Od inflacije i pada valute štite se starim dizelašima

Autor: Tomislav Pili , 17. veljača 2020. u 05:13
Ušteđevine odlaze na kupnju rabljenih auta/GettyImages

Nakon valutne krize 2018. počeo je uspon tržišta automobila, pa je u zadnje dvije godine prosječna cijena vozila s dizelskim motorom porasla za 120 posto.

Od valutne krize koja je vrijednost turske lire srezala za trećinu prošlo je više od godinu dana, ali inflacija čiji rast ne popušta nagnala je Turke na neuobičajenu zaštitu od gubitka vrijednosti novca – kupovinu rabljenih dizelaša.

Kako piše Bloomberg, milijuni Turaka počeli su grozničavo kupovati automobile, prije svega rabljene što je dovelo do skoka cijena u vrijeme kada inflacija i deprecijacija “grickaju” ušteđevine. Prema posljednjim podacima turskog statističkog zavoda, godišnja stopa inflacije u siječnju je dosegla 12,15 posto, ubrzavši s 11,84 posto u prosincu.

Na mjesečnoj razini, inflacija je povećana za 0,31 posto. Turska središnja banka predviđa da će se stopa inflacije krajem ove godine spustiti na 8,2 posto. Porast cijena posebno je primjetan kod osobnih automobila.

U posljednje dvije godine prosječna cijena automobila s benzinskim motorom više je nego udvostručena dok je cijena dizelaša – posebno popularnih u Turskoj – skočila za 120 posto.

Uzrok tolikoj potražnji leži u valutnoj krizi iz 2018. godine, pojašnjavaju turski analitičari. Ne znajući kada će valutna kriza završiti, tamošnji trgovci automobilima nisu naručili dovoljno novih zaliha nakon što su postojeće rasprodane, za Bloomberg tumači Sami Nacaroglu, osnivač web stranice za trgovinu rabljenim automobilima.

Kada su kamatne stope počele padati, a potražnja kupaca skočila, u Turskoj nije bilo novih automobila za prodaju. To je kupce okrenulo prema rabljenima.

U prosincu je 95 posto svih prodanih automobila u Turskoj bilo rabljeno. Tijekom prošle godine Turci su kupili 6,23 milijuna rabljenih automobila, petinu više nego 2017., godinu prije sloma lire. S druge strane, prodaja novih automobila u istom je razdoblju prepolovljena na približno 387.000 vozila.

“U poslu s rabljenim automobilima sam već 11 godina, ali nikada nisam vidio nešto slično ovome”, ističe Nacaroglu. Rabljeni su najčešći izbor turskih kupaca jer je za njihovu kupnju potrebno izdvojiti manje novca, a i sporije gube na vrijednosti od novih vozila. No, tržište je toliko “okrenuto naglavačke” da su se cijene rabljenih približile novim automobilima.

“Čak i sa sadašnjim visokim cijenama, ne mislim da će kupci koji kupe rabljeni automobil izgubiti novac. To se uistinu može pretvoriti u instrument za ulaganje”, smatra Nacaroglu. Tko nema dovoljno gotovine, lako može do kredita.

Od prošlog srpnja, kada je predsjednik Recep Tayyip Erdogan dekretom smijenio guvernera središnje banke i postavio “svog” čovjeka, ključne kamatne stope više su nego prepolovljene.

To je znatno pojeftinilo kredite, pa je prosječna godišnja kamatna stopa na kredite za kupnju automobila od rujna 2018. pala za više od 20 postotnih bodova, ispod 14 posto krajem siječnja ove godine.

Međutim, Toygun Onaran, financijski analitičar istanbulske brokerske kuće Oyak, smatra da je pogrešno rabljene automobile promatrati kao dobro ulaganje. “Ako ponuda novih automobila poraste, vjerojatno ćemo svjedočiti padu na tržištu rabljenih”, smatra Onaran.

Komentirajte prvi

New Report

Close