Broj ponuđača za zakup crnogorskih aerodroma mogao bi se smanjiti na samo dva i prije objavljivanja novog vladinog poziva, jer indijski GMR ispada iz igre nakon što je njegov udio od 49 posto kupio drugi ponuđač, francuski AdP, a Corporacion America Airports iz Luksemburga je u financijskim problemima. To pokazuju podaci s burze u New Yorku, gdje je uvrštena kompanija Corporacion America Airports, pišu Vijesti.
Vladino povjerenstvo je 15. siječnja, nakon pretkvalifikacijskog natječaja, izabralo četiri kompanije – Incheon International Airport iz Južne Koreje, GMR iz Indije, konzorcij francuskog AdP-a i turskog TAV-a i Corporacion America Airports iz Luksemburga. AdP/TAV, koji je neslužbeni favorit ministra prometa Osmana Nurkovića (koji to opovrgava), već ima tri aerodroma u regiji, u Zagrebu, Skoplju i Ohridu, a južnokorejski Incheon upravlja istoimenim aerodromom, najvećim u Aziji. Korejci su sudjelovali i na natječaju za zagrebački aerodrom, ali su izgubili od konzorcij kojeg je predvodio AdP.
Nakon objavljivanja rezultata pretkvalifikacijskog natječaja, središnjica AdP kupila je 49 posto indijskog GMR-a, a u uvjetima natječaja piše da ne mogu sudjelovati povezane osobe koje posjeduju više od pet posto u drugom ponuđaču, zbog čega Indijci mogu biti diskvalificirani.
Pad prihoda prošle godine
Corporacion America Airports, sa sjedištem u Luksemburgu, većinom upravlja aerodromima u Latinskoj Americi – 52 u sedam država, a u Europi ima samo Firenzu, Pizu i Erevan.
Prošle godine imali su 83,5 milijuna putnika, ali prema izvještajima s burze, nalaze se u financijskim problemima. Dionice kompanije na početku ove godine vrijedile su 6,44 dolara, a godinu ranije 7,6 dolara. Od početka ove godine u stalnom su padu, tako da sada vrijede 3,45 dolara po dionici. Kompanija je prošlog tjedna priopćila da vladi Brazila vraća Natal Airport, jedan od najvećih aerodroma u toj državi, jer iz financijskih razloga više ne može njime upravljati prema sadašnjim koncesijskim uvjetima. U veljači kompanija je priopćila da je u siječnju imala pad putnika od četiri posto u odnosu na isti mjesec 2019. godine. Prije mjesec dana je odbijen njihov plan za proširenje aerodroma u Firenzi jer nisu dobili ekološku suglasnost.
Prema posljednjem godišnjem financijskom izvještaju, kompaniji su u 2018. prihodi pali za 9,5% (sa 1,6 milijardi na 1,4 milijarde dolara). Neto dobit te godine pala je za 16,6 posto, sa 545 na 455 milijuna dolara. Nakon svih odbitaka, kompanija je u 2018. iskazala gubitak od 10,6 milijuna dolara. Prema posljednjem tromjesečnom izvješću, od srpnja do rujna 2019., prihodi su pali za 4,3 posto u odnosu na isto tromjesečje 2018., a EBITDA je pala za 25,5 posto. Nakon pretkvalifikacijskog natječaja za crnogorske aerodrome odbijene su ponude kompanije Limak Holding iz Turske i dva konzorcija tursko-danskog Cengiz & Copenhagen Airports i DAA – Bouygues – Marguerite – TII kojeg čine kompanije iz Irske, Francuske i Luksemburga. Limak i konzorcij kojeg predvodi DAA su predali žalbe, što je odgodilo raspisivanje drugog kruga za izbor konačnog ponuđača, planiranog za početak veljače.
Hoće li rasti cijene usluga?
To kašnjenje, imovinski sporovi i pitanje može li budući koncesionar povećavati cijene aerodromskih usluga, dovode u pitanje plan vlade da cijeli posao završi do kraja godine i tako prihoduje planiranih 70 milijuna eura od koncesijske naknade. Ponuđači koji su ušli u drugi krug traže da crnogorska vlada riješi imovinske sporove na zemljištu aerodroma ili da jamči da moguće sporove u budućnosti preuzima na sebe. Riječ je o imovinu unutar sadašnjeg aerodroma u Tivtu, ali i području oko njega predviđenom za širenje čije izvlaštenje još nije završeno.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu