Novac pokreće svijet – kao i ekonomiju. Financijski aspekti dio su svih poslovnih odluka kao i njihovih kratkoročnih te dugoročnih učinaka na izvedbu. Isto vrijedi u kontekstu odgovornog budžetiranja, za uzlaske i izlaske s tržišta, investicije i rizike vezane uz inovacije, troškove projekta i profitne marže, padove cijena dionica te kontrolu štete.
Važnija nego ikad: financijska pismenost
Tamo gdje su financije, mora postojati i financijsko znanje – a to znanje složenije je nego ikad prije. „U središtu financija su čimbenici vremena i rizika,” kaže Prof. Otto Randl, akademski direktor programa Professional MBA Finance poslovne škole WU Executive Academy. Davno su prošla vremena kada su sudionici programa prvenstveno radili u bankarstvu. Danas, MBA privlači polaznike iz cijelog spektra industrija i funkcija. „Koliko rizika tvrtka može preuzeti kada su u pitanju investicije u tržišta i inovacije? Koliki profit mogu očekivati u kontekstu izrazito kompetitivnih tržišta? Zašto big data utječe na financijske odluke? Poznavanje svega ovoga zahtijeva temeljito razumijevanje financijskih mehanizama – posebno uzimajući u obzir poslovni svijet koji kao rezultat globalizacije i digitalizacije postaje sve složeniji“.
To nije jedini razlog zašto financije postaju sve atraktivnije: „Nakon financijske krize, ovo fundamentalno područje ponovno je u usponu – djelomično zbog porasta fintech industrije,” kaže Otto Randl. Rastuća popularnost financija ilustrira i istraživanje “Tomorrow’s MBA”, koje je provela konzultantska tvrtka CarringtonCrisp na 632 ispitanika iz 56 zemalja: Izuzevši IT, financije su tema za koje su potencijalni MBA polaznici najzainteresiraniji. A probudio se interes za korporativne financije.
Ukratko, svi direktori i donositelji odluka u tvrtki – a pogotovo svi članovi C-razine – moraju imati temeljito razumijevanje financija. Što ovo točno znači te na što se posebno moraju usmjeriti, ovisi o njihovim pozicijama.
Izvršni direktor (CEO)
CEO-ovi moraju posjedovati mnoge vještine: moraju zadržati svoj prst na pulsu tržišta i njegovom budućem razvoju, upravljati strateškom orijentacijom tvrtke i razmišljati poduzetnički. Prema analizi Heidrick & Struggles, čak jedan od tri Fortune 500 CEO-a karijeru je započeo u financijama, međutim samo 5% CEO-ova bili su CFO-ovi neposredno prije preuzimanja kormila kompanije. Nadalje, 20% ih dolazi iz marketinga i prodaje, dok je više od pola obnašalo operativnu ulogu, poput COO ili predsjednika neposredno prije nego su preuzeli funkciju CEO-a. Ovo ukazuje kako su dokazivanje na operativnoj razini, strateško razmišljanje te široko znanje na području financija ključni čimbenici kada je u pitanju ostvarivanje uspjeha na poziciji CEO-a. Dobre CEO vještine također moraju uključivati temeljito razumijevanje mehanizama strukture kapitala kompanije, financiranja
te čimbenika troškova i rizika. „Financijske odluke imaju izravan i velik utjecaj na to kako kompanija posluje,” kaže Otto Randl.
Operativni direktor (COO)
Posebno raširena u SAD-u, središnja funkcija operativnog direktora postaje sve učestalija i u Europi. COO doslovno je desna ruka CEO-a. On ili ona provodi korporativnu strategiju i upravlja svakodnevnim poslovnim operacijama. COO je također odgovoran za provođenje strateških odluka, pregovore s dionicima te osiguravanje rasta tvrtke na financijski profitabilan i učinkovit način. Budući da su COO-i uključeni u posao na dnevnoj razini, oni vide izravne nuspojave i nepovoljne posljedice strategija te mogu poduzeti mjere kako bi ih popravili. Kako COO usko surađuje s CEO-om, za njega ili nju je ključno razumjeti, i staviti u pravi kontekst financijske implikacije i moguće rizike poduzetničkih odluka. “COO često podržava CEO-a u prikupljanju rizičnog kapitala (venture capital), što ujedno predstavlja i razlog zašto on ili ona trebaju znati evaluirati investicijske odluke. Temeljito razumijevanje korporativnih financija je ogromna prednost u ovom kontekstu,” pojašnjava Prof. Randl.
Direktor marketinga i prodaje
Inicijalno bi se moglo pomisliti kako financijska pismenost nije bitna za ovu funkciju. Međutim, to nije točno jer se u marketingu i prodaji pogotovo rade mnoge klasične pogreške ako ljudi nemaju financijski know-how: „Kada je u pitanju izvoz u zemlje s valutama pod utjecajem visokih kamata, mnogi direktori u marketing i prodaji griješe koristeći valutne tečajeve kao temelj za izračune,” objašnjava Prof. Randl te dodaje kako su rokovi plaćanja često mjesecima daleko. Forward ugovori (forward contracts) način su zaštite od fluktuacija tečaja, međutim važno je znati koje valutne rizike je moguće poduzeti: „Što je duže razdoblje realizacije te dozvoljeni rok plaćanja, veća je razlika između forward tečajeva i trenutnog tečaja.”
Direktor odjela za ljudske resurse
U odjelima za ljudske resurse, mnogo je govora o poticanju ljudi putem kompenzacijskih modela te sustava bonusa. “Direktori odjela za ljudske resurse trebali bi znati kakve utjecaje mogu imati financijski ugovori,” kaže Otto Randl. Financijska kriza jasno je ukazala kako linearni sustav bonusa za menadžere u bankarskom sustavu ima nepoželjnu nuspojavu. Mogućnost dobivanja bonusa učinila ih je značajno sklonijima riziku nego što je to bilo korisno za mnoge organizacije. Kompenzacijski modeli imaju izravan učinak na motivaciju te kako ljudi surađuju. Umjesto korištenja linearnog sustava bonusa, možda je bolje poticati ljude uz pomoć ne-linearnih sustava, poput varijabilnih kompenzacija u vidu vrijednosnih papira ili dionica. „Tijekom programa MBA Finance između ostalog razgovaramo i o metodama određivanja nagrada omogućavajući polaznicima produbljivanje razumijevanja sastavljanja financijskih ugovora na način da su posebno vrijedni,”, kaže Otto Randl.
Glavni financijski direktor (CFO)
U pravilu, (budući) glavni financijski direktori imaju dokazano iskustvo na području financija. Stoga bi se moglo pretpostaviti kako nema potrebe za upisivanjem MBA iz financija. Međutim, oni se moraju baviti sve složenijim izazovima. Pritisak po pitanju troškova i učinkovitosti raste te postaje sve teže ostati u korak s tržištem te, ponekad, s disruptivnom
konkurencijom. Prema nedavnom ispitivanju koji je provela konzultantska tvrtka PwC, 86% njemačkih CFO-ova smatra kako će korištenjem strateškog savjetovanja temeljenog na podacima do 2025. godine dodati značajnu vrijednost menadžmentu organizacija. Drugim riječima, sebe vide još više kao strateškog partnerima CEO-ima nego što su trenutno.
U ovom kontekstu MBA iz financija je bolja investicija za CFO-e nego ikad. Omogućuje im razvijanje i razumijevanje poduzetničkog i strateškog aspekta te im pruža mogućnost da svoj financijski know-how pretoče u širi kontekst menadžmenta. „Tijekom modula pod nazivom ‘Computational Finance’ polaznici stječu tehničke vještine, kao i praktično razumijevanje rukovanja s big data i analitikom podataka – odnosno, za stvari poput izračuna i procjena provedenih u kontekstu procijene vrijednosti kompanija ili spajanja,” pojašnjava Otto Randl.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu