Trgovinski pregovori između Ujedinjenog Kraljevstva i Europske unije ponovno pokrenuti jučer naišli su na novu prepreku: pitanje pristupa britanskih cestovnih prijevoznika europskom tržištu. Kako piše Financial Times, britanske udruge cestovnih prijevoznika upozorile su da bi neuspjeh u postizanju dogovora o ekonomskim odnosima nakon isteka tranzicijskog razdoblja 31. prosinca naštetilo prijevoznicima i kompanijama s obje strane La Manchea, povećalo troškove i smanjilo dostupnost paneuropskih dobavnih lanaca.
Traže kabotažu
Vlada u Londonu traži da britanski prijevoznici i dalje imaju mogućnost utovara i istovara robe unutar članica Europske unije, tvrde izvori FT-a upoznati s tijekom pregovora.
Mogućnost da prijevoznik iz jedne članice EU-a obavlja prijevoz robe u drugoj članici poznatija je u europskoj pravnoj stečevini kao kabotaža. Osim toga, London bi želio i puna tranzitna prava za prolazak kroz EU prema odredištima kao što je Turska, ukidanje ograničenja za prazne kamione te dodatna prava za autobusne operatere. U Bruxellesu pak smatraju da je britanski zahtjev za nastavkom kabotaže presličan pristupu europskom jedinstvenom tržištu koji su prijevoznici s Otoka imali prije Brexita. Stoga taj zahtjev ne donosi dovoljno jamstva da prijevoznici iz EU-a neće biti zakinuti. „Viđenje je Komisije da je zahtjev Ujedinjenog Kraljevstva fundamentalno neuravnotežen i dao bi prava britanskim prijevoznicima koja su vrlo blizu članstvu u jedinstvenom tržištu.
Iste povlastice
Ne možemo dopustiti Britaniji da održava praktički jednak pristup kakav ima i sada“, kaže izvor blizak Europskoj komisiji. Inače, pregovori o odnosima nakon razdruživanja Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva zastali su na brojnim područjima, pa je krajnje neizvjesno hoće li sporazum biti na snazi istekom 2020. godine. Naime, dogovor valja postići do rujna ili najkasnije listopada da bi bilo dovoljno vremena za njegovu ratifikaciju u nacionalnim parlamentima do kraja godine. Stoga sudionici ovotjedne runde pregovora u Bruxellesu ne očekuju bitniji napredak, s obzirom da je fokus na osjetljivim pitanjima prava ribarenja i državnih subvencija.
Glavni europski pregovarač Michel Barnier upozorio je prošlog mjeseca London da Ujedinjeno Kraljevstvo ne može očekivati istu razinu pristupa nakon Brexita. K tome, naglasio je područje cestovnog prijevoza kao jedno od onih gdje Britanija nastavlja tražiti povlastice koje je imala za vrijeme članstva. Britanski pregovarači zauzvrat nude tranzitna prava za europske kamione prema drugim državama, što je ključno za Irsku kojoj je Ujedinjeno Kraljevstvo „kopneni most“ za izvoz prema ostatku EU-a. Europske prijevozničke tvrtke imale bi pravo i na dva utovara i istovara unutar britanskog teritorija. Richard Burnett, izvršni direktor udruge teretnih prijevoznika, ističe da je britanski zahtjev za dva utovara i istovara „savršeno razuman“ i da je u interesu obje strane da se dogovor postigne.
Burnett je i skeptičan oko europskog stava da bi udovoljavanje britanskim zahtjevima naštetilo europskim prijevoznicima. On tvrdi da se britanski prijevoznici već sada suočavaju sa žestokom konkurencijom europskih prijevozničkih tvrtki, posebno onih s istoka EU-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu