Suvremena tehnologija u službi obnove zgrada nakon potresa

Autor: Promo , 01. travanj 2020. u 08:00
Foto: Press

Život u moderno doba donosi nam mnoge prednosti, čak i u situacijama koje se odvijaju od pamtivijeka, poput potresa.

Suvremena tehnologija i pametni softver za upravljanje građevinskom dokumentacijom kao što je PlanRadar, na raspolaganje stavlja alate koji omogućuju učinkovitija i vremenski manje intenzivna rješenja za dugogodišnje procese popravaka i rekonstrukcije stambenih prostora u slučaju prirodnih nepogoda. Zamjena, odnosno nadogradnja tradicionalnog pristupa daje učinkovitija rješenja i ekonomičnije rezultate puno prije nego što je to do sada bilo moguće. 

Kako bi se građevine nakon potresa na odgovarajući način mogle obnoviti potrebno je sastaviti troškovnik te izraditi detaljnu dokumentaciju i tehnički projekt obnove. U idealnom svijetu, svaki vlasnik građevinskog objekta uz prastare, često još ručno crtane nacrte, posjeduje i suvremene, precizne snimke koji omogućuju pouzdanost pri izradi troškovnika. Međutim, u starim je gradskim jezgrama to vrlo rijetko slučaj.

Kod starijih građevinskih objekata, koje njihovi vlasnici nasljeđuju ili posjeduju dugi niz godina, nacrta često niti nema. Nekada su se takvi problemi morali rješavati dugotrajnim i ne uvijek preciznim ručnim mjerenjem i crtanjem nacrta u CAD softveru. No, danas nam moderna tehnologija nudi vrlo učinkovita i brza rješenja. 

Jedno od njih je 3D skeniranje. To je proces koji pretvara građevine u precizne digitalne modele iz kojih se relativno brzo mogu izraditi nacrti te kalkulacije površina i građevinskih elemenata, sve što je potrebno za izračun troškova. Nakon skeniranja stvarnog stanja zgrade, dobiveni podaci se pretvaraju u tzv. „3D oblak“.

Na temelju takvih suvremenih snimaka mogu se izraditi projekti obnove te odgovoriti na pitanja kao što su: 

  • O kojem je obujmu poslova riječ? 
  • Koliko je potrebno uložiti u radnu snagu?
  • Koliko će koštati materijal?
  • Koji su alati potrebni da bi se projekt realizirao u zadanom roku?

No, s obzirom na cijenu opreme i samih aparata, 3D skeniranje je prilično skup proces koji izvode uglavnom samo specijalizirane tvrtke. Njih na tržištu obično nema mnogo, zbog čeka treba čekati na termin za snimanje.

 SNIMANJE ŠTETE MOBILNIM UREĐAJEM U TREN OKA

U kritičnim trenutcima nakon potresa, kada je potrebno vrlo brzo pripremiti golemu količinu dokumentacije o stanju mnogih građevina u pogođenom mjestu, odmah i široko dostupni te jednostavni alati mogu biti od velike koristi stručnjacima koji se trude u što kraćem vremenu pomoći svima koji su pogođeni posljedicama potresa.

Također, pristupi građevinskoj dokumentaciji poput 3D skeniranja znače stvaranje velikog broja različitih baza podataka za različite građevine, koje će biti pohranjene na različitim lokacijama. Međutim, korištenjem softvera koji su bazirani na tehnologiji oblaka u kratkom vremenu može se stvoriti opsežna i temeljita baza podataka za građevinski objekt, ulicu, blok, dio grada ili čak čitav grad, ovisno o individualnoj potrebi te stvoriti centraliziran i sveobuhvatan pregled stanja nekog mjesta ili grada nakon potresa. 

Snimak mogu stvoriti stručnjaci prilikom inicijalnog obilaska objekta, brzinski bilježeći stanje i štete na bilo kojem mobilnom uređaju uz pomoć ugrađene funkcije fotografiranja, govornih bilježaka i obrazaca koji se mogu u samo nekoliko minuta prilagoditi svakoj situaciji. No, snimak mogu stvoriti i stanari građevinskih objekata pogođenih potresom koji će, ovisno o jačini potresa i volumenu štete u svom mjestu, možda danima ili tjednima morati čekati na dolazak statičara i njihovu procjenu. Nažalost, stručnjaka često ima mnogo manje nego što je potrebno s obzirom na razornu snagu potresa u urbanim sredinama. 

Shodno tome procjena šteta i nastanjivosti zgrada u gradovima može trajati mjesecima, a građani su primorani sami snositi posljedice života u oštećenim objektima i opasnost da se oštećenja pogoršaju uslijed daljnjih potresa ili vremenskih neprilika poput vjetra, snijega, tuče i kiša. Koristeći softver preliminarni se snimak može odmah poslati stručnjacima. Oni tada mogu obaviti brzu „trijažu“ zgrada bez da troše dragocjeno vrijeme na putovanje te odlučiti koje su najugroženije, tj. kojim redoslijedom im posvetiti pažnju i vrijeme za pregled na licu mjesta.

Primjerice, stanari stambenih zgrada mogu na jednom mjestu sakupiti očevid iz svih stanova. Stanje građevina odmah mogu poslati relevantnim tvrtkama kako bi dobili brzu procjenu troškova te što prije (unutar zakonskih rokova) zatražili pomoć od nadležnih institucija, odnosno poslali troškovnik osiguravajućoj kući ili na temelju brzo stvorenog troškovnika ocijeniti na koji način mogu osigurati financijska sredstva za popravak nastale štete.

Život u moderno doba donosi nam mnoge prednosti, čak i u situacijama koje se odvijaju od pamtivijeka, poput potresa. Unatoč tome što smo u trenutku kada šteta nastaje nemoćni pred moći prirode, u trenutku kada najgore prođe uz promišljenu primjenu suvremenih tehnologija možemo uvelike olakšati život i sebi, i stručnjacima. Popravak stambenih objekata nakon potresa dugotrajan je proces, no uz digitalne alate može se bitno skratiti te osigurati pogođenima krov nad glavom. 

PlanRadar je “Software as service” rješenje u oblaku namijenjeno za projekte u graditeljstvu i nekretninama koje omogućuje jednostavni sustav ticketa i izravnu komunikaciju čime se smanjuju prekoračenja budžeta, pogreške i kašnjenje s izvršenjem zadataka. Sjedište tvrtke je u Beču, a ured u Zagrebu pokriva regiju Jugoistočne Europe. PlanRadar trenutno surađuje s više od 7000 klijenata iz 43 zemlje. Prednosti softvera prepoznale su internacionalne kompanije kao što su Strabag, Porr ili Hochtief, dok se u Hrvatskoj njome koriste Kamgrad, Abilia, Gark Konzalting, PDM Savjetovanje, ATP i Investinženjering. 

New Report

Close