Udruga za zaštitu osobnih podataka (UZOP) prijavila je Hrvatsku Europskoj komisiji zbog imenovanja novog ravnatelja Agencije za zaštitu osobnih podataka (AZOP).
Riječ je o agenciji koja je u poslovnoj zajednici postala važna unazad dvije godine otkako je na snagu stupila GDPR regulativa, a kojoj podliježu svi poslovni subjekti u Hrvatskoj i koja je postala poznata po visokim kaznama za prekršitelje do 4 posto prihoda na svjetskoj razini ili najviše 20 milijuna eura.
U Hrvatskoj je upravo AZOP zadužen za provedbu GDPR-a. Udruga UZOP tvrdi da je imenovanje novog ravnatelja AZOP-a Zdravka Vukića, kojeg je na prijedlog Vlade u svibnju imenovao Sabor, protivno europskoj i hrvatskoj regulativi.
Kršenje regulative
Stanko Cerin, predsjednik UZOP-a navodi da su podnijeli prigovor Europskoj komisiji za kršenje temeljnog ljudskog prava na zaštitu privatnosti i osobnih podataka te kršenje EU regulative.
“Imenovanje je suprotno zahtjevima GDPR i lokalne regulative, koji jasno definiraju da se na čelo AZOP-a mora imenovati neovisni stručnjak”, ističe Cerin. Dodaje da to nije slučajan zahtjev i da se tako osigurava da će se velike ovlasti koje je agencija dobila kroz GDPR regulativu koristiti stručno i nepristrano.
U udruzi pojašnjavaju da je zakonom definirano da kandidat za ravnatelja AZOP-a mora imati najmanje deset godina radnog iskustva u struci i biti stručnjak s priznatim profesionalnim ugledom te stručnim znanjem i iskustvom iz područja zaštite osobnih podataka.
Cerin navodi da taj uvjet nije zadovoljavao ni prethodni ravnatelj Franjo Lacko, koji se na toj funkciji zatekao u trenutku kad je EU uvela GDPR regulativu. Dodaje da se AZOP stoga nije pokazao proaktivnim i učinkovitim.
Račun privatnosti
“To je rezultiralo velikim nedostatkom razumijevanja zahtjeva GDPR-a na nacionalnoj razini i stvaranjem općeg ozračja u kojem se GDPR doživljavao kao još jedan namet gospodarstvu, a ne kao učinkoviti mehanizam za zaštitu ljudskih prava”, naglašava Cerin.
Ekonomski institut je preklani objavio rezultate četverogodišnjeg istraživanja “Pricon”, koje je pokazalo da je Hrvatska imala priliku iskoristiti GDPR kao zamašnjak novog biznisa koji su nazvali “račun privatnosti”. Istraživanje je pokazalo da su korisnici u Hrvatskoj spremni odreći se djela privatnosti u zamjenu za pogodnosti, a da je glavna prepreka “računu privatnosti” rašireno nepovjerenje u sustav.
Na webu AZOP-a još nema izvješća za 2019., a ona prethodna ukazuju da je broj prijava građana i tvrtki u porastu. AZOP je u ožujku objavio da je donio prvo rješenje zbog kršenja GDPR-a u Hrvatskoj. Jedna banka se 34 puta oglušila na upozorenja AZOP-a nakon čega je agencija predložila kaznu veću od 100.000 kuna. Banka se žalila pa je predmet na upravnom sudu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu