koristiti robote i koju razinu kompleksnosti robotskih rješenja je potrebno usvojiti. Na ovako postavljena pitanja o robotici teže je odgovoriti bez valjanog promišljanja svake specifične situacije u proizvodnji.
Jedan od glavnih kriterija je povrat investicije, na kojeg se oslanjaju svi prilikom odlučivanja o upotrebi robotskog pokreta. Mislimo da povrat investicije ne treba sagledavati samo kroz broj radnih mjesta koje će se ugasiti instalacijom robotskog sustava, za što je matematika izračuna prilično jasna i neupitna. Pitanje je da li je takva metoda kojom će se odlučiti da li će robotska tehnologija ući u neki proizvodni pogon dostatna.
Često vidimo usamljenog robota koji uporno izvršava svoj zadatak u uglu nekog proizvodnog pogona, potpuno zaboravljen od svih, osim od operatera koji ga opslužuju.
Takve organizacije nisu iskoristile priliku da uvođenje nove robotske tehnologije unese novinu u proces, ali i zaposlenike te tvrtke. Robot nije samo napredni manipulator, već je način razmišljanja i djelovanja, sposobnosti prilagodbe promjenjivim zahtjevima tržišta, efikasnosti ili kvalitete.
Zadatak robota nije da izbaci ljudskog operatera na nekim radnim mjestima, već da unaprijedi proces proizvodnje i osobe koje su uključene u rad s njime. Jedna od mnogih, a sigurno jedna od važnijih odlika robota je univerzalnost, tako da je prilikom razmatranja ova karakteristika jedna od najvažnijih prilikom donošenja odluke, jer ako se ne traži mogućnost upotrebe robota prilikom promjene proizvoda ili procesa, vrlo je vjerojatno da je diskretna automatika bolje i ekonomičnije rješenje.
Sigurni smo da unaprjeđenje bilo kojeg procesa koje nije moguće mijenjati, unaprjeđivati i prilagođavati, ograničava rast i razvoj tvrtke, proizvoda i tržišta. Univerzalnost je još i važnija nakon implementacije robota u procese neke tvrtke, kad su postignuti zadani ciljevi efikasnosti ili povrata investicije.
Tek tada, nakon inicijalnog vremena prilagodbe i učenja, moguće je nadograditi procese i proizvode na način da tvrtka bude uočljivija na tržištu, sposobna ponuditi personalizirane proizvode u manjim serijama, da bude kadra tržištu predstaviti svoju osobenost i posebnost.
Cilj je da takvu nadogradnju tehnologije i načina razmišljanja iniciraju sami zaposlenici tvrtke koja koristi robote.
* Sadržaj omogućio Codel