Kreativnost i ponuda novih doživljaja izlaz su iz krize za male poduzetnike u turizmu

Autor: Darko Bičak , 27. rujan 2020. u 22:01
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Direktorica tvrtke 505 savjetovanje i članica žirija Zabina projekta #prviput govori o uvjetima natječaja.

Mali poduzetnici u turizmu ove su godine prošli “bosi po trnju” s obzirom na značajan pad turista u uvjetima pandemije koronavirusa. Zagrebačka banka stoga je pokrenula projekt #prviput u kojima mikro i malim poduzetnicima u turizmu s originalnim turističkim proizvodom nudi marketinšku kampanju. Članica žirija koji će izabrati 15 najboljih prijava je i turistička konzultantica Sanja Čižmar, direktorica tvrtke 505 savjetovanje. Za Poslovni dnevnik govori kakve projekte žiri želi vidjeti, ali i kakva je budućnost turizma u uvjetima “novog normalnog”.

Članica ste stručnog žirija koji će ocjenjivati prijave mikro i malih poduzetnika u turizmu u sklopu projekta #prviput. Što će biti glavni kriteriji za ocjenjivanje? Kakav originalan turistički proizvod želite vidjeti?

Iskreno me veseli da sam dio projekta #prvi put, koji je pokrenula Zagrebačka banka u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom. Naime, u turističkom marketingu se zaista rijetko susreće tako inovativno i kreativno oblikovan projekt koji je ujedno u potpunosti društveno odgovoran, jer pruža praktičnu marketinšku podršku mikro i malim poduzetnicima. Na natječaj se mogu prijaviti mikro i mali poduzetnici koji imaju registriranu poslovnu djelatnost u turizmu, te pružaju jedinstvene doživljaje i originalne turističke proizvode u nedovoljno otkrivenim destinacijama. Znači, to mogu biti ne samo ponuđači originalnog smještaja za turiste, već i ugostiteljski objekti, kao i npr. OPG-ovi koji pružaju turističke usluge, povezivanje eko poljoprivrede i aktivnosti odmora u prirodi, ronjenje, prodaja lokalnih proizvoda turistima, destinacijske menadžment kompanije koje imaju specifične i originalne programe, te svi ostali koji pružaju usluge u turizmu.

Prijave ćemo ocjenjivati prema specifičnosti turističke ponude koja uključuje inovativnost, jedinstvenost i održivo poslovanje. Važan je kriterij da destinacija bude nepoznata široj javnosti u Hrvatskoj i da bude atraktivna. Ocjenjivat ćemo vjerodostojnost i uvjerljivost motivacijskoga govora te kreativnost prijave i priloženog video formata. Dakle, uključili smo raznovrsne kriterije zato da možemo obuhvatiti širok krug poduzetnika. Rok za prijavu je 30. rujna te pozivamo poduzetnike da se prijave. Dobitnici će biti objavljeni do 7. listopada.

Od 15 najbolje ocijenjenih prijava, njih dvije osvojit će marketinšku kampanju. Što kampanja sve uključuje?

Svih 15 nagrađenih sudionika osvaja profesionalnu produkcijsku i medijsku promocijsku kampanju s nacionalnim emitiranjem. Kampanja uključuje promocijski web spot, billboard, web banner, PR članak, native članak, profil objekta na www.prviput.hr, te objavu na društvenim mrežama. Osim navedenog, dva najbolje ocijenjena poduzetnika osvajaju i TV spot, a dobitnici koje odabere Zaba osvajaju oglasna sredstva te banke.

Koliko je pandemija promijenila marketinški pristup turizmu, odnosno kako u okolnostima ‘novog normalnog’ treba marketinški pozicionirati turizam? Je li dosadašnji model masovnog turizma izbijanjem pandemije nepovratno ugašen?

U uvjetima krize i tržišnog oporavka bitno je komunicirati jasno, redovito i ciljano. Model masovnog turizma isključivo u kategoriji “sunce i more” ne može biti dugoročno održiv i konkurentan. Kriza je samo ubrzala promjene potražnje koje su već ranije započele. Otklon od prekomjernog turizma, jačanje ponude usmjerene individualizmu, te orijentacija na nove i neotkrivene destinacije su svakako trendovi koji će i nadalje jačati, bez obzira na krizu.

Jesu li novonastale okolnosti prilika za male i mikro poduzetnike u turizmu?

S obzirom na razmjere negativnog ekonomskog utjecaja, ova će kriza ostaviti duboki trag na turističkom gospodarstvu, posebice na segmentu malih poduzetnika. Oni su najosjetljiviji dio gospodarstva jer nemaju izdašne resurse kao velike turističke kompanije pa im je i teže prebroditi krizu. No, istodobno, upravo su oni dio gospodarstva koji je najfleksibilniji i može biti vrlo inovativan i kreativan. U turizmu je upravo to važno, jer konkurentni su oni koji se jedinstvenim doživljajem prilagođavaju zahtjevima potrošača. Zato vjerujem da mikro i mali poduzetnici mogu svojom kreativnošću, inovativnošću i poslovnim umrežavanjem održivo i konkurentno poslovati.

Indonezijski otok Bali nedavno je objavio da će angažirati 4400 influencera koji će besplatno putovati po otoku i tako promovirati ‘novu eru turizma’ u kojoj turisti moraju poštovati epidemiološke mjere. Koliko su takve metode promocije primjenjive na hrvatski turizam?

Turizam na Baliju je ekonomski neusporedivo više pogođen krizom uzrokovanom pandemijom nego što je to Hrvatska, a čini čak 80 posto BDP-a. S influencer-marketingom se doseže do širokog tržišta pa je za Bali to dobrodošao način za pripremu tržišne reaktivacije nakon pandemije. Važno je kod influencer-marketinga djelovati ciljano, te birati one koji imaju publiku u određenoj tržišnoj niši koju želimo razvijati, npr. eno gastronomija, wellness ili aktivni odmor u prirodi. U turizmu treba primjenjivati ciljani marketing pa osim tradicionalnih marketing kanala možemo djelomično koristiti i influencere koji imaju publiku u tim tržišnim nišama.

Komentirajte prvi

New Report

Close