Sjeverna Makedonija predstavila je platnu karticu za ublažavanje udarca korona krize i da navede ljude da potroše milijune eura na lokalne proizvode, upravo uoči parlamentarnih izbora, piše Radija Slobodna Europa (RSE). Nina Angelovska, ministrica financija Sjeverne Makedonije, objavila je da je već pripremljeno više od 100.000 kartica sa 11 milijuna eura za kampanju “Kupujem domaće”.
Prema tom planu, građani koji zarađuju manje od 243 eura mjesečno, što je približno minimalnoj plaći, ispunjavaju uvjete za platne kartice sa 9000 denara (oko 145 eura).
Novac se može potrošiti samo na lokalno proizvedene proizvode i lokalne usluge u roku od 30 dana. Drugi program koristi sredstva na karticama i bonove približno istog iznosa za potrošnju mnogih iz siromašnijih kućanstava na domaći turizam, poput boravaka u hotelima ili rekreativnih aktivnosti.
Kečap od domaćih rajčica
“Naći ćete naznačene proizvode na policama trgovina s naljepnicama ‘Kupujem domaće’, navela je Facebooku ministrica financija koja predvodi kampanju.
Taj je program dio trećeg paketa vladinih mjera za ublažavanje posljedica pandemije Covida-19. Problem je, međutim, sklonost makedonskih potrošača prema uvoznoj robi koja je bila očita i prije dolaska virusa. Uprava za javne prihode nedavno je izvjestila da prijave građana za povrat PDV-a govore kako su Makedonci prošle godine potrošili gotovo dvostruko više na uvoznu nego na domaću robu.
Ljubav prema stranoj robi frustrirala je kreatore ekonomske politika koji su želeli potaknuti rast iznad četiri posto koliko je povećan BDP u 2019. godini, objašnjava RSE. Bespovratna sredstva Makedoncima, s druge strane, znatno će pomoći domaćim kompanijama koje pokušavaju izaći na kraj s krizom.
“Za nas je to velika mjera”, rekao je Slavčo Jordanov, vlasnik prehrambene kompanije koja zapošljava oko 80 radnika u gradu Negotino. “Na primjer, kečap proizvodimo isključivo od domaćih rajčica, a ne uvezenih i građani koji odluče kupiti naš proizvod to trebaju znati.”
Vlada Sjeverne Makedonije namijenila je oko 550 milijuna eura za ekonomsku pomoć u borbi protiv epidemije, što je prema podacima OECD-a 5,5 posto BDP-a.
Poticanje osobne potrošnje
Treći paket mera, najavljen sredinom svibnja, usmjeren je na poticanje osobne potrošnje i pomoć domaćim tvrtkma, a uključuje plan za “Kupujem domaće” platne kartice. Od tada je razdoblje za korištenje tog novca ograničeno do 15. kolovoza.
Kampanja “Kupujem domaće” dolazi uoči parlamentarnih izbora 15. srpnja kako bi zamijenila tehnička vlada koja vodi zemlju od siječnja.
Zoran Zaev podnio je ostavku krajem prošle godine i pozvao na izvanredne izbore da se pokaže podrška za ulazak EU nakon promjene imena države i odbijanja Bruxellesa da otvori pregovore o pridruživanju. Od tada Europska unija je otvorila pregovore o članstvu sa Skopljem, ali su izbori nepredvidljivi zbog posljedica koronavirusa u Sjevernoj Makedoniji, unatoč oštrim mjerama.
Glasanje počinje 13. srpnja kada će zdravstveni djelatnici početi prikupljati glasačke listiće od izoliranih ili bolesnika u karanteni, a završavaju se glasanjem na biračkim mestima 15. srpnja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu