Iako je se korona kriza po težini već sada uspoređuje s krizom koju je izazvao 2. svjetski rat, ima onih koji to ne smatraju preprekom.
Mađarski VC fond Lead Ventures, koji ulaže u scale-upove, tvrtke koje su prerasle startup fazu i idu u brzo širenje na nova tržišta, po prvi je put odlučio potražiti prilike i u Hrvatskoj. Lead Ventures osnovan je prije dvije godine i dosad je ulagao mahom u Mađarskoj, Slovačkoj i Češkoj. Riječ je o jednom od najvećih scale-up VC fondova u srednjoj i istočnoj Europi.
Raspolaže s kapitalom od 100 milijuna eura, a investitori koji su uložili u ovaj fond su MOL, Mađarska banka za razvoj i Eximbanka. U posljednje vrijeme slični su se fondovi počeli pojavljivati u Poljskoj, a za očekivati je da će se zbog razvoja startup ekosustava u svim državama u regiji pojaviti njih još više.
Zašto ste baš sada zainteresirani za investicije u Hrvatsku?
U Hrvatskoj vidimo golemi potencijal, jer imate iznimno mnogo izvrsnih inženjera koji su dosad ili odlazili raditi van ili su radili ovdje za međunarodne kompanije. Ovo je sjajna prilika za domaće poduzetnike da privuku lokalni talent i krenu razvijati revolucionarne inovacije. Hrvatska nam je od početka bila interesantna za investiranje, ali trebalo je proći vremena da detektiramo postoje li tu tvrtke, odnosno scale-upovi, koji odgovaraju kriterijima po kojima mi investiramo.
Da li je kriza koju je izazvao koronavirus/COVID-19 uistinu dobra prilika za investiranje s obzirom da su se granice po cijelom svijetu zatvorile, a scale-upovima je globalno širenje od presudne važnosti?
Investiranje je svakako teže i riskantnije tijekom krize pa tako i ove koju je izazvao COVID-19. Međutim, mi planiramo poslovati na duge staze i nadamo se da će se tržište brzo vratiti u normalu.
Možete li pojasniti koji su kriteriji po kojima investirate na primjeru jednog scale-upa koji već imate u portfelju, a to je češki Neuron Software?
Neuron Software razvija tehnološka rješenja za preventivno održavanje teških strojeva. Kreirali su softver koji analizira zvukove, odnosno vibracije, koje proizvode industrijski strojevi te može detektirati i najmanje promjene i neuobičajene zvukove i vibracije, koji ukazuju na kvar opreme ili potrebe za održavanjem. Lead Ventures ima puno povjerenje u njih i investicijom smo im pomogli da povećaju svoju bazu klijenta, te da tim stručnjaka dodatno ojačaju. S tim su postigli odličan uspjeh, jer njihovu tehnologiju sada upotrebljava nekoliko globalnih korporacija, uključujući BMW, LG, Airbus i Daimler.
Kako birate u koje ćete scale-upove ulagati?
Kad odlučujemo u koju tvrtku investirati vodimo se jasnim setom unaprijed definiranih kriterija. Neuron Software ih sve zadovoljava. Znači, investiramo u scale-up tvrtke čiji je proizvod ili uslugu tržište već potvrdilo i koje uglavnom već bilježe značajne prihode. Zatim, takve tvrtke imaju timove koji su dobro iskoristili početni kapital koji su prije dobili te kojima sada slijedi ubrzavanje razvoja i za to trebaju kapital od najmanje dva milijuna eura. Kad gledamo po industrijskim vertikalama, u fokusu su nam mobilnost, energija i održivost, kao i B2B usluge i softver. Međutim, otvoreni smo i prema drugim područjima. Premda smo fokusirani na srednju Europu, imamo mogućnost investirati na čitavom europskom području pa tako i Hrvatskoj.
Surađujete li i s drugim VC-ima, jer u Hrvatskoj ih sad ima nekoliko?
Otvoreni smo i za suradnju s drugim VC-jevima s kojima zajednički možemo stvarati sinergiju od koje najviše koristi imaju upravo kompanije u koje investiramo. Ali najvažnije od svega je da tražimo vrhunske profesionalce, koji postižu vrhunske rezultate, posvećeni su ostvarenju ciljeva te koji u investitorima mogu vidjeti aktivne partnere na putu svog rasta.
Hoćete li ove godine biti fokusirani na traženje scale-upova samo u Hrvatskoj? Vidite li razliku između scale-upova u Hrvatskoj i drugim državama u srednjoj i istočnoj Europi?
Tražimo prilike u svim zemljama. Ono što je zajedničko scale-up tvrtkama u srednjoj i istočnoj Europi je da ne mogu svoje poslovanja temeljiti isključivo na matičnom, nacionalnom tržištu, i to zbog njegove veličine. Njima je prirodno da moraju stremiti ka internacionalnom širenju baš zbog limitacija koje proizlaze iz veličine nacionalnih tržišta. To ih čini drugačijima od scale-up tvrtki koje nastaju na velikim tržištima. Kad govorimo o Hrvatskoj, ekosustav scale-up tvrtki ovdje, još je u početnoj fazi razvoja. Bilo je nekoliko inicijalnih ulaganja lokalnih i stranih investitora, ali riječ je o manjim iznosima. Iznosi ulaganja iznad 2 do 3 milijuna eura su rijetki. S druge strane, u Poljskoj i Mađarskoj postoje razvijeni ekosustavi u kojima je samo tijekom prošle godine zabilježeno osam do deset investicija u scale-up tvrtke. Tu smo identificirali potencijal hrvatskog tržišta.
Dosad ste uložili u četiri startupa, i to lani, a tim tempom planirate i ove godine. Imate li već dogovorene investicije za ovu godinu, koliko novca vam je ostalo za investicije i koliko od tih investicija planirate napraviti u Hrvatskoj?
Ne radimo planove tako da alociramo određeni dio budžeta po zemlji, niti ćemo to ikada raditi. Želimo biti dio dobre investicijske priče, bez obzira na državne granice.
S obzirom na aktualnu gospodarsku situaciju diljem Europe i svijeta što biste preporučili startupima da sada rade?
Mislim da bi svi startupi u ovom trenutku trebali pronaći način kako da ostanu solventni u naredih šest do devet mjeseci, jer će u tom razdoblju zasigurno biti teže doći do novih investicija. Ipak uvjeren sam da će i diljem Europe biti predstavljene mjere za pomoć startup tržištu. Očekujem da će s vladine strane pomoć doći u obliku zajmova, garancija, poreznih olakšica i poticaja za zapošljavanje, odnosno zadržavanje razine zaposlenosti.
Na što ste fokusirani i po čemu ste jedinstveni, jer dosad ste uložili u četiri vrlo različita startupa iz vrlo različitih industrija?
Mi se nismo specijalizirali za određenu industriju, nego tražimo prilike za ulaganje prema stupnju razvoja u kojem se tvrtka nalazi i regionalno smo fokusirani. Ne samo da možemo osigurati značajan kapital za scale-up tvrtke na području srednje i istočne Europe, već im dodatno možemo pomoći da narastu u regionalne, internacionalne pa čak i globalne igrače.
Kako ova kriza, izazvana pandemijom koronavirusa, utječe na rad VC fondova, a time i vaše poslovanje?
Premda su neki VC-jevi trenutačno stopirali projekte i čekaju da se situacija iskristalizira, Lead Ventures ostaje otvoren za nova ulaganja i tijekom ove krize. Prebacili smo se na poslovanje na daljinu i u našem slučaju to savršeno funkcionira.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu