Sezonalnost je ove godine donijela sreću hrvatskim hotelima

Autor: Marija Crnjak , 16. ožujak 2020. u 07:11
Ovako je jučer ujutro izgledao dubrovački Stradun/GRGO JELAVIC/PIXSELL

U prvoj polovici godine najznačajniji izvor prihoda u hotelima na Jadranu su kongresi i konferencije koje su se mahom otkazale.

Zatvaranje većine hrvatskih hotela zbog koronavirusa na dva tjedna, o čemu je u petak izvijestila Hrvatska udruga turizma (HUT), u prihodovnom smislu još uvijek ne predstavlja značajan gubitak za sektor koji u prvom kvartalu i inače bilježi isključivo minuse, te prve prihode tek kreće ostvarivati od Uskrsa.

Kako je Uskrs za nepunih mjesec dana, spomenuta dva tjedna stoga bi im dali dovoljno vremena da se zagriju za prve ovogodišnje goste, a sudeći prema prošlim sezonama, oko 40 posto hotela s otvaranjem čeka i do iza Uskrsa.

U cijeloj situaciji, uslijed neizvjesnost kakva će epidemiološka slika biti nakon ta dva tjedna ili mjesec dana, znatno veći problem moglo bi im biti kadroviranje sezonaca, koje će zbog ograničenja kretanja biti tehnički otežano, a i teško će se moći predvidjeti potrebe zapošljavanja.

Također, u slučaju zatvaranja značajniju štetu pretrpjet će zagrebački hoteli koji su u prvoj polovici godine puno očekivali od prihoda vezanih uz predsjedanje Hrvatske vijećem EU, što je sad zbog niza otkazanih sastanaka upitno. Konkretne mjere pomoći koje će hotelskom sektoru biti nužne HUT je Ministarstvu turizma poslao u subotu, a uz njih ga potpisuju i sektor za turizam HUP-a, UPUHH i KUH.

Prvi kvartal simboličan
Kad je u pitanju prvi kvartal, u godinama kad Uskrs pada u travnju rezultati hotelskog biznisa u Hrvatskoj i dalje su simbolični. Sezonalnost je obilježje poslovanja i kod onih koji su u hotele puno ulagali, poput Valamar Riviere koja je lani u prvom kvartalu ostvarila prihod od svega 53 milijuna kuna, uz operativne troškove od 160 milijuna kuna.

Valamar je tako lani u prva tri mjeseca ostvario tek 2,4 posto ukupnog godišnjeg prihoda od 2,2 milijarde kuna, odnosno svega 95 tisuća noćenja uz prosječnu dnevnu cijenu od 522 kune. Za usporedbu, u prvih šest mjeseci promet im je bio 2 milijuna noćenja s prihodima od 698 milijuna kuna, te 582 milijuna kuna troškova.

Samo u trećem kvartalu promet je porastao na 1,4 milijardu kuna. Najznačajniji izvor prihoda u hotelima na Jadranu su kongresi i konferencije koje su se mahom otkazale u prošlom tjednu.

Najveće hotelske kompanije, Valamar i Maistra prijavile su i mnogo otkaza rezervacija za razdoblje od travnja do svibnja, dok se ljetna sezona za sad drži. Ako se stanje popravi očekuju se last minute rezervacije.

Kad je Uskrs u pitanju, lani je tijekom uskrsnih praznika u Hrvatskoj bilo otvoreno 57 posto hotela, odnosno turistički promet zabilježen je u 661 hotelu od njih 1167, što je šezdesetak otvorenih hotela više nego 2017. kad je Uskrs pao tjedan dana ranije.

Naime, hotelijeri kalkuliraju kad se isplati otvoriti objekt, koji se mora popuniti da bi gubici u predsezoni bili što manji, jer nakon Uskrsa slijede vrlo neizvjesni proljetni mjeseci, poput lanjskog svibnja koji je bio hlada i kišovit, što je srezalo prihode mnogima.

pak, da nema hotela uskrsnog prometa teško da bi bilo, lani je u tih 60 posto otvorenih hotela za Uskrs realizirano 51 posto ukupnih noćenja, iako svi hoteli čine tek 15 posto smještajnih kapaciteta u Hrvatskoj.

Putovanja na čekanju
Koronavirus snažno utječe na globalnu industriju poslovnih putovanja u kojoj se masovno otkazuju konferencije, sajmovi, poslovni sastanci. Najnovija brzinska anketa svjetskog udruženja Global Business Travel Association (GBTA) provedena među 1000 njihovih tvrtki članica još prije desetak dana pokazala je da je Azija najpogođenija.

Tamo su najmanje tri od četiri kompanije izvijestile da su otkazale ili obustavile sva ili većinu poslovnih putovanja. Zastoj putovanja pema Aziji značajno je viši od zadnje njihove ankete provedene samo deset dana prije, za Hong Kong se putuje 19 posto manje, u Tajvan za 46 posto, a u ostale zemlje Azijskog Tihog oceana za 71 posto.

Polovina članova GBTA-e izvijestila je da je njihova kompanija otkazala ili obustavila poslovna putovanja u Europu, za 8% više nego deset dana ranije.

Gotovo jedna od pet tvrtki otkazala je ili obustavila putovanja u Sjevernu Ameriku, u odnosu na tek dva posto deset dana ranije. Jedna trećina obustavila je putovanja u Latinsku Ameriku, a gotovo polovica tvrtki otkazala je putovanje na Bliski Istok.

Više od četiri od deset (41%) tvrtki članica GBTA navode da je njihova kompanija otkazala ili obustavila sva međunarodna putovanja, bez obzira na regiju.

Tvrtke članice GBTA otkazale su u prosjeku 43% poslovnih putovanja (sve globalne regije) koje su prethodno rezervirane za ožujak 2020. zbog koronavirusa. Skoro 60% tvrtki, bilo hotelskih ili zrakoplovnih kompanija priznaje da je koronvirus već značajno uzdrmao prihode.

Komentirajte prvi

New Report

Close