Sve veći broj ljudi svjestan je financijskih posljedica koronavirusa na gospodarstvo na globalnoj razini; od gubitka radnih mjesta, manje potražnje, smanjenja kupovne moći do smanjenih investicija.
S navedenim izazovima suočit će se i farmaceutska industrija, prvenstveno smanjenjem ulaganja u razvoj i širenje poslovanja, a onda i u marketinške i prodajne aktivnosti, dok će tvrtke morati posebnu pažnju posvetiti upravljanju likvidnošću i racionalizaciji troškova.
Ističe to Iva Mandić, voditeljica projekata u razvoju poslovanja u Marti Farmu, dugogodišnjoj konzultantskoj tvrtki s velikim iskustvom u području farmaceutske, kozmetičke i prehrambene industrije, koja svoje poslovanje nastoji prilagoditi trenutačnim nepredvidivim izazovima i gospodarskim prilikama.
“Trenutačno se fokusiramo na zaštitu zdravlja i upravljanje zastojima u poslovanju uzrokovanim širenjem novog koronavirusa Covid-19”, kaže Mandić.
Za globalno tržište
Ova zagrebačka farmaceutsko-konzultantska tvrtka uspješno posluje već više od desetljeća, zapošljava 30 ljudi iz područja farmacije, medicine, veterine, stomatologije i ostalih znanosti.
Međunarodno su priznati kao pouzdan partner i pružatelj konzultantskih i regulatornih usluga koji nudi raznovrsne specijalizirane usluge farmaceutskoj, biotehnološkoj, industriji medicinskih uređaja, dodataka prehrani, kozmetičkoj industriji i zdravstvu.
“Što se tiče naših regulatornih usluga, neki od primjera su klinička ispitivanja od faze 1 do faze 4, programi podrške pacijentima, farmakovigilancija, usluge registracije lijekova, medicinskih proizvoda, kozmetičkih proizvoda i dodataka prehrani te medical writing.
Osim s tvrtkama na domaćem tržištu, već dugi niz godina surađujemo s mnogobrojnim kompanijama iz cijelog svijeta”, navodi voditeljica projekata koja nam je pobliže objasnila uslugu farmakovigilancije koja promiče sigurnost pacijenata.
“Svaka farmaceutska tvrtka koja plasira lijek na tržište mora imati uspostavljen farmakovigilancijski sustav. Farmakovigilancija pomaže u smanjenju potencijalnih rizika koji bi mogli naškoditi pacijentima, stoga je ključno prepustiti praćenje sigurnosti svojih proizvoda nekome kome možete vjerovati.
U vidu našeg dugogodišnjeg rada u području farmakovigilancije i visokoobrazovanog stručnog tima osmislili smo i plasirali bazu podataka Sympto® za lakše farmakovigilancijsko poslovanje na globalno tržište; ovo je ujedno jedina farmakovigilancijska baza podataka koja je istinski hrvatski proizvod.
Kroz cjelovito integrirano rješenje, Sympto® omogućava farmakovigilancijskim timovima obavljanje svih operativnih aktivnosti, unos prijava, pregled literature i suradnju sa svojim timom u jedinstvenom pristupačnom sučelju, i to bilo gdje u svijetu”, objašnjava naša sugovornica.
Prema prethodnim iskustvima ponašanja tvrtki u gospodarskim krizama, očekuje se, kaže Mandić, da će većina tvrtki zbog racionalizacije troškova biti prisiljena otpustiti radnike, što će dati priliku konzultantskim kompanijama poput Marti Farma da ponude svoje usluge po povoljnijim cijenama.
Resursi i vrijeme
Također, krajem srpnja 2017. godine tvrtki su odobrena bespovratna sredstva u iznosu od 300.000 kuna za projekt pod nazivom Priprema, izrada i uvođenje MFV ver. 2018 informatičkog rješenja u farmakovigilanciji za potrebe farmaceutske industrije sukladno ISO IDMP standardima EU u svrhu jačanja vlastite konkurentnosti.
Projektom se financirala nadogradnja farmakovigilancijske sigurnosne aplikacije Sympto® u skladu s najnovijim industrijskim regulativama, koju je Marti Farm komercijalizirala početkom 2018. godine.
U ovom trenutku, zbog izolacije i karantene uzrokovane epidemijom koronavirusa koja je zadesila mnoge, svojim klijentima i partnerima nude besplatnu upotrebu sigurnosne aplikacije Sympto® da bi njihovi zaposlenici mogli lakše odrađivati svoje farmakovigilancijske zadatke od kuće.
“Praćenje sigurnosnih profila lijekova i zdravlja pacijenata zahtijeva resurse i vrijeme, što je za nas prioritet, a naši zaposlenici podjednako su nam važni”, ističe Iva Mandić te dodaje da su svoje klijente i partnere na vrijeme obavijestili o svojim mjerama opreza te podijelili s njima dokument koji daje odgovore na glavna pitanja o sigurnosti, oprezu i poslovanju. Uspostavili su i kontrolnu listu izrade kriznog plana za zarazne bolesti prema planu aktivnosti u slučaju epidemije.
“Naši zaposlenici na vrijeme su bili informirani o mjerama opreza i o tome kako sebe i druge što više zaštititi. Zasad radimo od kuće, a naše poslovanje teče normalno. Na primjer, svi sastanci obavljaju se putem telekonferencijskih platformi, projekti preko naše sigurnosne aplikacije za farmakovigilanciju, a s tim u vezi i praćenje nuspojava”, zaključuje Iva Mandić, voditeljica projekata u razvoju poslovanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu