Hrvatski Telekom (Reuters: HT.ZA, Bloomberg: HT CZ), vodeći pružatelj telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj, objavljuje svoje nerevidirane konsolidirane rezultate za tromjesečje koje je završilo na dan 31. ožujka 2020.
U odnosu na prvo tromjesečje 2019. godine, sveukupni konsolidirani neto prihod u prvom tromjesečju 2020. smanjio se za 40 milijuna kuna, to jest za 2,2%. Smanjeni prihod rezultat je manje realizacije prihoda iz područja fiksnih telekomunikacija (47 milijuna kuna, tj. 5,7%), mobilnih telekomunikacija (28 milijuna kuna, tj. 3,5%) te ostalih prihoda (3 milijuna kuna, tj. 92,2%), što je djelomično nadoknađeno rastom prihoda iz sistemskih rješenja (38 milijuna kuna, tj. 26,6%).
U prvom tromjesečju 2020. EBITDA prije jednokratnih stavki nakon najmova smanjila se za 53 milijuna kuna, to jest za 7,9% zbog rezultata HT Grupe u Hrvatskoj (55 milijuna kuna, tj. 8,8%), dok je Crnogorski Telekom zabilježio porast (2 milijuna kuna, tj. 4,3%). Ne računajući jednokratni učinak transakcije vezano za EVOtv u prvom tromjesečju 2019. godine, EBITDA prije jednokratnih stavki nakon najmova povećala se za 1%. Marža EBITDA-e nakon najmova bila je na razini od 35,7%.
Konačan efekt u bilanci je smanjenje neto dobiti nakon manjinskih udjela za 41 milijun, tj. za 21,7%. Sveukupna kapitalna ulaganja iznosila su pritom 413 milijuna kuna i veća su za 7% u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Stabilni financijski rezultati u zahtjevnom poslovnom okruženju, uz izazovne izglede u budućnosti
Nakon stabilnog tromjesečja, Hrvatski Telekom predviđa određene izazove vezane uz COVID-19 pandemiju, a kao rezultat: (1) suspenzije usluga za poduzeća koja su prestala s radom, (2) smanjenja uplata prepaid bonova zbog manje mobilnosti korisnika, (3) kašnjenja s plaćanjima i otpisa za poduzeća koja su se našla u problemima, (4) pada prihoda od posjetitelja kao posljedice bitno smanjenog broja turističkih dolazaka, a što sve zahtijeva odgovornu optimizaciju troškova kako bi se održao neizmijenjeni plan kapitalnih ulaganja te osigurao održivi rast u budućnosti.
Neovisno na dobro poslovanje u prvom tromjesečju 2020. godine, s obzirom na trenutnu veliku razinu nesigurnosti i volatilnosti, nije moguće s pouzdanom točnošću utvrditi financijske izglede, te stoga revidiramo naše projekcije za 2020. godinu.
Kraj prvog tromjesečja 2020. godine obilježila je pandemija virusa COVID-19. Bez obzira na nove operativne zahtjeve Hrvatski Telekom je u potpunosti bio predan osiguranju povezanosti svojih korisnika te je poduzeo sve mjere kako bi osigurao pouzdan i stabilan rad telekomunikacijske mreže u punom kapacitetu.
Novi uvjeti poslovanja, rad od kuće, povećani zahtjevi vezani za povezanost, potpora nacionalnom školskom online programu, uz dodatne podatkovne i govorne pogodnosti koje je Hrvatski Telekom omogućio svojim korisnicima, uzrokovali su snažan porast prometa u fiksnoj i mobilnoj mreži. U odnosu na veljaču u ožujku je došlo do 25% povećanja mobilnog podatkovnog prometa te 32% povećanja mobilnog govornog prometa. Istodobno u fiksnoj mreži, došlo je do 35% povećanja internetskog prometa i 45% povećanja minuta govornog prometa. Modernizacija radijske pristupne mreže koja je završila u 2019. godini omogućila je ispunjavanje zahtjeva vezanih uz povećani promet, uz istodobno zadržavanje ključnih performansi kvalitete mreže na visokoj razini, i to bez obzira na činjenicu da je 22. ožujka Zagreb pogodio potres zbog kojeg je bilo potrebno iz sigurnosnih razloga privremeno isključiti struju u podatkovnom centru u Draškovićevoj ulici. Zahvaljujući brzoj intervenciji, te unatoč objektivnim otežavajućim okolnostima, većina usluga je ponovno uspostavljena unutar 24 sata.
Ulaganja u mrežu i unaprjeđenje korisničkog iskustvo ostaju u fokusu
U 2020. godini fokus Hrvatskog Telekoma je na implementaciji fiksne pristupne mreže sljedeće generacije (NGA), s ciljem povećanja dostupnosti optičke mreže. Do kraja prvog tromjesečja 2020. dodatnih 9.154 kućanstava u pristupnoj mreži pokriveno je s fiber-to-the-home (FTTH) tehnologijom, pokrivajući sveukupno 289 tisuća kućanstava FTTH-om.
Osiguravanje vrhunskog korisničkog iskustva jedan je od strateških ciljeva Hrvatskog Telekoma, a rezultati proaktivnog pristupa i niza aktivnosti provedenih s fokusom na korisnika u prvom tromjesečju vidljivi su u povećanju zadovoljstva korisnika, kako u segmentu privatnih, tako u segmentu poslovnih korisnika.
Krajem ožujka aplikacija Moj Telekom imala je 415.000 korisnika (36% baze). Broj korisnika jedinstvenog koncepta konvergirane ponude, Magenta 1, i dalje raste, a krajem ožujka 2020. koristilo ga je 248.000 kućanstava (209.000 kućanstava u prvom tromjesečju 2019.) i 24.000 poslovnih korisnika (21.000 poslovnih korisnika u prvom tromjesečju 2019.).
Odgođena primjena MSM metodologije i učinak smanjenja veleprodajnih cijena
Uslijed pandemije virusa COVID-19 i izvanrednih mjera koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, HAKOM je dana 31. ožujka 2020. donio izmijenjenu metodologiju istiskivanja marže (MSM) te je odgodio njenu primjenu na postojeći portfelj s 1. travnja 2020. na 1. siječnja 2021. godine, uz mogućnost daljnjeg produženja tog roka (ovisno o razvoju trenutnih izvanrednih okolnosti zbog koronavirusa).
HAKOM-ovom odlukom iz listopada 2019. godine o smanjenju stope povrata uloženog kapitala (WACC rate), od 1. siječnja 2020. smanjile su se veleprodajne cijene za masovne veleprodajne infrastrukturne usluge (primjerice LLU (pristup izdvojenoj lokalnoj petlji), Bitstream, Naked Bitstream, kabelsku kanalizaciju), a što je uzrokovalo pad fiksnih prihoda od veleprodajnih usluga. Učinak smanjenja veleprodajnih cijena zbog promjene povrata uloženog kapitala rezultirao je s 12 do 21% smanjenjem cijena u prvom tromjesečju 2020. godine.
HAKOM je odgodio rok za uvođenje novog DVB-T2/HEVC sustava koji se koristi za digitalnu zemaljsku televiziju za najmanje 6 mjeseci (neće biti uveden prije kraja studenoga ili početka prosinca 2020. godine). Prelazak sa sustava DVB-T/MPEG-2 na sustav DBV-T2/HEVC omogućit će za mobilnu mrežu dostupnost spektra od 700 MHz.
Otkazivanje Glavne skupštine
Sukladno mjerama Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske, a s ciljem sprječavanja širenja virusa COVID-19, dana 8. travnja 2020. Uprava Hrvatskog Telekoma donijela je odluku o otkazivanju Glavne skupštine Društva zakazane za dan 29. travnja 2020. Glavna skupštine sazvat će se čim to uvjeti budu dopuštali, poštujući pritom mjere Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske te u skladu sa Zakonom o trgovačkim društvima, a kako bi se dioničarima omogućilo sudjelovanje u radu Glavne skupštine pod istim uvjetima i sa što je moguće većom stopom sudjelovanja.
Komentirajući poslovne rezultate za prvo tromjesečje 2020. godine, Kostas Nebis, predsjednik Uprave Hrvatskog Telekoma, izjavio je: Prvo tromjesečje 2020. godine bilo je sve samo ne uobičajeno, međutim, Hrvatski Telekom uspješno se prilagodio novoj stvarnosti. U iznimno zahtjevnom poslovnom okruženju ostvarili smo dobre financijske rezultate, u svega nekoliko dana uspješno smo reorganizirali svaki aspekt našeg poslovanja, uspostavili smo operativni model koji nam je omogućio ne samo da zadržimo visoku razinu učinkovitosti, produktivnosti i kvalitete usluge, nego da ostvarimo i rast digitalnih kanala te s najkvalitetnijom mrežom na hrvatskom tržištu ponudimo i najbolje korisničko iskustvo. Pritom smo dali značajan doprinos gospodarstvu, ispunili smo naše obećanje pružanja povezanosti, te smo našim korisnicima i društvu pružili stabilnost, pouzdanost i vrijednost, i to u današnje vrijeme kada je to od presudnog značaja.
Međutim, gospodarska situacija bez presedana s kojom smo se suočili u prvom tromjesečju, kao i izazovni gospodarski izgledi za ostatak godine neminovno će se odraziti na cjelokupno gospodarstvo i na godišnje rezultate, te će zahtijevati određene prilagodbe na strani troškova i planiranih ulaganja.
Neovisno o tome, naša predanost pružanju potpore hrvatskom gospodarstvu i društvu je neupitna. Hrvatski Telekom i nadalje će poslovati vođen misijom poslovne izvrsnosti i bit će predvodnik digitalizacije, s jasnim ciljem stvaranja i utilizacije prilika koje pružaju digitalne tehnologije i konvergencija, a posebno onih koje su vezane uz uvođenje optike. U tom procesu, spajajući ljude, gospodarstvo i društvo, te podižući razinu svijesti i razumijevanja o tome što mi, kao vodeći telekom i najveći investitor u Hrvatskoj omogućujemo, stvarat ćemo vrijednost za naše dioničare, korisnike i zaposlenike.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu